Her var det ikke gjort mye for å sikre lasten, en rekke vinkartonger. – Skulle de måtte foreta en nødbrems så sier det jo seg selv at det er livsfarlig å kjøre med mange tonn usikret last, sier sier Ronny Lindesteg – fagleder utekontroll i Statens Vegvesen Region Øst. Foto: Statens vegvesen/moss-avis.no/Amedia.
Her var det ikke gjort mye for å sikre lasten, en rekke vinkartonger. – Skulle de måtte foreta en nødbrems så sier det jo seg selv at det er livsfarlig å kjøre med mange tonn usikret last, sier sier Ronny Lindesteg – fagleder utekontroll i Statens Vegvesen Region Øst. Foto: Statens vegvesen/moss-avis.no/Amedia.

Dette synet møtte Statens vegvesens kontrollører

Stor-kontroll på svenskegrensen. 

Denne uken har Statens Vegvesen hatt storkontroller på Ørje og Svinesund. Fokuset har vært på sikring av last, overlast og bremser.

– Resultatene av kontrollen er rett og slett skremmende. Men jeg er ikke overrasket. At mange av de lastebilene som kommer inn over Ørje og Svinesund ikke er godt nok sikret er dessverre ikke noe nytt for oss, sier Ronny Lindesteg – fagleder utekontroll i Statens Vegvesen Region Øst til Moss Avis.

Utenlandske vogntog

Denne uken har det vært ekstra bemanning på grensen, og bortimot 40 tjenestemenn har vært på vakt per døgn. Allikevel mener Lindesteg at de kunne tatt mange flere.

– Vi har jo fått stoppet flere enn vanlig, men dette er fortsatt bare «toppen av isfjellet», konstaterer han.

Rundt 95 prosent av alle vogntogene som kommer inn over grensen er utenlandske og det er mange som kjører med både usikret last og dårlige bremser.

– Vi har primært sjekket bremser og last denne uken, og uten å ha de eksakte tallene foran meg kan jeg si at det vi har skrevet ut forelegg for fler hundre tusen kroner, sier faglederen.

Skremmende

Ifølge Lindesteg er det skremmende hvor mange sjåfører som ignorerer spesielt sikring av last og vektbegrensninger.

– Skulle de måtte foreta en nødbrems så sier det jo seg selv at det er livsfarlig å kjøre med mange tonn usikret last. Både for sjåføren selv og andre trafikanter på veiene våre, sier han og legger til at de som blir stoppet med feil eller mangler ikke får kjøre viderefør alt er på stell.

– De må enten pakke om, sikre lasten bedre, eller rett og slett få tak i en ny henger, opplyser Lindesteg.

Du kan lese mer om bil og motor på Moss Avis - her:

Disse rørene som hver veier mellom tre og fire tonn lå nærmest usikret på lasteplanet. Foto: Statens vegvesen/moss-avis-no/Amedia.
Disse rørene som hver veier mellom tre og fire tonn lå nærmest usikret på lasteplanet. Foto: Statens vegvesen/moss-avis-no/Amedia.

Vegvesenet stoppet vogntoget, her renner spriten ut