Dette rattet kan du snart kjøpe

Lexus med spennende nyhet i sin kommende elbil.

Lexus avduker sin nye elbil i april. Og på den kan du blant annet få et ratt som dette.
Lexus avduker sin nye elbil i april. Og på den kan du blant annet få et ratt som dette.

Elektriske UX har gitt Lexus et pent salgsløft i Norge. Det løftet kommer nok til å forsterke seg ytterligere når det japanske premiummerket snart lanserer en ny og større elbil: Nemlig RZ 450e.

Dette er en SUV i familiebilklassen. Ikke overraskende deler den mye teknologi med Toyotas kommende el-SUV som heter bZ4x. Men Lexus kommer også til å sørge for at deres modell skiller seg fra den mer folkelige Toyotaen.

Først og fremst på design og interiør – men også på en del tekniske løsninger.

Når RZ offisielt avdukes 20. april, skal vi blant annet få se et ratt som er annerledes enn det meste vi har sett tidligere.

Samtidig som de annonserer premiere-dato på RZ 450e, har Lexus sendt ut dette bildet at fronten. Ingen tvil om at det er en Lexus!
Samtidig som de annonserer premiere-dato på RZ 450e, har Lexus sendt ut dette bildet at fronten. Ingen tvil om at det er en Lexus!

Litt science fiction...

Akkurat som Tesla, har nemlig Lexus jobbet med det som kan se ut som et «avsagd» ratt. Hele toppen er borte, slik vi er vant til å se det i fly og på enkelte spillkonsoller.

Teknologien kalles «steer by wire». Med denne løsningen er det ingen mekanisk kobling mellom rattet og forhjulene. Dette gjør at man kan fjerne en rekke komponenter, samtidig som styrefølelsen kan finsiktes og kalibreres nærmest i det uendelige.

Litt science fiction i en bil? Ja, noen vil helt sikkert mene det. Men den norske Lexus-sjefen Jan Christian Holm bekrefter at det vil komme i RZ 450e.

– Dette vil bli tilbudt som ekstrautstyr på bilen, sier han til Broom.

Så glad er Daniel i bilen sin

Dette er ett av tre teaserbilder Lexus tidligere har vist oss av bilen. Den nye Lexus-elbilen er ventet til Norge ved årsskiftet 2022/23.
Dette er ett av tre teaserbilder Lexus tidligere har vist oss av bilen. Den nye Lexus-elbilen er ventet til Norge ved årsskiftet 2022/23.

Rundt 4,60 meter lang

De som vil ha et tradisjonelt ratt i stedet, kan altså fortsatt få det.

Der elektriske UX bygger på en eksisterende Lexus-modell, er RZ konstruert som elbil helt fra bunnen. Lexus lover at den skal sette en ny standard for førsteklasses kjøreopplevelse. Foruten særpreget design, forventer vi også solid premiumfølelse i interiøret.

I likhet med Toyotas søstermodell vil RZ 450e være rundt 4,60 meter lang og ha et bagasjerom på cirka 450 liter.

Derfor er denne Lexusen et sjeldent syn i Norge

Lexus RZ 450e går inn i en klasse med mange konkurrenter, men bør ha gode muligheter for å bita fra seg.
Lexus RZ 450e går inn i en klasse med mange konkurrenter, men bør ha gode muligheter for å bita fra seg.

Til Norge rundt årsskiftet

Bilene kommer med én batteripakke, på 71,2 kWt. De typegodkjente WLTP-tallene på Toyotaen viser at den forhjulsdrevne modellen har en rekkevidde på opptil 511 kilometer. For firehjulsdrevne bZ4X er den offisielle rekkevidden opptil 466 kilometer.

Prismessig starter Toyotaen på 411.400 kroner. For 4x4 er startprisen 438.500 kroner. Lexusen blir helt sikkert en god del dyrere enn dette. Hvor mye dyrere vet vi ennå ikke noe om.

Debuten skjer altså i april. Den norske Lexus-importøren forteller om stor interesse rundt bilen. Som første land i verden startet de med å ta imot reservasjoner i januar. Importøren har tidligere estimert at de første bilene vil komme til Norge rundt årsskiftet 2022/2023.

Solgte sjelden Lexus – for prisen av et årskort

Se første teaser-video av Lexus RZ under: