Studebakeren nærmest, Chevroleten bak og ytterligere over 500 biler skal selges på en enorm auksjon i småbyen Pierce, Nebraska, nå i helgen. Over 20 av bilene er gamle 'nybiler' som aldri ble solgt, og auksjonen vil trolig mangedoble innbyggertallet i Pierce denne helgen. (Foto: VanDerBrink Auctions)
Studebakeren nærmest, Chevroleten bak og ytterligere over 500 biler skal selges på en enorm auksjon i småbyen Pierce, Nebraska, nå i helgen. Over 20 av bilene er gamle "nybiler" som aldri ble solgt, og auksjonen vil trolig mangedoble innbyggertallet i Pierce denne helgen. (Foto: VanDerBrink Auctions)

Dette kan bli tidenes veteran-auksjon

500 gamle biler, mange av dem ubrukte, får nye eiere til helgen.

For en stund siden fortalte vi historien om den gamle Chevrolet-butikken i en søvnig småby i Nebraska som ikke har blitt rørt siden den godt voksne innehaveren låste dørene for godt for et solid antall år siden. For øvrig etter at han hadde tatt biler i innbytte i 50 år, som han aldri hadde solgt videre.

Les historien om Lambrecht-auksjonen her:

Budskapet om de mange nybilene som aldri ble solgt har gått verden over, og 1978 Corvetten og den gamle pickupen til høyre er nok to av bilene som vil trekke mange skuelystne. (Foto: VanDerBrink Auctions)
Budskapet om de mange nybilene som aldri ble solgt har gått verden over, og 1978 Corvetten og den gamle pickupen til høyre er nok to av bilene som vil trekke mange skuelystne. (Foto: VanDerBrink Auctions)

Nå i helgen er tiden for auksjonen av alt som finnes i lokalene hos Lambrecht Chevrolet. Inkludert et stort antall biler med få eller ingen miles på telleverket – biler som av en eller annen grunn aldri ble solgt, men stående igjen og bokstavelig talt ”forbikjørt” når nye modeller dukket opp.

Og, altså de mange bruktbilene som eieren lagret hjemme på gården sin. Til sammen over 500 biler!

Enorm interesse fra hele verden

I månedene som har gått siden vi fortalte om auksjonen, har det kommende evenementet fått stor medieomtale. Ikke bare i USA, både TV-stasjoner, blader og nettbaserte kilder over hele verden har viderebragt budskapet om den sjeldne anledningen. Det gjør at man nå ikke helt vet hva man kan forvente seg av folketilstrømming til den lille byen Pierce, Nebraska.

Det er langt mellom luksusbilene på
Det er langt mellom luksusbilene på

I 2010 var byen registrert med 1.767 innbyggere. Det blir sannsynligvis mangedoblet når auksjonarius Yvette VanDerBrink i VanDerBrink Auctions ønsker velkommen til den første av to auksjonsdager nå på lørdag.

Les også: Volvo-klassikeren sto ubrukt i garasjen i over 20 år

Ikke akkurat velholdte eksemplarer

Samtidig som byen gjør seg klar for masseinnrykk fra alle verdens hjørner, har det også kommet ut en fyldig auksjonskatalog med bilder av alle bilene som frembys – ikke bare de tidligere omtalte, ubrukte ”super-overliggerne”.

Selv noen av de usolgte nybilene har måttet tåle å lagres utendørs. Denne 1964 Chevrolet Bel Airen er en av dem, men den ser i det minste fremdeles svært fin ut innvendig. (Foto: VanDerBrink Auctions)
Selv noen av de usolgte nybilene har måttet tåle å lagres utendørs. Denne 1964 Chevrolet Bel Airen er en av dem, men den ser i det minste fremdeles svært fin ut innvendig. (Foto: VanDerBrink Auctions)

Mange har lurt på hvorfor herr Lambrecht ikke solgte innbyttebilene, men i stedet kjørte dem hjem til gården og parkerte dem der. Det har versert forskjellige teorier, der noen har ment han var en typisk samler som ville ta vare på bilene, mens andre mente det måtte være en riktignok ganske kostbar taktikk for å få folk til å kjøpe nybiler i stedet, når det ikke var bruktbiler å få kjøpt lokalt.

Bildene viser nok dessverre at sistnevnte teori må være nærmest sannheten. Bilene er nemlig bare parkert, og har åpenbart ikke vært fulgt opp i særlig grad i ettertid. Dermed er det mange knuste ruter og åpne dører, som har gjort at forfallet er stort på de aller fleste bilene, uavhengig av om de har vært bosted for ville dyr eller bare blitt tæret av tidens tann.

Les også: Svindler saltet ned formuen i ubrukte superbiler

Interessante som delebiler

Trist, ettersom mange av dem sikkert bare har hatt én forsiktig eierfamilie og ikke vært fryktelig gamle da de ble parkert på åkeren. I dag er det nok bare de sjeldneste som er verdt å restaurere, men samtlige vil ha masser av gode deler å by på som kan bidra til å holde mer velholdte eksemplarer på veien i lang tid ennå.

Gamle pickuper er forholdsvis enkle biler å skru på, men selv disse objektene krever nok så mye jobb at det er usikkert om de passer best som restaureringsobjekter eller delebiler. (Foto: VanDerBrink Auctions)
Gamle pickuper er forholdsvis enkle biler å skru på, men selv disse objektene krever nok så mye jobb at det er usikkert om de passer best som restaureringsobjekter eller delebiler. (Foto: VanDerBrink Auctions)

Auksjonen vil være mulig å følge og delta i også via internett, lover VanDerBrink Auctions på sin hjemmeside, og for den som kan justere døgnet sitt til amerikansk tid i helgen kan det bli mye underholdning i å følge med på hvordan budgivingen utarter.

Forventer ingen ”kupp”

Om noen av disse bilene vil ende opp i Norge er nok heller tvilsomt – de fleste regner med at den enorme forhåndsinteressen vil trekke så mye folk at det blir langt mellom de virkelige kuppene. Ikke minst gjelder det de mange nesten ubrukte bilene, hvorav flere er i tilsynelatende urørt og vellagret stand. Men det finnes også biler som er kjørt ut på åkeren med plastikken fremdeles på setene – et syn som kan få selv lutrede veteranbil-entusiaster til å felle en tåre.

Uansett, skulle du mot formodning handle deg bil på denne auksjonen hører vi gjerne fra deg – og ser du noen potensielle kupp i auksjonskatalogen hører vi gjerne om det i kommentarfeltet under!

Les også: Manta A-klenodiet har gått bare 100 mil i året