Dette skal redde mange liv i trafikken

Ingen skal dø eller bli hardt skadet i ny Volvo - slik skal de klare det.

Dette er den helt nye strukturen som blir å finne i framtidens Volvo.  (Foto: Volvo)
Dette er den helt nye strukturen som blir å finne i framtidens Volvo. (Foto: Volvo)

Volvo har over mange år klart å bygge opp et image som "sikkerhetsbilen".

Et uvurderlig viktig og godt element å ta med seg inn i en tøff og utfordrende framtid.

Ingen drept i ny Volvo etter 2020

Selskapets mål er at ingen skal bli drept eller alvorlig skadd i en ny Volvo etter 2020. Noe man må kunne kalle ambisiøst.


Etter 2020 er målet at ingen skal omkomme i en ny Volvo. Da må de ta i bruk avanserte systemer (Foto: Volvo )
Etter 2020 er målet at ingen skal omkomme i en ny Volvo. Da må de ta i bruk avanserte systemer (Foto: Volvo )

Volvo er nå – noe på overtid – godt i gang med en omfattende fornyelse av sitt modellprogram.

Volvo XC90 blir først

Slik blir nye Volvo XC90

Først ut skal familie-SUV-en XC90 være. Om alt går etter planen, er den klar høsten 2014, som 2015-modell.

Den blir også først ut på Volvos helt nye plattform som kalles SPA (Scalable Product Architectur).

Den nye karosseristrukturen er laget av både lett, men samtidig veldig sterkt stål. Foruten god kollisjonsbeskyttelse, er dette en smart plattform som enkelt kan tilpasses andre modeller også.

Flere kommer etter

Dert er også grunn til å vente at både nye V70, S80 og kommende S60 kommer på samme SPA-plattform.

Den nye plattformen skal være tilpasset morgendagens teknologi, som foruten passiv sikkerhet også prioriteter aktiv sikkerhet høyt.

Les også: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Avansert radar- og kamerateknologi

Vi snakker om avansert overvåking av bilen med både kamera og radarteknologi.

Grunnprinsippene for dette bygges nå inn i den nye plattformteknologen med fire moduler som kan kommunisere med hverandre på en avansert måte. Det er snakk om hjuloppheng, karosseri, sikkerhetssystemer og infotainment.

Et eksempel på dette kan være: Bilens systemer oppdager at veibanen er glatt. Den justerer automatisk til mykere fjæring for bedre veigrep, strammer opp ESP (antiskrenssystemet) og endrer automatisk kjøreprogram fra "Sport" til "Snow", mens du får beskjed på en skjerm om hva som skjer og hvorfor.

Bil med full kontroll. Dette er en oversikt over sonene rundt bilen  radar og kamerateknologien overvåker.  (Foto: Volvo)
Bil med full kontroll. Dette er en oversikt over sonene rundt bilen radar og kamerateknologien overvåker. (Foto: Volvo)

Volvo V60 Plug-in Hybrid: Nei – dette er ikke en vanlig Volvo

Skal kunne kjøre selv.

Av nye systemer kan vi nevne: Adaptiv cruise control med aktiv styring. Det går i korthet ut på at bilen følger veibanen selv. Den leser veimerkingen.

Et avansert radarprogram skal kunne fange opp for eksempel større dyr og mennesker i veibanen og gjøre deg oppmerksom på faren før du selv ser den. Bilene vil få en ny og avansert type autobrems, og autoparkering.

En ny Volvo skal også kunne "se" – ved hjelp av kamra og radar, rundt hushjørner for eksempel i bygater og varsle føreren om eventuelle hindringer. Den kan finne ev. ledige parkeringsplasser på en tilsynelatende full parkeringsplass.

Volvo jobber også med teknologi som gjør at biler kan kommunisere seg i mellom og det er bare et tidsspørsmål før vi ser dette i serieproduserte biler.

Les også: Volvo V70 - stor stasjonsvogn som koster lite