petter solberg
petter solberg

Dette tempoet skulle Hushovd slitt med å følge

Det ble dramatisk da Petter Solberg kjørte for pallplass i Frankrike.

Joda, gratulerer til Thor Hushovd og alt det der, men noe spesielt fort gikk det jo ikke. Ikke hvis du sammenligner det med tempoet rallygutta har holdt under helgens VM-runde i Frankrike.

Den franske VM-runden har pleid og blitt avholdt på ferieøya Korsika, og har vært et legendarisk rally på krokete veier med store avgrunner og skarpe fjell.

Petter fornøyd med kartleseren

Driver med mye rart

Arrangørene av rally-VM driver med så mye rart for tiden at det ikke er verdt å gå inn på, men den franske VM-runden er i hvert fall flyttet fra Korsika til fastlandet og asfaltveiene rundt Strasbourg.

Denne flyttingen førte ikke bare til at man gikk glipp av det utrolig spektakulære landskapet på Korsika, men også at veikarakteren ble annerledes. Og da det i tillegg begynte å styrtregne ble det VELDIG annerledes!

- Det er utrolig gjørmete, jeg sliter med å finne "grip" uttalte Petter Solberg under løpets gang. Han var ikke alene.

Loebs bil raskere

Regnet og kuttingen av svinger gjorde at sand og gjørme ble dratt opp på asfalten og første til at det ble ekstremt sleipt.

Petter Solberg har i løpet av årets sesong vist seg som en komplett rallyfører som behersker alle underlag. Det fortsatte han med i Frankrike.

Solberg var den eneste som noenlunde klarte å følge uslåelige Sebastien Loeb fra start, og man kan jo tenke seg at fabrikksbilen til Loeb og den privatstyrte bilen til Petter ikke er heeelt like. Loeb sin er raskere, ellers hadde ikke Citroën-fabrtikken gjort jobben sin.

Da blir det ekstra imponerende at Petter Solberg henger på så bra som han gjør.

Kunne blitt kamp om seier

Dette kunne blitt en kamp om seier, men så inntraff det som ofte inntreffer da man ikke kjører i et fullt fabrikksbacket team, man får tekniske problemer.

Dette har hendt oftere denne sesongen enn Petter selv vil innrømme. Han har fått veldig på pukkelen for klaging på bil under Subaru-tiden, og det har han ikke glemt. Derfor holder han kortene tett til brystet da bilen viser mekaniske svakheter.

Denne gangen var det en frontdifferensial som fikk problemer, heller ikke det første gangen i år. Hvis om atte... dersom atte... så kunne nok Petter allerede tidligere i år innkassert sin første seier siden 2005.

Vakum

Solberg tok igjen for sine problemer under dag to i Franrike med å vinne flere fartsetapper. At nordmannen er en av feltets raskeste er det ingen tvil om.

Det som skulle bli en kamp om tredjeplassen mot det franske talentet Sebastien Ogier (kunne de ikke kommet opp med et nytt fornavn i hvert fall...) ble ikkeno kamp i det hele tatt. Ogier for av veien, og dermed var tredjeplassen norsk. I hvert fall nesten.

Petter ble liggende i et vakum for langt bak andremann Dani Sordo og med for langt ned til fjerdemann Jari Matti Latvala til at han skulle kunne utgjøre noen trussel. Nesten.

En feil på den 18. fartsprøven ga nytt liv i kampen om tredjeplassen, men Petter Solberg holdt tunga rett i munnen på den siste fartsprøven og kjørte over mål som tredjemann.

Holdt på å bli norsk historie

Det er selvfølgelig veldig bra, men det holdt på å skje noe enda større under Rally Frankrike - i hvert fall sett med norske øyne.

I den nest største klassen som blir kjørt under et reglement som kalles S-2000 så kunne det blitt norsk storeslem.

Det startet hele fire nordmenn i denne klassen. Henning Solberg, Mads Østberg, Eivind Brynhildsen og Andreas Mikkelsen.

Henning Solberg trenger vel ikke noen utvidet presentasjon, men de tre andre gutta er unge, norske supertalenter i rally. Og her holdt det på å skje noe veldig stort.

Rallyhistorie

I kamp med andre supertalenter fra andre land så var det i en periode trippelt norsk i denne klassen, og det med asfalt som underlag. Hadde ikke Mads Østberg vært uheldig på den andre fartsprøven så hadde det vært firedobbelt norsk, anført av Henning Solberg - og det dere - DET ER RALLYHISTORIE!!!

Men rally er en hard sport, og man må komme helt til mål for å få navnet sitt øverst på resultatlista. Brynhildsen imponerte med bra tempo, men rullet etter en sekundstrid med svensken Patrik Sandell. Den som imponerte aller mest av de norske var Andreas Mikkelsen.

Mikkelsen den beste

Han pleier egentlig å kjøre en Ford Fiesta S2000, men denne gangen gjorde han et innhopp i Skoda. Han hadde definitivt en gigantisk ulempe ved å ha siste startposisjon på fredag, og fikk dårligst feste av alle i klassen. Allikevel ledet han med 0,1 sekunder på Henning Solberg etter sju fartsetapper.

Tekniske problemer deretter førte han nedover på resultatlista, men han endte opp med å vinne hele 9 av 19 fartsetapper.

Dermed ble dette en meget god rallyhelg sett med norske øyne, men det kunne ha blitt en helt utrolig én!

Se Petter sette verdensrekord!

Hva synes du om nordmennenes framfart i Frankrike? Skriv i kommentarfeltet under!