Cadillac CTS-V var tøff i trynet - og leverte deretter. Foto: Cadillac
Cadillac CTS-V var tøff i trynet - og leverte deretter. Foto: Cadillac

Dette var heftig luksus fra USA

Cadillac CTS-V var sterkt preget av slektskapet til Corvette.

Frank Williksen er veteranen i Broom-redaksjonen. Han har jobbet som biljournalist i over 50 år og har testet et stort antall biler i inn- og utland.

Noen biler husker han bedre enn andre. Nå deler Frank minnene med alle Brooms lesere. Denne gang handler det om møtet med en råtass av en Cadillac – CTS-V i 2004-utgave!

Så lenge jeg kan huske – i praksis tilbake til 1950-årene – er det Cadillac som har vært det ledende prestisjemerket fra amerikansk bilindustri. Lincoln Continental og Chrysler Imperial får ha meg unnskyldt, men slik er det bare.

Cadillac Escalade: Luksus på amerikansk

Særdeles inspirerende kjøremaskin

Da Cadillac for rundt 20 år siden bestemte seg for å komme med et svar til de råeste muskelbilene fra Tyskland, ble resultatet CTS-V. Jeg hadde den utsøkte fornøyelse å få noen dager med bilen i Tyskland i 2004 – på en tid da det var atskillig flere fri fart-strekninger der enn tilfellet er i dag. Mye trafikk var det selvsagt; det store skillet på den måten kom med gjenforeningen til ett land noen år tidligere.

Min dom var klar: «En særdeles inspirerende kjøremaskin – en bil som deler motor, drivverk og mye av understellet med Chevrolet Corvette, og som er fintunet og testet på Nürburgring før den slapp løs», meldte jeg i ingressen til mine lesere.

Ikke den største Cadillac-modellen - men absolutt en av de morsomste å kjøre. Foto: Cadillac
Ikke den største Cadillac-modellen - men absolutt en av de morsomste å kjøre. Foto: Cadillac

Kjøremaskin for de mest kresne

«Cadillac CTS er allerede i utgangspunktet en morsom bil å kjøre, men i V-utgave får kjøregleden virkelig en helt annen dimensjon,» fortsatte jeg. Fundamentet for denne påstanden var å finne i en 5,7 liters V8-motor – kjent fra Corvette – og som leverte solide 400 hestekrefter på sitt ypperste. Trekkraft var det heller ingen mangel på – 533 Nm ved 4.800 omdreininger.

«I kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse i superklassen, blir resultatet en kjøremaskin som vil fryde selv den mest kresne. Man får både et spennende hk/vekt-forhold og et meget balansert chassis,» kunne jeg fortelle.

Endelig en elbil som kommer tidligere enn planlagt

Ved ekstrem overstyring

I V-utgave var alt på undersiden av Cadillac CTS forsterket eller dimensjonert opp for å tåle de større kreftene fra LS6-motoren. Samtidig var styringen oppgradert for å gi raskere og mer presis respons, og støtdemperne bak var utstyrt med nivåregulering for å sikre konstant nivå, uansett belastning.

Bilen hadde ellers et 4-kanals StabiliTrak fjæringssystem som var tilpasset den kraftige økningen av effekt og trekkraft for å gi ytterligere økt stabilitetskontroll. Som sjåfør kunne jeg velge mellom fire faser – fra full stabilitetskontroll og antispinn til det ene eller begge systemer avslått, og til en konkurransemodus med senket nivå der stabilitetskontrollen bare ville tre i kraft ved ekstrem overstyring eller ekstrem akselerasjon.

Også fra denne vinkelen tok bilen seg godt ut. Foto: Cadillac
Også fra denne vinkelen tok bilen seg godt ut. Foto: Cadillac

Reddet av Brembo

For å tøyle de store kreftene var bilen utstyrt med et avansert Brembo bremsesystem. At dette fungerte etter oppskriften også i praksis, fikk jeg et klokkeklart bevis for da en telefonpratende varebilsjåfør i 140 km/t brakk meget umotivert ut i min fil meget kort foran meg - som kom i friske 230 km/t! At dette gikk bra, skal så absolutt Brembo-systemet ha sin store del av æren for!

Med dette fikk jeg også sagt litt om at bilen gikk fort – og den gikk atskillig fortere. Min «bestenotering» endte like under 270 km/t. Verdt på nevne er selvfølgelig også en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på småpene 4,7 sekunder – ikke verst, for en bil som veide 1.750 kilo kjøreklar.

Ga opp både Norge og Europa - nå kan det bli comeback

For dårlig tiltrukket ventil

Utvendig var det ikke veldig mye som skilte V-utgaven fra en «vanlig» CTS, men noen forskjeller fantes. En av de mest synlige, var grillen og et kraftig forstørret nedre luftinntak for å gi god nok kjøling til motoren. Skjørt og spoilere utfylte bildet, sammen med to fete eksosrør i rustfritt stål.

Hjulutrustningen besto av 18 tommers aluminiumsfelger med syv eiker og (selvsagt!) Goodyear P245/45 WR 18 dekk. Bilen hadde dekktrykkovervåking som standard utstyr, og at dette fungerte prikkfritt fikk jeg testet i praksis. Da systemet meldte trykkfall på venstre bakhjul, la jeg inn nærmeste forhandler i en tysk småby på navigasjonssystemet. Der var det bare smil og hjelpsomhet å finne – og en banal feil: En for dårlig tiltrukket ventil ved hjulskift.

Et lite blikk inn på en førerplass som definitivt var et bra sted å være! Foto: Cadillac
Et lite blikk inn på en førerplass som definitivt var et bra sted å være! Foto: Cadillac

Oppgradering

Også interiøret var tilpasset det spesielle segmentet bilen skulle konkurrere i. Borte var alle edeltredetaljer, til fordel for børstet krom. Skinninteriør var selvsagt standard, med alcantara-innfellinger, og med justerbar korsryggstøtte på både fører- og passasjersete foran – i tillegg til, naturligvis, alle mulige andre elektriske justeringsmuligheter.

Instrumentpanelet hadde heller ikke unngått en oppgradering i forhold til det høyere ytelsesnivået bilen befant seg på, og fra det lærtrukne rattet kunne både cruise kontroll og et meget bra informasjonssystem betjenes.

Cadillac CTS - ny premiumkonkurrent imponerer

Sportslighet – eller cruising

Kjøreopplevelsen var det, som tidligere antydet, lite å utsette på: «Bortsett fra å sitte godt i et suverent førersete, har du som sjåfør også meget god sikt bak rattet i en CTS-V. Bilen oppleves på veien som lettkjørt og mindre enn den faktisk er, noe som selvfølgelig ikke minst skyldes de overlegne kjøreegenskapene.

Man skulle kanskje tro at et understell tilpasset slike krefter ville bli så stivt at CTS-V fremstår som en ren fartsmaskin, men slik er det ikke. Selv om den presterer til toppnivå på sportslig kjøreglede, har den også mer enn nok å by på for komfortabel cruising når det er dét som er ønskelig,» skrev jeg, og konstaterte at bilen også størrelsesmessig plasserte seg pent på linje med sine tyske konkurrenter.

Finnes fem i Norge - Ole Bernt klinket til

Cadillac CTS-V 2004-modell – noen tall:


Motor: GM LS6 V8, 5,7 liter, 400 hk

Drivverk: Manuell 6-trinns girkasse, drift på bakhjul. Stabilitetskontroll, antispinn.

Akselerasjon, 0-100 km/t: 4,7 sekunder

Toppfart oppgitt: 262 km/t

Lengde x bredde x høyde: 4,86 x 1,79 x 1,46 m

Akselavstand: 2,88 m

Bagasjerom: 373 liter

Egenvekt: 1.750 kg

Vektfordeling, foran/bak: 54/46

Bensinforbruk, blandet kjøring: 1,79 l/mil.

Det startet som et kupp - så begynte ting å gå galt

Video: Riktig nøkkel – da får du 717 hestekrefter