Dette må være en av Norges minste «bilbutikker»

Lotus starter opp i et hjørne hos Steen & Strøm.

KJØPESENTER: I en krok på Steen & Strøm i Oslo sentrum er Lotus nå i gang med Norgeslanseringen sin. Elbilen Eletre blir helt sentral her.
KJØPESENTER: I en krok på Steen & Strøm i Oslo sentrum er Lotus nå i gang med Norgeslanseringen sin. Elbilen Eletre blir helt sentral her.

Bilbransjen er inne i store endringer. Det ser vi også på hvordan bilene selges. Fra å kappes om å ha de største og lekreste butikkene, går mange nå motsatt vei: De satser heller på mindre showroom (gjerne sentralt i en by) – og så oppfordres kundene til å kjøpe bil på nettet.

Dette gjelder særlig mange av de nye merkene som har kommet til Norge de siste to-tre årene. Sist ut her er Lotus som nå er i ferd med å etablere seg i et hjørne hos Steen & Strøm i Oslo sentrum.

Hvis du baner deg vei mellom parfymer og vesker, kommer du til kroken der Lotus skal friste kundene med noe helt annet: Nemlig biler.

Superbil

Da vi i Broom nylig var innom, var «butikken» dekket til med et relativt gjennomsiktig stoff. En gardintrapp innvendig viser at man ikke var helt i mål. Det samme gjør budskapet «Opening Soon».

Men Lotus-logoen er i alle fall på plass, sammen med et eksemplar av superbilen Emira.

Det er imidlertid ikke den som er årsaken til Lotus etablerer seg i Norge. Nei, her handler det om en helt annen biltype.

Stjerne i James Bond-film – les mer om Lotusen her

RÅSKINN: Sportsbilen Emira er akkurat nå eneste bil i Lotus-showroomet. Den er et solid trekkplaster, men det er elbilen Eletre som blir volumselgeren.
RÅSKINN: Sportsbilen Emira er akkurat nå eneste bil i Lotus-showroomet. Den er et solid trekkplaster, men det er elbilen Eletre som blir volumselgeren.

Norges-premiere

Lotus kommer nemlig nå med sin aller første SUV. Den er elektrisk – og dermed er Norge plutselig et svært interessant marked for selskapet som de siste fem årene har hatt Volvo-eier Geely på eiersiden.

De har pumpet inn penger og sørget for økonomisk stabilitet. Og nå er Lotus klar for en skikkelig offensiv.

I fjor var de på Oslo Motor Show med sin Eletre, en bil Lotus selv omtaler som en hyper-SUV.

Den har startpris så vidt under én million kroner. Heftige Eletre R kommer så på drøyt 1.6 millioner.

Her lager de noen av verdens mest eksklusive biler

PREMIUM: Lotus melder seg på i klassen for verdens mest eksklusive SUV-er med sin Eletre.
PREMIUM: Lotus melder seg på i klassen for verdens mest eksklusive SUV-er med sin Eletre.

Størrelse XXL

Sistnevnte har over 900 hestekrefter – og rekkevidde på 600 kilometer.

Rask er den også. 0-100 km/t skal gå unna på 2,95 sekunder (gjett om de har jobbet for å presse den under 3!). Et slikt tall er ikke dagligdags for en SUV. Den melder seg dermed inn i et svært eksklusivt selskap.

Eletre har et digert batteri på 105 kWt og veier 2,2 tonn. De utvendige målene – lengden på 5,1 meter for eksempel – er sammenlignbare med Lamborghini Urus. Vi snakker SUV i størrelse XXL.

Her møter vi en virkelig klassiker

STERK MERKEVARE: Lotus har laget drømmebiler i mange tiår. Nå blir de også elektriske, dermed blir Norge et interessant marked.
STERK MERKEVARE: Lotus har laget drømmebiler i mange tiår. Nå blir de også elektriske, dermed blir Norge et interessant marked.

Kommer til sommeren

Det har vært kjent en tid at Lotus har seriøse Norgesplaner. Bransje-nettstedet BilNytt.no var tidlig ute med nyheten om dette. I tillegg til showroom i Oslo sentrum, skal Lotus jobbe med å få på plass forhandlere i flere byer.

Her har det lenge blitt spekulert i at deler av Volvo-nettverket er en naturlig samarbeidspartner. Gitt eier-situasjonen, virker det som en realistisk løsning. Bilia er også blant de heteste kandidatene.

Lotus har også fått opp norsk hjemmeside. Her opplyser de at utleveringene av bilen skal starte sommeren 2023. Det er også mulig å reservere Eletre, med et depositum på 26.000 kroner.

John fra Hommelvik har Lotus – med et helt spesielt skilt

Se den første videoen av Lotus Eletre under: