Dette har veldig mange savnet på ladestasjonen
Recharge kommer med noe mange har etterlyst.
Å stoppe på en ladestasjon for å hurtiglade elbilen er ikke alltid så enkelt. Her finnes det nemlig en rekke aktører, som krever at du laster ned og bruker deres app eller brikker – for å få lade.
Å betale med bankort kan du også bare glemme. Her må du legge inn kredittkortet ditt i appen – eventuelt kan du starte og stoppe ladingen med en SMS og belaste telefonregningen din.
Dette har da også blitt kritisert fra flere hold, blant dem som har vært mest ivrige her er KNA og Elbilforeningen.
Mange har etterspurt
Men nå skjer det ting på dette området: Ladeoperatøren Recharge er den første av de store, norske ladenettverkene som tester kortbetalingsterminaler på sine ladestasjoner. Erfaringer med pilotprosjektet skal avgjøre veien videre.
– Det er mange som har etterspurt muligheten til å kunne betale med kort når de lader bilen, så vi er glade for at vi endelig har de tekniske løsningene på plass for å kunne teste dette i vårt ladenettverk, sier næringspolitisk leder Stian Mathisen i Recharge.
Det er i første omgang tre steder hvor Recharge setter opp kortbetalingsterminaler: På Esso-stasjonene i Vestby, på Grålum i Sarpsborg og Kobberviksdalen utenfor Drammen.
Staten betaler en stor del av lade-regningen for noen
Ikke verdens enkleste sak
I tillegg er ladestasjoner i Sverige og Finland med i forsøksprosjektet. Recharge drifter mer enn 4000 ladepunkter i Norge, Finland og Sverige
– Det kan virke som verdens enkleste sak å tilby kortbetaling ettersom det er så utbredt, men vi har brukt lang tid på å legge til rette for dette. Vi må sikre at løsningene er dønn solide og fungerer knirkefritt med våre systemer, og da er det ikke bare å skrape sammen noen kortterminaler og lime dem fast på laderne, sier Mathisen, i en pressemelding.
Hvert sted tester Recharge ulike teknologiske løsninger for betalingsterminaler. Noen steder vil terminalene være montert direkte på hver enkelt lader, andre steder vil det være én felles terminal for alle ladepunktene.
Disse elbilene bruker minst strøm
Åpner for e-roaming
– Det enda ikke tatt en avgjørelse på om vi kommer til å sette opp betalingsterminaler på alle våre ladestasjoner. Erfaringene vi nå gjør oss kommer til å avgjøre hva vi gjør videre, sier Mathisen.
Tidligere denne uken ble det for øvrig kjent at EU i oktober vil vedta enklere betaling av hurtiglading for elbiler. EU-vedtaket vil kreve at ladeoperatørene åpner for «e-roaming», som i praksis betyr at du kan bruke din favoritt-ladeapp for å betale for lading på alle hurtigladeplasser for elbil.
– Dette er et stort gjennomslag for mer forbrukervennlig lading. I dag har hver hurtigladeoperatør sin app, noe som gjør lading unødig komplisert og fører til at mange sliter med betalingen på ladestasjonen. EU sier at dette skal innføres senest fra 2027, og Norge kommer til å følge EU. Nå som ladeoperatørene vet hva som kommer, er ingen grunn for at de skal vente med å åpne opp for e-roaming. Norge bør nå gå foran på åpen hurtiglading og innføre dette allerede fra neste år, sa Thor Egil Braadland som er myndighetskontakt i NAF, i en kommentar til dette.
Les mer om den nye EU-regelen her
Video: To ting er ekstra viktig når du skal hurtiglade