Dette skapte reaksjoner – nå gjør Tesla endringer

9.260 kroner – så får du det gamle rattet tilbake.

YOKE: Det er navnet på Tesla sitt nye og tildels omdiskuterte ratt. Nå skjer det endringer.
YOKE: Det er navnet på Tesla sitt nye og tildels omdiskuterte ratt. Nå skjer det endringer.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg, etter at Tesla lanserte en ny og oppdatert versjon av Model S – med tilnavnet Plaid.

Ifølge Tesla selv er dette verdens raskeste masseproduserte bil. Med til sammen tre elmotorer på 1.020 hestekrefter, leverer bilen ekstreme ytelser.

0-100 km/t går unna på 2,1 sekunder, mens toppfarten er på solide 322 km/t.

Det er klart at slike tall i en elektrisk familiebil vekker oppsikt.

Til fjells med Tesla – slik er det å bo i flaggskipet

BRENNKJAPP: 0-100 km/t på rundt 2 sekunder er villt. Også storebror, Model X, er tilgjengelig i Plaid. Den gjør unna 0-100 km/t på 2,6 sekunder.
BRENNKJAPP: 0-100 km/t på rundt 2 sekunder er villt. Også storebror, Model X, er tilgjengelig i Plaid. Den gjør unna 0-100 km/t på 2,6 sekunder.

Nytt ratt tilgjengelig

Én annen ting som har vakt minst like mye oppsikt, er det nye, Formel 1-inspirerte rattet «Yoke».

Kort fortalt et tradisjonelt ratt, som er «kuttet» på midten. Lenge var det spørsmål om dette i det hele tatt ville bli godkjent. Det ble det. Likevel stilles det spørsmål. Blant annet rundt grepsonen, som er naturligvis er kraftig redusert sammenlignet med et vanlig ratt.

Vi i Broom var også tidlig ute med å teste bilen i Norge. I vårt førsteinntrykk her, understreker vi at rattets funksjonalitet ikke er spesielt brukervennlig.

Nå gjør imidlertid Tesla endringer, ved å tilby et tradisjonelt ratt som standard på Model S og Model X Plaid.

NYTT: Slik ser bilen ut dersom du ønsker tradisjonelt ratt.
NYTT: Slik ser bilen ut dersom du ønsker tradisjonelt ratt.

Kan ettermonteres

Det er fremdeles mulig å bestille bilen med Yoke, uten ekstra kostnader.

Har du allerede kjøpt en Model S eller X Plaid, med det nye Yoke-rattet, tilbyr Tesla fra mars å ettermontere til ordinært ratt, dersom man ønsker det. Det koster 9.260 kroner. Prisen inkluderer installasjon ved et Tesla servicesenter.

Startprisen på Model S Plaid er 1.196.990 kroner eksklusive moms. Dersom du bestiller i dag, anslår Tesla at bilen er klar for levering i tidsrommet januar – mars i år.

Førsteinntrykk Model S Plaid: – Nesten rart det er lov med vanlig førerkort

REKKEVIDDE: Tross firehjulsdrift, tre motorer og over 1.000 hestekrefter, er rekkevidden på 600 kilometer.
REKKEVIDDE: Tross firehjulsdrift, tre motorer og over 1.000 hestekrefter, er rekkevidden på 600 kilometer.

Se vårt første møte med nye Model S Plaid og det omdiskuterte rattet her: