Dette kunne vært en ny Tesla Model S
Det er det ikke – men det er en annen spennende nykommer.
– Hvilken rute ønsker du å kjøre?
– Hvilken vil du anbefale?
– Rute nummer to. Den er den mest varierte, med både Autobahn- og landeveiskjøring på mindre veier. Men det er også den lengste. Du bruker 40 minutter lenger, enn på rute én.
– Høres perfekt ut, jeg tar rute to.
– Godt valg og god tur!
Jeg er i den tyske hovedstaden Berlin for å se på – og ikke minst kjøre den nye kinesiske og elektriske familiebilen Nio ET7. En bil som også nå er i Norge.
Skuldrene senkes
Nio hadde for kort tid siden feiring av sin ettårs-dag i Norge. Så langt har de levert ut nesten 900 biler. Da av SUV-en ES8. Nå kommer det altså én til. Eller rettere sagt tre til. På nyåret lanserer de nemlig en litt mindre SUV de kaller EL7 og utpå våren en mindre familiebil, ET5. Så her skjer ting fort.
Men tilbake i «vår» bil denne høstdagen. Jeg tråkler meg gjennom bygatene i Berlin og er snart ute på Autobahn.
Høstdagen er vakker, med høy blå himmel og vakre farger. Jeg har funnet en radiostasjon som spiller musikken jeg liker. Skuldrene senkes, og jeg slapper av bak rattet. Samtidig er det på tide å begynne å evaluere bilen jeg kjører.
Svært stillegående, stabil i høye hastigheter, komfortabel og med gode seter kan jeg fort fastslå. Rattet er godt å holde i og plassen er raus, alle veier.
Firehjulsdrift sørger for god stabilitet i høye hastigheter og sikrer også framkommeligheten, uten art vi får testet det nå.
Det er slett ikke noen straff å kjøre noen mil i denne – snarere tvert imot. Her er det svært godt å være.
Grusomt verditap på brukt dieselbil
Kunne vært nye Model S
Dessuten går den bra. 480 kW, eller 653 hestekrefter sender bilen fra 0–100 km/t på bare 3,8 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 200 km/t. Vi kan bekrefte at den går enda litt til, her på Autobahn med fri fart.
Rekkevidden på vår 100 kWt-utgave er oppgitt til 580 kilometer. ET7 kan også leveres med 75 kWt batteri. Da er rekkevidden 385 kilometer. Neste år kommer et 150 kWt batteri. Man kan kjøpe batteriet med bilen, eller leie det ved siden av.
Interiøret er minimalistisk, men pent. Materialkvaliteten er god og finishen likeså. Den store, senterplasserte skjermen er relativt enkel i bruk og det aller meste av bilens funksjoner styres herfra. Helt nederst på denne finnes det en hurtigvalg-linje. Slik vi er vant til det fra for eksempel Tesla.
Apropos Tesla. Det slår meg at denne bilen nesten kunne vært en ny, oppgradert facelift-versjon av nettopp Tesla Model S. Designspråk og fysisk størrelse er veldig likt. God rekkevidde og gode ytelser finnes også her – det er egentlig mye som er sammenfallende. Og som er bedre og mer oppdatert på ET7, Særlig i interiøret som framstår som mer moderne og elegant i bilen jeg kjører nå.
Bekreftet: De er veldig snart på plass i Norge
Skorter litt på det praktiske
Slik sitter jeg og funderer mens landsbygda i det tidligere Øst-Tyskland passerer i sidesynet og milene legges bak meg i Nioen
Men på et par viktige punkter er Model S betydelig bedre og mer praktisk, selv om det øyeblikkelig er 10 år siden den dukket opp første gang.
Nio ET7 er en firedørs sedan. Det vil si med tradisjonelt bagasjelokk. Noe som gir begrenset åpning og mindre fleksibilitet ved frakting av større gjenstander. Det faktum at baksetene heller ikke kan legges ned, gjør ikke saken bedre. En liten skiluke i bakseteryggen er heldigvis på plass.
Det finnes per i dag ingen mulighet for lastestativ på taket. Det jobbes her med å få en løsning på plass, men når og eventuelt om det vil komme – det vet ingen akkurat nå.
Men bilen kan trekke tilhenger på inntil to tonn, noe som er svært bra.
Har jeg kjørt feil?
