Dette vil bli en svært interessant bil i Norge
Her er de første designskissene av Skoda VISION7.

Skoda har stor suksess med elbilen Enyaq i Norge. Denne har nå kommet i to utgaver: Tradisjonell SUV og en litt mer sportslig coupe-utgave.
Nå nærmer det seg også en enda større elbil fra merket. Tidligere i sommer viste de frem de første interiørskissene av konseptbilen kalt VISION 7S. Dette er en stor og rommelig sjuseter, der vi forventer store batteripakker og dermed lang rekkevidde.
Nå letter Skoda litt mer på sløret. De har nemlig sendt ut de første skissene på utvendig design. Ifølge Skoda får vi her se deres nye designspråk. Bilen skal markere tydelig et taktskifte på det området.
Smarte løsninger
Mye handler om fronten, der den karakteristiske Skoda-grillen har blitt bredere og nå er lukket. I tillegg er frontlyktene lagt langt ut til kanten i to rader oppå hverandre, med en lysstripe over som til sammen danner en «T».
Skoda lover ellers bærekraftige materialer, minimalistisk design, praktiske og mobile løsninger og sjenerøst med plass.
Bilen er altså en sjuseter, det er også tegnet inn muligheten til å ha et barnesete integrert i midtkonsollen bak i bilen. Baksiden av forsetene er utstyrt med videoskjermer for passasjerene på andre og tredje rad. I tillegg har setene integrert egne ryggsekker til glede for de som sitter bak.
Skoda startet med en elektrisk prisbombe

Rundt fem meter?
Interiøret vil ha to ulike modus som skal gi best mulig utnyttelse av bilen: Kjøring og avslapning. I kjøremodus vil alle posisjoner være satt i ideell kjøreposisjon.
– VISION 7S er et tydelig bevis på at Skoda satser offensivt på elbil. Det blir spennende å følge denne konseptbilen fremover da den gir en tydelig pekepinn på hvor vi skal i fremtiden, sier påtroppende Skoda-direktør i Norge, Martine Behrens.
Bilen er bygget på samme plattform som en rekke elbiler fra Volkswagen-konsernet. MEB heter den og er kjent for å være svært fleksibel .
Biler som VW ID.4 og nettopp Enyaq har denne plattformen i bunn. Det samme har kommende ID.Buzz fra Volkswagen. I lang utgave måler den over fem meter. Det kan også gi en pekepinn på hva vi kan vente oss av VISION 7S.
Denne Skodaen var rett og slett et lite kupp

Ikke rushe ut nye biler
Bilen kommer sannsynligvis med flere batteripakker og ganske sikkert muligheten for 4x4. Her bør det være grunn til å forvente rekkevidde på opp mot/rundt 500 kilometer for utgavene som skal gå lengst.
Når en produksjonsklar utgave av bilen vil se dagens lys – og hva den vil koste – sies det ikke noe om ennå. Her spiller også deletilgang og produksjonsutfordringer inn.
Det er til dels betydelig leveringstid på elbilene fra Volkswagen-konsernet nå. Dermed er det også naturlig å prioritere å få ned køene, fremfor å rushe nye biler ut på markedet.
Prismessig er det ingen ting som tyder på at Skoda endrer på det som har vært filosofien dere i flere tiår: Tilby smarte og brukervennlige biler – til folkelig pris.
Full klaff: Mer bil for pengene skal du lete lenge etter
Video: Kanskje årets beste SUV-kjøp, det er bare ett problem...