– Dette kan bli en ny prisbombe

MADRID (BROOM/TV 2): Ny folkelig elbil med god plass.

STOR BIL: Citroen håper de skal treffe godt med en ny og større versjon av elbilen e-C4. Nykommeren er 4,6 meter lang og har et stort bagasjerom på 510 liter. Brooms Vegard Møller Johnsen er akkurat nå i Spania og tester den.
STOR BIL: Citroen håper de skal treffe godt med en ny og større versjon av elbilen e-C4. Nykommeren er 4,6 meter lang og har et stort bagasjerom på 510 liter. Brooms Vegard Møller Johnsen er akkurat nå i Spania og tester den.

2023 rakk ikke å bli mer enn noen dager gammelt, før det var på tide å dra på lansering av en ny bilmodell. Denne gangen er det Citroën som skal vise fram en ny elbil for biljournalistene.

Brooms Vegard Møller Johnsen var ikke sen om å rekke opp hånda og pakke kofferten.

Han skal bli bedre kjent med en bil som kommer til å bli viktig for den franske bilprodusenten i 2023.

Den ligger rett og slett an til å bli en liten prisbombe i segmentet. Men det er også ting som tyder på at mange kunder vil vente med å kjøpe til høsten, selv om den blir klar for levering alt om en drøy måned.

Gunstig pris

e-C4 X er navnet på bilen. Om du synes det høres kjent ut, er ikke det så rart. Vi har jo etterhvert blitt vant med e-C4. En kompakt crossover med forhjulstrekk.

Nå må du ikke tro at X i modellnavnet på den nye betyr firehjulsdrift. For den har nemlig også forhjulstrekk.

Den store nyheten, er at bilen er strukket hele 25 centimeter i lengde, sammenlignet med e-C4. X måler 4,6 meter og har et bagasjerom på 510 liter.

Samtidig starter prisene på folkelige 354.000 kroner. Dermed skal den også bli aktuell for langt flere kjøpere.

Denne sørget for enorm salgsvekst for Citroën

Sympati fra mamma

Akkurat nå befinner Broom-Vegard seg på tur. Vi er faktisk litt usikre på hvor. Men både det og mer om bilen skal finne ut av nå.

Ring-ring ...

– Heisann, Knut! Eller skal jeg si hola, som er mer vanlig her jeg er nå. Jeg befinner meg nemlig på 600 meters høyde i Madrid – midt i Spania. Her skulle jeg selvsagt gjerne fått med meg en fotballkamp. Men jeg får ta til takke med bilkjøring, denne gangen.

– Ja, du kan vel ikke akkurat klage. Og bare for at du skal få gni det enda mer inn – hvordan er egentlig temperaturen hos deg?

– Tja, det er nok litt kjøligere enn det er hos deg, faktisk. Da jeg våknet i dag tidlig var det null grader! Ikke akkurat det jeg forventet, da vi satte snuten såpass langt sørover. Som mamma sa, helt uten ironoi, da hun hørte om tilstandene jeg må leve med: «stakkars deg, Vegard».

– Hehe, ja, du får ikke noe sympati fra oss på kontoret i alle fall, i alle fall.

Førsteinntrykket

– Men nå må vi får høre litt om bilen her – hva er førsteinntrykket?

– For det første må jeg si at jeg liker designet på e-C4 X. Den er en slags bastard som ikke passer inn i noen klasser eller segment. Litt SUV, litt sedan, litt coupe og litt kombicoupe. Den ekstra lengden gjør den litt mer elegant og oppsiktsvekkende. Hekken er mindre «rotete», enn på e-C4, mens fronten på disse to bilene er nesten identisk. Det skjer mye der framme, men jeg synes det funker bra.

– Interiøret er også stilig – og førermiljøet identisk med e-C4. Setene er myke og gode å sitte i. Testbilene har komfortsetene, som har 15 millimeter ekstra komfortskum. Dessuten har den fått nytt infotainmentsystem. Her har de franske ligget et stykke unna de beste i klassen. Men nå begynner de å få greie på det, også.

Les vår første test av Citroën ë-C4 her

Komfort-mester

– Og på veien?

– Den byr på mer av det samme komfortable som e-C4. Det sier ikke så lite – for sistnevnte satte en ny standard i sitt segment. Denne følger opp. Komforten sikres blant annet av Citroën sine progressive, hydrauliske demperputer. Ekstra lydisolering bidrar også til at dette er en bil du kan tilbringe lang tid i ...

– Apropos lang tid. Hvor lenge kan du kjøre for du må lade?

– Vi har et 50 kWt batteri, som jo ikke er kjempestort. Men den er oppgitt til 360 kilometer. Mer om rekkevidde og forbruk må vi ta når jeg får kjørt den hjemme i Norge. Hurtiglading er heller ikke noe å rope voldsomt hurra for – den klarer «bare» 100 kW.

– Men her skylder jeg å avsløre at det kommer en ny versjon allerede til høsten – med større batteripakke på 54 kWt. Da blir rekkevidden 400 kilometer. Jeg tipper mange vil vente på den ...

Stilig elbil blir gunstig priset

Leveringer

e-C4 X med den batteripakken Vegard tester i Madrid akkurat nå, kommer allerede i mars. Den norske importøren forteller at de vil få tilgang til en del biler til rask levering.

– Du får mye mer bil for pengene, her. I et år der mange norske kjøpere skal bruke mindre på nybil enn vi har gjort tidligere, er det nok god timing. Selv toppmodellen, som virkelig er pent utstyrt, legger seg under 400.000 kroner i pris. Så vil nok helt sikkert en del kunder vente på den nye batteripakken. Da får den nemlig også en ny motor. Tesla-rask blir den uansett ikke – men litt sprekere enn bilen jeg kjører nå. Og akkurat det tror jeg er greit. Det røsker ikke akkurat skinnet av pølsa, dette her.

– Som vanlig skal jeg komme med en grundigere rapport når jeg har fått kjøre litt mer.

– Den er god. Du får nyte turen. Jeg bare nevner at det er varmere her hos oss, enn det er i Madrid, altså ... Vegard? Hallo?

Der var det visst ikke mer å fortelle fra Spania...

Video: Her er vårt aller første møte med Citroëns nye elbil:

Han føler seg lurt etter elbil-kjøp