Dette er nordmenns nye favoritt

Fiat 500 er mest solgte cabriolet.

Kombinasjonen av elbil og cabriolet – den har ikke helt overraskende truffet godt i Norge.
Kombinasjonen av elbil og cabriolet – den har ikke helt overraskende truffet godt i Norge.

Cabrioletsalget har vært synkende i Norge i mange år. Det har skjedd samtidig som utvalget også har blitt mindre. Blant annet har de fleste av de mer folkelige bilmerkene faset ut cabrioletmodellene sine.

Her i Norge har også overgangen til elbiler påvirket sterkt. Cabriolet har gjerne vært bil nummer to – eller for noen, nummer tre. Nå har det blitt elbil på mange i stedet.

Da Fiat i fjor lanserte en helt ny og elektrisk 500, kom den også i cabrioletversjon. Og nettopp kombinasjonen elbil og cabriolet, har truffet det norske markedet svært godt. Nå er dette nemlig Norges mest solgte cabriolet.

Velges med følelser

– Vi har 185 registreringer på 500 i år. 43 av disse er cabriolet, en andel på 23 prosent, forteller Stian Gihle som er PR- og informasjonssjef for Fiat i Norge.

– Hvem er det som kjøper denne bilen?

– Den blir nok i all hovedsak valgt med følelser. Det er mange type kunder! Noen er 500-entusiaster, noen skal ha cab og oppdager at det ikke er noen andre elektriske muligheter. Noen skal ha bil til sønner og døtre og noen bare faller for elektriske 500. Min påstand: Den er et friskt pust! Den skiller seg ut og vekker mye oppmerksomhet. Det er 100 prosent sjarm på fire hjul og med eldrift passer den perfekt i Norge, sier Gihle og legger til:

– Jeg tror også de som testkjører blir overrasket. Bilen gir litt god premiumfølelse.

Les mer om nye Fiat 500 her

Joda – her handler det om sjarm!
Joda – her handler det om sjarm!

Enklere og rimeligere å produsere

Som cabriolet starter Fiat 500 på 322.780 kroner. Takløsningen kjenner vi fra flere andre modeller. Her er det selve stofftaket som foldes ned og til slutt legger seg ned bak bakseteryggen. Sidestolpene står igjen og kan ikke demonteres.

Fordelene ved å gjøre det på denne måten er flere. Det er enklere og rimeligere å produsere enn en bil der hele taket felles ned. Tradisjonelle cabrioleter som blir helt åpne med nedfelt tak, krever mye mer avstiving av karosseriet. Det koster penger og betyr også mer vekt.

Dette mener de som allerede kjører Fiat 500 om bilen sin:

Interiøret har særpreg og flere retro-detaljer. Plassen imponerer i forhold til bilstørrelsen.
Interiøret har særpreg og flere retro-detaljer. Plassen imponerer i forhold til bilstørrelsen.

Store doser sjarm

Her har Fiat klart å holde egenvekten nede på 1.330 kilo. Det er positivt for kjøreegenskapene, som helt klart er lekne. Dessuten bra for rekkevidden. Med batteripakke på 42 kWt har 500 en offisiell rekkevidde på 321 kilometer. Brooms erfaring er at det absolutt er realistisk på denne årstiden.

Da vi testet bilen tidligere i sommer, ble vi først og fremst imponert over store doser av sjarm. Men også at Fiat har klart å tryllet frem overraskende mye plass i en bil som ikke måler mer enn 363 centimeter fra støtfanger til støtfanger. Foran er det god plass. Og hvis de i forsetene ikke er altfor langbeinte (eller kompromisser litt), går det også fint an å bruke baksetet.

De laget ett eksemplar – så ble det ødelagt

185 liter får du inn her. Og en stor fordel: Her er det ikke så store sjanser for at bagasjen slenger rundt!
185 liter får du inn her. Og en stor fordel: Her er det ikke så store sjanser for at bagasjen slenger rundt!

– Perfekt bagasjerom!

Hva med bagasjerommet? Jo, det rommer 185 liter. Ikke akkurat kjempestort, men som Stian Gihle påpeker – det har en stor fordel sammenlignet med bagasjerommet i mange større biler:

– 500 cabriolet har et perfekt bagasjerom! Kjør innom butikken kjøp mat – grønnsaker, bokser, flasker, epler osv. I en bil med stort bagasjerom finner disse varene veien ut av posene og etablerer seg i alle typer hulrom rundt om i bilen. I 500 cab står posene pent ved siden av hverandre, totalt uavhengig av kjørestil, til du kommer hjem.

Vi legger til at bakseteryggen kan felles ned 50/50. Det hjelper godt de gangene du skal ha med deg større gjenstander.

Slik løser de et kronglete problem

Fiat har laget en cabriolet som er breddfull av sjarm. Når den attpåtil er elektrisk, gir det godt salg i Norge.
Fiat har laget en cabriolet som er breddfull av sjarm. Når den attpåtil er elektrisk, gir det godt salg i Norge.

De fleste lager SUV

Der elbiler flest i starten var småbiler, er det SUV det nå handler om for nesten alle bilprodusentene. Fiat er svært tidlig ute med cabriolet. Om et par år får de etter alt å dømme konkurranse fra Mini, Volkswagen har også vist en elektrisk konseptversjon av sin ID.3.

Dette markedet kommer til å endre seg, men enn så lenge har Fiat tilnærmet monopol. Det lover nok også godt for salget her hjemme de neste årene.

Klikk her for å lese testen vår av Fiat 500 cabriolet

Se video av nye Fiat 500 under: