Dette var den siste «ekte» Volvoen

Den ser ganske bøs ut allerede, men Ole her flere planer for den.

HYGGELIG: Det her blitt mange fine og koselige turer med den gamle «grom-Volvoen», men nå trenger den en ny motor. Foto: Privat.
HYGGELIG: Det her blitt mange fine og koselige turer med den gamle «grom-Volvoen», men nå trenger den en ny motor. Foto: Privat.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

960 var Volvos flaggskip på 1990-tallet. Med mykere og rundere former tok den over etter 760 i 1990, og var med oss fram til 1998. Det siste året som S90 eller V90, alt ettersom om det var personbil eller stasjonsvogn. Endringer i betegnelsen ble gjort for å tilpasses Volvos øvrige, nye modell-program.

Apropos nye: Dette er i mange øyne den siste «ekte» Volvoen. Det vil si med langsgående motor og bakhjulsdrift. Fra nå av var det enten forhjulsdrift eller firehjulsdrift for den svenske bilprodusenten. Helt til nå. For nå blir elbilene C40 og XC40 tilgjengelig med drift på bakhjulene.

REKLAMEBILDE: Volvo spilte på det eksklusive og elegante i markedsføringen av 960.
REKLAMEBILDE: Volvo spilte på det eksklusive og elegante i markedsføringen av 960.

960 var en luksusbil, ofte med sekssylindret motor bak den smale grillen, og raust utstyrt for sin tid. Bilen har blitt brukt både av kongelige, statsråder og annet godtfolk oppigjennom.

En som fortsatt kjører Volvo 960 er Ole Bull. Nei, ikke den berømte fiolinisten fra Bergen, men er navnebror fra Trøndelag.

Her kan du få bli bedre kjent med både han og Volvoen:

VOLVO 960: Dette er fortsatt en staselig og fin bil. Foto: Privat.
VOLVO 960: Dette er fortsatt en staselig og fin bil. Foto: Privat.

Bilen:

Merke, modell: Volvo 960, fra 1996

Hvor lenge har du eid den? Jeg har eid denne bilen i rundt fem år.

Hva har du gjort med den? Det som er gjort med bilen i mitt eie er ganske mye. Jeg har fått lakkert nedre del rundt hele bilen. Tonet ruter, montert inn ny stereo, pusset opp felgene. Dessuten har den fått en grundig polering og en del generelt vedlikehold.

Liker best med bilen: Vognkortmerknadene som jeg har fått inn. Det betyr at den er godkjent slik den er nå.

NYVASKET: Her av den eksklusive bilen fått en vask. Nå skinner den om kapp med sola. Foto: Privat.
NYVASKET: Her av den eksklusive bilen fått en vask. Nå skinner den om kapp med sola. Foto: Privat.

Liker minst med bilen: At en ny motor må monteres inn. Den står heldigvis ferdigbygd og klar.

Beste opplevelse med bilen: Alle turene med bilen og alle opplevelsene det har gitt.

Framtidsplaner for bilen: Å få montert luftfjæring på den.

Drømmebil: Det er en 1988-modell Volvo 740 turbo.

Eieren:

Navn: Jeg heter Ole Bull.

Alder: 29 år gammel.

Bosted: Kolvereid, som ligger litt nord for Namsos i Trøndelag.

Vis fram din bil:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her:

Vil du lese mer om klassisk Volvo?

Da bør du kjøpe vårt nyeste VolvoKlassiker-magasin!

Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Du kan også bestille det i bladkiosken.no. Det koster 129 kroner (+ 39 kroner i porto). Du betaler med Vipps og får du bladet rett hjem i postkassen om noen dager.

Der finner du også tidligere utgaver av magasinet som kan bestilles.

Volvo 240: – Firkantet, treg og kjedelig – akkurat som eierne

Video: Dette må du vite om denne Volvo klassikeren