Dette problemet kan også alle med elbil få

Viktig å passe på før høstferien.

Det å lade 12-volts batteriet er en enkel og rimelig forsikring for at bilen starter. Enten man har el- eller fossilbil.
Det å lade 12-volts batteriet er en enkel og rimelig forsikring for at bilen starter. Enten man har el- eller fossilbil.

Høstferien står nå for tur for svært mange nordmenn. Tradisjon tro drar mange til fjells for nyte klare, kalde dager med høy himmel og fargesprakende natur. Og for å slappe litt av mellom hverdagens mange slag.

Men også her gjelder det å planlegge litt, slik at dagene virkelig blir rolige. For kaldere dager kan by på noen utfordringer også. For eksempel flatt batteri og en bil som dermed ikke vi starte.

Gjelder også elbiler

Startvansker er den hyppigste årsaken til at NAFs bilbergere må rykke ut. Det gjelder ikke bare fossilbiler, men også i aller høyeste grad elbiler.

Det er mye snakk om det store hovedbatteriet i elbiler. mange er ikke klar over at også elbiler har det gode gamle 12-volt startbatteriet, slik fossilbilene biler har.

I mange elbiler er startbatteriene mindre enn i bensin- og dieselbiler, siden jobben deres ikke er like omfattende.

– I en bensin- eller dieselbil skal batteriet bokstavelig talt sette fyr på motoren, mens det i en elbil starter en enkel elektromotor. Det sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrågiver i NAF.

I tillegg til å starte bilene, brukes startbatteriet til oppgaver som klimaanlegget, sentrallåsen, varme i seter og lignende.

Les også: Du kan få mange fine elbiler til 150.000 kroner

Kan få vansker av å stå lenge

Statistikken fra veihjelpen til NAF viser at startvansker er årsaken til flest utrykninger hele året og det topper seg når det blir kaldere i været. Nå står høstferien for tur og mange har tenkt seg til fjells der temperaturene kan være lavere på denne tiden av året.

– Når elbilen står parkert i flere dager er det fort gjort at startbatteriet tappes for strøm om det er litt lite strøm på det fra før, sier NAF-rådgiveren.

– Derfor er det lurt å lade opp det lille batteriet i elbilen med en vedlikeholdslader før du tar turen til fjells, fortsetter Sødal.

En vedlikeholdslader er noe alle bileiere burde ha uavhengig av om bilen går på strøm eller diesel. De er ikke så kostbare og er enkle i bruk. Jevnlig vedlikeholdslading gjennom høsten og vinteren gjør at bilbatteriet er i form når du trenger det mest.

Les også: Hadde bilen på verksted – det gikk absolutt ikke bra

Video: Trenger bilen et oljeskift før vinteren? Slik gjør du jobben selv