Dette er Knut Olavs helt spesielle Opel Astra

Knut Olavs Opel Astra er virkelig noe for seg selv.

Foto: Privat.
Foto: Privat.

I spalten "Bilen Min" har broom. no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin, eller sine egne biler, og litt om bilinteressen.

Denne gangen får vi møte Knut Olav som har en helt unik Opel Astra.

Navn:

Knut Olav Jacobsen

Alder:

25

Bosted:

Møre og Romsdal

Litt om meg selv:

Hei jeg er en mann på 25 år som er singel og bosatt i Møre og Romsdal.

Liker å drive med bil på fritiden og er en ivrig arbeidssøkende i et dårlig arbeidsmarked! Tidligere jobber innen trevirke etc.

Dette bilprosjektet har jeg holdt på med siden 2008.

Så denne typen bil i 2004 og etter det ble jeg helt fortapt i denne bilen og omsider ble det.

Merke, modell:

Opel Astra F 2,0i 1993 kombi/coupe

Brukt Opel? Her får du oversikten

Hvor lenge har du eid den?

Snart tre år, kjøpte den i februar 2008

Fra 2008 til nå har bilen blant annet fått nye ledd og fôringer i forstilling pluss nye bærebruer, tårnforinger, bremsekraftforsterker, motorforinger, bremserør bak, endret til sort interiør og dashbord, nye drivledd, gule-polybuchforinger rundt om i hele bilen, omp-tårnstag, behandlet delvis understell, som bakaksel, ramme under motor, og stabstag etc. og tectylert, bremsekraftforsterker, nytt FK kønigsport understell. Felger: azev typ A 17"4x100. Calibra Turbo bremser foran og Kadett E GSI bremser bak, motor og drivverk samt eksos og tilbehør. (c20ne) 2.0i 8v.

Hva har du gjort med den?

Har tatt rust i karosseri og kanaler, samt pusset ned og sveiset der det var nødvendig. Også sjekket karosseri for bulker og ujevnheter. dette begynte i 2008 og har holdt på litt etter litt, fram til julen 2009. Jeg har fjernet vindusvisker, hull til antenne samt emblem og innfelling på bakluke. kutting og sveising av hjulbuer hører også med på et slikt prosjekt som dette!

Mye av dette kan ses på bilforumet der den ligger under garasjetråder, der kan man gå inn som gjest.

Jeg bestilte meg et sett på nettet, et rieger infinity || "kit" med breddere foran og bak – som utvider muligheten til å benytte større og bredere felger og dekk. Dvs. at kutting av originale buer bak samt sveising i karosseri er uunnværlig i denne situasjonen. Det må også kuttes i framre sideskjermer for å oppnå optimal størrelse. I dette settet fulgte det også med sideskjørt, alt dette er i GF.

Opel står bak en veldig spesiell stasjonsvogn – les mer om den her:

Glinser i solen

Framfanger kjøpte jeg nesten ny, uten en skrape, samt bakfanger kjøpte jeg privat på omc. alt hører til hverandre Stammer fra rieger infinity || og er i ABS-plast. Jeg har også anskaffet dørdeksler som skal være i nedkant av dørene som skal etterlakkeres og limes på! Dette er originale GSI-deksler som hører sammen med dette kittet, men fulgte ikke med.

Bilen ble i begynnelsen av 2010 sendt til rettsliping og lakkering på lakkeringsverksted. Den ble lakkert i glasurit type og den er blandet til en farge som heter nova sort metallic, som det er trukket ut og erstattet effekter så bilen kan se litt lilla ut i solen – og sort i kveldsmørket. Den har grove sølvkorn i lakken, så den glinser fint i solen.

Motor

Det står jo tross alt en robust og velfungerende 2.0 8v motor i mitt søte prosjekt. Skal kanskje ikke skryte at det er noe råskinn, men bilen starter jo og går som ei klokke.

Meeen, det betyr ikke at den skal få sove i vinter for jeg har nemlig tenkt å bytte den ut med en 2.0i 16v, altså et råskinn av en c20xe!

Det er den berømte GSI-motoren som bl.a. sitter i Astra f GSI som kom ut på begynnelsen av 90-tallet. Denne motoren er anskaffet og skal monteres i løpet av vinteren. Den har hele 147hk og med EDS-chip som følger med skal den være god for omtrent 155 hk. Vil tippe og ikke minst håpe at jeg merker en vesentlig forskjell fra en 8v på 115hk til en 16v på om lag 155 hk i en liten Opel Astra som veier rundt 1140 kilo!

Skal kunne godkjennes

Når jeg også har oppgradert bremser til Calibra Turbo-bremser foran som skal gå gode for 204 hk samt Kadett E GSI-bremsene bak som hører sammen med denne motoren, jeg skal benytte, så vil dette være godkjenningsbart.

Annet småtteri er fra 2.0i og det vil ikke være noe forskjell i sikkerheten. Alt jeg har ettermontert nå er kvalifisert til å holde den ytelsen motoren som skal i bilen har. Kan være jeg må bytte bremsekraftforsterker, men ellers er det bare motoren samt eksos og tilbehør.

Dette er et av høstens beste kjøp:

Kjøreegenskaper

Det er gule polybush-fôringer rundt om i understellet som er kjøpt hos Kollevold Rally. Det er skiftet i bakaksel, bærebruer fremme og stabstag fremme. Det ble også innkjøpt et nytt FK kønigsport justerbart senkesett som er justerbart fremme og fast høyde bak. I dette settet følger det også med fire justerbare koni på hardhet. Hardheten kan justeres og vil hjelpe bilen bl.a. i svinger da ikke fjæringen løfter seg for fort fra bakken og på den måten kan du hindre at dekket slipper på den siden fjæringen øker.

Her kan du også oppnå en dumpidump-reaksjon, som man ser på enkelte tunede biler som hopper og spretter opp og ned ved ujevn veibane.

Ikke grisekjøring

Som nevnt er det oppgraderte bremser som vil gjøre bremseegenskapene mye bedre i høy hastighet. Det er greenstuffklosser fremme, mot både originale håndbrekksko og klosser bak foreløpig. Her vil jo også felgene og dekk jeg har valgt spille inn. det er 8,5j – 17" og 10,0j – 17" (ET er 20 0g 14) med 215/40 og 245/35 dekk, så vil ikke tro dette er noen bil med masse hvilekomfort i, men vil anta den sitter rimelig bra på veien, til tross for at jeg ikke har fått prøvd den noe særlig ennå pga. at vinteren kommer for fort.

Men på de turene jeg har hatt, virker den meget tight og stiv. forstår selvfølgelig at dette vil jeg ikke kunne praktisere til enhver tid da fartsgrensene ikke går til noe mye mer enn 90 km/t i Norge og har selvfølgelig også forståelse for at ikke grisekjøring skal foregå på vei!

Må ha!

Har jo en del kronglete veier man kan få testet litt på, uten å bryte fartsgrensen men samtidig vet jeg også at om jeg har en bil som i teorien skal ha godt grep på veien, er det ikke dermed sagt at jeg også klarer å holde meg på veien. Dessuten er det ikke bare meg etter veien, så blir nok finkjøring på meg, gitt!!!

Unntaket er bane da, men det tror jeg ikke denne bilen skal få lov til. Tiden vil vise hvordan den blir på veien, etter vinteren med ny friskass av en motor og mye annet nytt. Blir spennende dette. Men er jo godkjenningen jeg gruer meg til allikevel, selv om jeg vet alt skal være riktig. .

Selv den vanlige kvinnen i gata vil betrakte denne skjønnheten som et deilig stykke av den mest eksklusive kaken som måtte finnes! Må ha, bare må ha!

Ser du denne bilen, trekk pusten, pust ut og se nøye på den nydelige helheten.

LES OGSÅ: Har du sett makan til merkelig hekk?

Liker best med bilen:

Helheten;)

Liker minst med bilen:

Njaa, kanskje gulvteppet og noe interiør som ikke er helt skinnende, men skal tas i løpet av vinteren.

Beste opplevelse med bilen:

De få prøveturene jeg har fått så langt.

Framtidsplaner for bilen:

Motorbytte til 2,0 16v med EDS på om lag 155 hk, montere på utvendige dørdeksler fra Astra f GSI, nytt eksosanlegg og kanskje turbokonvertering etter hvert, men blir nok godkjenning med original motor først. Alt kan skje men dette er pr. dags dato mine fremtidsplaner med denne bilen samt forhåpentligvis godkjenne bilen til sommeren.

Drømmebil:

Volvo XC70 /V70 stv.

.

Les mer om denne bilen i Brooms bruktbilguide – klikk her

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten og stor, se info her

PS: Du MÅ ikke fylle ut alle punkter, men vi håper du tar deg tid til så mange som mulig. Du kan skrive akkurat så langt som du har lyst til, og saken om bilen din blir best om du skriver litt utfyllende. Husk fullt navn! Vårt bildeformat gjør at vi trenger breddebiler, ikke høydebilder. Og skjermoppløsning holder i massevis, altfor tunge bildefiler vil ikke komme gjennom i systemet. Det beste er at du bruker et kamera, men mobilkamera duger også.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Bård om? Bruk kommentarfeltet under:

Foto: Privat
Foto: Privat