Dette halverer nesten risikoen for kollisjon
Nytt utstyr gir gode resultater. Har du det på bilen din?

Et av de store satsingsområdene innen bilbransjen de siste årene har vært sikkerhetsutstyr. Ikke bare har bilene blitt sikrere ved et sammenstøt. De har også fått en rekke hjelpemidler som skal forhindre at kollisjonene skjer.
Blant dette er kollisjonsvarsling, som ved lys og/eller lyd advarer om en mulig kollisjon. Autobrems er et system som aktiverer bremsene automatisk, for eksempel hvis føreren er uoppmerksom. I tillegg får stadig flere nybiler adaptiv cruisekontroll. Her avpasser bilen farten etter øvrig trafikk, og holder konstant avstand til bilen foran.
Store forskjeller
Alt dette er relativt nytt, og det har så langt ikke vært mye statistikk på hvordan det fungerer i praksis. Men nå har svenske If og Volvia publisert en undersøkelse, gjort på Volvo-modeller fra 2007-2014.
Her har han sett på antall påkjøringer bakfra, og så sjekket dette opp mot hva slags sikkerhetsutstyr bilene har vært utstyrt med.
Og her er det store forskjeller ute og går!
Gammelt system, dette har gjort kjøringen langt sikrere
Bremser farten
På biler utstyrt med det Volvo selv kaller "City Safety", i praksis et samlenavn for alle autobrems-systemer, er antallet påkjøringer bakfra hele 45 prosent lavere enn for biler uten dette systemet.
Dessuten: Hvis en kollisjon likevel inntreffer, er person- og materielle skader mindre på biler med dette sikkerhetsutstyret. Det er en konsekvens av at farten er lavere, fordi systemet har rukket å redusere hastigheten før sammentreffet.
555 av 627 nybiler oppfyller ikke kravene til sikkerhet og miljø
Blitt billigere
Sterke krefter jobber nå for at flere av disse sikkerhetssystemene skal bli påbudt i alle biler som selges i Europa.
Her er krasjtestinstituttet Euro NCAP en pådriver. De har allerede i flere år hatt en egen kategori for sikkerhetsutstyr i sine kollisjonstester. For å få fem stjerner (og noe annet er egentlig ikke akseptabelt for nye biler), må bilene ha mange elektroniske hjelpemidler på plass.
Blant bilprodusentene er det ulike løsninger ute og går. Noen har begynt å innføre mer og mer sikkerhetsutstyr som standard i bilene. Andre igjen har dette som tilvalg. Trenden går mot at det blir både mer tilgjengelig og ikke minst rimeligere på de fleste nybiler.
Se – den stopper IKKE av seg selv!