Dette er verdens råeste stasjonsvogn
Sportsbil og familiebil – i ett. Se video:

Sportsbil eller stasjonsvogn? Mange er nok fristet til å si ja takk, begge deler til det spørsmålet.
Men i praksis er det ikke enkelt å kombinere. Det handler om to helt forskjellige behov. Dermed blir løsningen to biler. Eller som for de fleste av oss: At vi må droppe én av dem.
Likevel, noen unntak finnes. Ett av dem er nå på vei fra Mercedes, og her snakker vi intet mindre enn verdens raskeste serieproduserte stasjonsvogn.
Premiere i mars
AMG E 63 S 4MATIC+ stasjonsvogn er navnet. Mercedes sitt tuningselskap AMG har gått løs på familiebilen E-klasse, resultatet er en bil med tilnærmet superbilprestasjoner.
V8-motoren, kjent fra sportsbilen AMG GT, yter opptil 612 hestekrefter. 0-100 km/t går unna på vanvittige 3,5 sekunder. Det er styggfort for en stasjonsvogn!
Bilen har verdenspremiere på Genève Motor Show i mars og kommer med en rekke innovative løsninger og ny teknologi som skal mangle sidestykke i klassen.

Denne var verdens råeste – men ikke lenger nå
Kutter fire sylindre
Blant nyhetene finner vi det avanserte firehjulsdriftsystemet AMG Performance 4MATIC+, dette har inntil 100 prosent variabel kraftdistribusjon.

AMGs Cylinder management kan sømløst kan deaktivere fire av sylinderne ved begrenset kraftetterspørsel. I praksis: Når du kjører pent, bruker du bare fire av sylindrene, det er naturligvis positivt for både forbruk og utslipp.
Kanskje gir det deg også litt ekstra god samvittighet, slik at du kan dra på skikkelig og slippe alle åtte sylindrene løs når forholdene ligger til rette for det.
Motoren yter som sagt 612 hk og har voldsomme 850 Nm i moment, denne har dynamiske motorfester som standard. Dette skal gi god komfort i hverdagen, og økt presisjon og kjøredynamikk på bane.

Her kan du kjøre i ring rundt naboens SUV
Blir ikke billig...
Firehjulstrekksystemet 4MATIC+ overvåker kontinuerlig underlaget for optimalt grep. For førere som ønsker full kontroll kan man for første gang velge «drift mode» i Race-menyen på E 63 S 4MATIC+. Det gir 100% bakhjulsdrift, manuell girmodus, deaktivert ESP – og sannsynligvis et stort smil om munnen.
– Kombinasjonen av klasseledende plass, avansert firehjulsdrift og ekstrem ytelse er som skapt for kompromissløse kunder i stasjonsvogngale Norge, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz personbil.
Modellen er klar for bestilling i april og lanseres i juni. Norske priser er ikke klare. Men når vi snakker to biler i ett, gjelder nok også det i aller høyeste grad også prisen.
AMG: Disse bokstavene står for veldig mye moro!
Se mer av råskinnet i videoen under: