Dette skal bli en heftig elbil
Historien er noe for seg selv.

Det er ikke like ofte lenger vi får noe virkelig sprøtt og oppfinnsomt fra Japan. Men i Paris akkurat nå får japanerne mange til å måpe med elbilen GLM-G4 (selv om opphavet er fra Holland, mer om det litt senere). Når så du sist en firedørs bil med fire måkevingedører?
GLM holder til ved Kyoto i Japan, og er ikke nybegynnere i bilverdenen. For et par år siden samarbeidet de med Tommykaira om den elektriske sportsbilen Tommykaira ZZ, som var en Tesla Roadster-konkurrent.

Opphavet er fra Holland
Men nå har de laget en firedørs elektrisk sedan som får det meste annet til å se kjipt ut. Bilen har sitt opphav i det nederlandske Savage Rivale-prosjektet som ble startet av Justin de Boer og Emile Pop.
De viste fram bilen Roadyacht GTS i 2011, som da hadde en 7-liters Corvette V8-motor, og i 2012 viste man en GTR-racingversjon på Top Marques i Monaco, fulgt av en cabriolet med et sammenleggbart multi-panel tak. Alt vel og bra, men verken kunder eller investorer sto i kø.
En av Norges mest solgte elbiler skal gå mye lenger
Men japanske GLM likte det de så, og kjøpte seg inn i Savage Rivale. GLMs administrerende direktør Hiroyasu Koma har stor tro på at elbilmarkedet vil vokse, og det mest lønnsomme kan godt bli elektriske superbiler. Både i USA, England og Kina jobbes det med mange eldrevne superbilprosjekter, og japanske GLM vil være helt i forkant av dette markedet.

Kommer snart i salg
Det betyr at bilen man viste i Paris ikke er ett eksotisk konsept, men en bil man er klar for å sette i produksjon om noen måneder. Den vil tilbys i første omgang i Singapore, Hong Kong og Japan, og vil koste rundt 1,8 millioner kroner.
Slik blir de nye reglene for førerkortet ditt
Til den prisen får man et utsøkt interiør med et luksuriøst inntrykk, samtidig som setene og rattet vitner om sportslige ambisjoner.

Kan bli lønnsomme saker
To elektriske motorer gir 506 hk og 1000 Nm i dreiemoment. 0-100 går unna på 3,7 sekunder, mens toppfarten er 250 km/t. Elektrisk rekkevidde oppgis til 400 km.
Så får man bare vente og se om bilen kommer i salg i Østen som selskapet sier, eller om det hele renner ut i sanden. Men kommer man seg først i gang, skal man absolutt ikke se bort fra at helelektriske superbiler/luksusbiler blir svært lønnsomme saker i årene som kommer.