Dette er Norges dyreste brukt-SUVer
Ble ikke sommerferien dyr nok kan du alltids blakke deg til høstjakta...

Drøyt to og en kvart million kroner må du ut med for det som i øyeblikket er Norges dyreste nettannonserte SUV. Også når man ser bort fra den formuen staten skal ha for å skrive ut vognkortet er det en kostbar bil, men det er stadig marked for noen virkelig snasne SUV´er også i Norge.
Bratt hyttevei og jakt-terreng på steder der intet motorisert kjøretøy tidligere har vært, kan være gode unnskyldninger for å ha lyst på en slik. Men når vi ser disse bilene ser vi ikke for oss hverken spoling på en nediset pukkvei opp til et ferskt hyttefelt eller gjørmebadende fuglehunder som venter med å riste seg til etter at de har kommet inn i bilen.
Biler i denne klassen vil nok tas godt vare på, og først og fremst få et rolig liv på jevn asfalt. Og selger du campingvogna og båten, bør du vel i hvertfall ha nok til de første avdragene, dersom disse får deg til å begynne å glede deg til høsten:
2011 Range Rover Sport Autobiography, kr 2.257.752

Denne perlen står på Sola, og er noe av det mest eksklusive man noen gang har produsert i øyriket på den andre siden av Nordsjøen. Det vil være feil å si at den ser anonym ut, men det er likevel bare de mest kyndige Range Rover-entusiastene som kan blinke den ut som noe mer enn en "vanlig" SE til "bare" en drøy million.
Denne har nemlig den grommeste 5-liters V8-motoren i versting-utgave, hvilket vil si at det er skrudd på en kompressor på den, som får effekten helt opp i 510 hester. I tillegg er det altså en Autobiography-versjon, som er den ypperste utstyrsversjonen hvor det virkelig ikke er spart på noe. Her er tofarget, sort og kremhvitt skinn i kombinasjon med paneler med sort pianolakk.
Og du burde få takkekort fra finansministeren dersom du kjøper den uregistrerte bilen og setter norske skilter på den...
Les også: Snart får du Range Rover som hybrid
2011 Porsche Cayenne Turbo 4,8, kr 2.249.000

Få SUV´er har en så påtagelig "in your face"-faktor som Cayenne, dette er bilen for deg som absolutt ikke trives med den tidligere nevnte britens (forholdsvis) diskrete stil. Andre generasjon Cayenne er enda tydeligere i slektskapet med 911 i fronten enn første generasjon - glem at noen mener hekken kan minne litt om Hyundai Santa Fe.
Nye Cayenne skal ha blitt en langt lettere, enda mer sportslig og samtidig en langt bedre bil i forhold til terreng-egenskaper enn den gamle. For de flestes del holdt nok den gamle også, men det er jo gøy når verden går fremover. Det gjør det også i dobbel forstand når man klemmer moro-pedalen mot gulvet, og lar de 500 hestene i 4,8-literen få slippe løs.
Men det er flere grunner til å ta det med ro. I fornuftige hastigheter kan man til og med koste på seg å la øyet frydes over interiøret i Cayennen, som kanskje er det punktet hvor forbedringen fra første generasjon er størst. Kjører man en bil til over to millioner er det jo synd om kjøreturene forløper i så raskt tempo at man ikke rekker å nyte dem.
Les også: Panamera Turbo S - familiefjøla blir enda raskere
2010 BMW X5M, kr 2.221.248

Dette er "the holy grail" for BMW-folket, og firmaet som selger bilen i Hønefoss antyder - klokt nok med et spørsmålstegn bak - at det muligens kan være den eneste i Norge. Den er solgt ny her, og DET må i det minste være meeeget spesielt.
Turbo-åtteren som skjuler seg under panseret - samt en rekke andre plastikk-deksler - vrir hele 555 hester og et moment på bastante 680 Newtonmeter ut av seg når den virkelig er i humør, og med det sportslige oppsettet også på denne bilen styrkes inntrykket av at ingen av disse "tre på topp"-bilene egentlig forventes å få møkk under neglene noen gang.
Også her bugner det av utstyr og komfortdetaljer - med firesoners klima, DVD i baksetet, panoramatak og versting-stereo skulle det være mulig å trives også når rushtrafikken legger sin klamme hånd over den aktive kjøregleden. Det er rart med det - over to millioner kroner har man vel lov å kreve både komfort og kjøreegenskaper på én gang.