Det er ikke ofte du får tak i biler på bruktmarkedet som har tilhørt kongefamilien. Og slett ikke til under 50.000 kroner. Dette kan dermed ansees som å være rimelig unikt ...
Det er ikke ofte du får tak i biler på bruktmarkedet som har tilhørt kongefamilien. Og slett ikke til under 50.000 kroner. Dette kan dermed ansees som å være rimelig unikt ...

Dette har vært bilen til kong Harald!

BMW-en har kongelig fortid. Se prisen nå:

Historikk er viktig for en bruktbil. For eksempel hvem som er tidligere eiere – og eventuelt hvor mange eiere det har vært snakk om.

I en slik sammenheng er det ikke til å stikke under en stol at biler som har vært disponert av kongehuset er noe helt utenom det vanlige. Og det er en slik sjeldenhet som nå ligger ute på bruktmarkedet.

Del med dine Facebook-venner

Denne unike direktørbilen har et verditap på 1 million kroner

Fra uoppnåelig til billigbil

Her snakker vi sågar om datidens flaggskip signert BMW – nemlig 7-serie. Det var det tyske premiummerkets første forsøk på å lage en stor luksusbil. Og mange vil nok mene at de lyktes godt.

Topputgaven var 745i – og da slottet kjøpte bil til daværende kronprins, var det naturligvis topputgaven det var snakk om. Fullstendig uoppnåelig tilbake på tidlig 80-tall – men svært oppnåelig drøyt 30 år senere.

Prisantydning er overkommelige 49.000 kroner for 1981-modellen med 229.000 km på telleren.

LES OGSÅ: Ute etter brukt BMW? Da bør du sjekke dette:

Kongebil

BMW til kronprinsen med signatur
BMW til kronprinsen med signatur

E23 er internkoden på den første generasjonen av 7-serien. Den ble produsert fra 1977 til 1987 – før den i 1988 ble avløst av E32.

E23 var tilgjengelig med en rekke motorer – 725i, 728i, 730i, 732i, 733i, 735i og altså Kongebilen, som det jo passer godt å kalle den, 745i.

1981-utgangen av 745i hadde 252 hk. Det var mye den gang da – her gikk det unna.

Ikke trengte du å bekymre deg for utstyrsnivået heller – her var BMW helt på høyde med de beste luksuskonkurrentene.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Sjåfør i passasjersetet

Det er i alle fall ingen tvil om at tronarvingen kjørte standsmessig på tidlig 80-tall. Hvor lenge bilen var i hans eie vites ikke. Men det er ingen tvil om at Harald har en forkjærlighet til bil.

Det er for eksempel en kjent historie at Kongens privatsjåfør, Knut Bråthen, ofte måtte avfinne seg med å okkupere passasjersetet da de kongelige var ute på tur. Bak rattet satt nemlig HM Kongen selv.

Derfor kan du brått sitte i samme sete som selveste HMK Harald om du slår til på denne bilen.

Gammel BMW 7-serie: Koster lite - men kan bli svinedyr

Ikke helt ferdig

Bildene i annonsen er ikke all verden – og beskrivelsen av bilen ikke av de mest utfyllende. Men vi kan lese at den er delvis restaurert. Det meste i drivlinjen er nytt – og det er tatt en "runde" på motoren.

Men bildene avslører også at det nok gjenstår en del arbeid før den får tilbake fordums glans.

LES OGSÅ: BMW 330iX: Nå kan du kjøpe kronprins Haakons gamle bil