Bilen har noen litt merkelige utvekster foran på taket. Dette er kameraer, sensorer og radarer for selvkjøring. Nio har planer om at ta dette til et nytt nivå, når alt er klart. Vi testet dette på Autobahn nå – og hvordan vi opplevde dette får du vite ved å se videoen under denne saken.
Målet med utflukten min er å komme fram til en bane, hvor ET7 skal settes på ulike prøver. De siste milene har jeg kjørt på stadig mindre bygdeveier og når navigasjonen nå vil ha meg inn på en enda smalere vei, blir jeg litt i stuss. Enda mer usikker blir jeg etter å ha kjørt i flere kilometer innover i skogen på snorrett vei uten å se noe som helst annet enn trær.
Plutselig kommer jeg til en stor lysning med en gigantisk solcellepark og noen gamle forfalne boligblokker som aldri ble bygget ferdig, trolig på 80-tallet. De står der, grå med mørke gapende vindushull og vitner om at jeg er i tidligere Øst-Tyskland og at jeg sikkert er på et tidligere militært område.
Etter enda noen kilometer gjennom skog og forbi nye solcelleparker og gamle bunkere, er jeg framme. Banen vi skal kjøre på er garantert en gammel militærflyplass.
Denne elbilen skal ta opp kampen mot Audi og BMW
Jobber bra «under press»
Øvelsene er akselerasjon og brems, bilslalåm og til slutt noen fullfart-runder på en del av det omfattende anlegget.
Dette er neppe veldig relevant for de som skal kjøpe familiebilen, men jeg kan bekrefte at Nio ET7 består samtlige øvelser med glans.
Jeg kan også bekrefte at det er STOR forskjell på akselerasjon om bilen står i Comfort, Sport, eller Sport +. Det samme i slalåmløya. Den tunge bilen klarer seg utrolig bra. Raus størrelse til tross, føles den både smidig og lett å kontrollere med god balanse. Firehjulsdriften bidrar så klart til dette.
Fullfart-rundene er vel mest «moro for unga». Det er første gangen jeg kjører en tung og stor elbil på en slik bane – og ja, det er moro! Veldig moro til og med. Selvfølgelig merkes vekten, men igjen imponeres jeg av ytelsene og bremsene takler glatt noen runder både med heftige bremseprøver og noen runder ute på racerbanen, uten å svekkes.
Kort oppsummert kan vi si at bilen jobber bra, også under press og stress.
Nio stilte med egne biler til disse øvelsene, da det neppe hadde vært gunstig med tanke på sjekk av strømforbruket på bilene vi bruker til og fra banen.
Nå tredobles prisen for elbiler i bomringen
Oppsummering
Bilen er svært romslig, komfortabel og stillegående. Den oppleves som moderne og velkjørende, samtidig som den går både bra og langt. Vi har også sansen for at man, på Nios batteribytte-stasjoner, kan opp- og nedgradere batteripakken (og dermed rekkevidden) ved behov og at man ikke behøver å kjøpe batteriet med bilen, men leie det ved siden av. Men Nio må få mange biler på veien for at dette skal bli økonomisk lønnsomt, tror vi.
Strømforbruket på vår testtur, på flat vei og en blanding av motorvei, landevei og noe bykjøring i ca. 15 varmegrader, ender på 23,3 kWt. Det er vel greit nok, men heller ikke best i klassen.
På det rent praktiske (les: bagasjeromsløsning) derimot, skuffer den. Kan man leve med dette, er det lite å sette fingeren på her.
NIO ET7 100 kWt:
Motor: 2 x elmotor
Drivhjul: Firehjulsdrift
Effekt: 653 hk / 850 Nm
0 - 100 km/t: 3,8 sek
Toppfart: 200 km/t
Batterikapasitet: 100 kWt (Alt. 75 kWt. 150 kWt kommer senere)
Oppgitt rekkevidde: 580 km
Hurtiglading: Maksimalt 130 kW
Vekt: 2.380 kg
L - B - H: 5,1 - 1,99 - 1,51 m.
Pris fra: 579.000 kr, uten batteri
Pris testbil: 739.000 kr, inkl. 100 kWt batteri.
Vi kommer tilbake med en grundigere test når bilene er tilgjengelige for det i Norge. Det vi si i løpet av relativt kort tid.
Les også: Nio feirer ett år i Norge med helt ny bil
Video: Her får du mer om Nio ET7