Dette er verdens mest verdifulle bilmerke

Kjører fra alle konkurrentene i ny undersøkelse.

Toyota blir igjen vurdert til å være verdens mest verdifulle bilmerke. Slik ser det ut inne i Camry, som i mange år har vært en storselger i blant annet USA.
Toyota blir igjen vurdert til å være verdens mest verdifulle bilmerke. Slik ser det ut inne i Camry, som i mange år har vært en storselger i blant annet USA.

De har bygget seg opp gjennom å lage folkelige og slett ikke ofte eksklusive biler - likevel er japanske Toyota verdt mer enn noen andre bilprodusenter. 

De har nemlig igjen gått helt til topps i kåringen av verdens mest verdifulle bilmerke. 

Konsulentselskapet Brand Finance gjør hvert år de en verdiberegning av de ulike bilprodusentene. Og Toyota er ingen nykommer på toppen, de tar førsteplassen for andre år på rad.

Øker 21 prosent

Brand Finance har regnet seg fram til at Toyota-konsernet er verdt rundt 29,6 milliarder dollar, eller nesten 180 milliarder kroner. Det er en økning på hele 21 prosent sammenlignet med 2013.

Toyota får skryt for en klar kvalitetsprofil, også for måten de har taklet tilbakekallinger de siste årene. Dessuten er selskapet svært godt posisjonert i forhold til miljø og utslipp, gjennom den utstrakte satsingen på hybridteknologi.

Alt om Toyota på broom.no - klikk her:

Mercedes på offensiven

På andreplassen er det tysk premium. Der finner vi nemlig BMW-konsernet som blir verdsatt til 25,7 milliarder dollar, eller rundt 160 milliarder kroner. 

Også for BMW er utviklingen positiv, de øker med 7 prosent fra 2013.

Enda mer på offensiven er rivalen Mercedes. De øker med hele 20 prosent, opp til 21.5 milliarder dollar. Både BMW og Mercedes har de siste årene lyktes med å utvide modellprogrammene sine kraftig - og har hentet mange nye kunder.

Sterk av Ford

Størst økning av bilprodusentene på topp 10-lista, har Ford. De øker verdien med hele 56 prosent, opp til 11,8 milliarder dollar. 

Ford får skryt for å gjøre teknologi og avansert utstyr tilgjengelig for kunder i en rekke land. Merkevarekjennskapen blir også vurdert som svært god. 

Hørt om denne? En Ford som virkelig er sjelden

VW faller

Er det så noen som blir vurdert til å ha lavere verdi enn i 2013? Ja, det gjør Volkswagen som er ned fire prosent.

Her blir det påpekt at merket sliter med å få fart på salget i USA og ikke har klart å henge med på de gode tidene for bilsalget der. 

Det kinesiske markedet er også en liten hodepine for VW. De har økt volumet og selger mange biler der, problemet er bare at marginene har blitt lavere.

Slik blir bilmerkene vurdert:

 

1. Toyota $29.6, +21 %
2. BMW $25.7,  +7 %
3. Mercedes $21.5, + 20 %
4. Honda $14.1  +14 %
5. Ford $11.8,  + 56 %
6. Nissan $11.1, +9 %
7. Volkswagen $8.4, -4 %
8. Audi $7.1, +27 %
9. Chevrolet $4.9, (ny i år)
10. Hyundai $4.6,  +15 %

Alle tall i milliarder dollar.

Topp 10 på ebay - der fant vi mye gromt!