Dette er farligere enn slitte sommerdekk

Mange kjører fortsatt med vinterdekk.

Sommerføre og vinterdekk er en veldig uheldig kombinasjon. Allikevel kjører så mange som rundt 20 prosent fortsatt med vinterdekk.
Sommerføre og vinterdekk er en veldig uheldig kombinasjon. Allikevel kjører så mange som rundt 20 prosent fortsatt med vinterdekk.

Det begynner å bli en god stund siden fristen for å ta piggdekkene av bilen. Denne pleier de fleste piggdekkbrukere å overholde. For hvis ikke så vanker det bøter.

Men altfor mange kjører fortsatt rundt med piggfrie vinterdekk. Der er det ingen frist for når de skal av og dermed heller ikke noen bøter om man blir stoppet med disse i en kontroll.

En nylig utført undersøkelse fra IF forsikring viser at ca 20 prosent av Norges biler fortsatt har vinterhjul montert, selv om vi er i midten av mai.

Nå slipper vi forhåpentligvis mer snø. Men mai er travel måned, med inneklemte fridager, konfirmasjoner, 17. mai, pinse og Kristi himmelfart. I tillegg er det ofte mye å gjøre i hagen, med båtpuss, og kanskje med beising av hus og hundre andre ting på toppen av dette.

Ikke ulovlig og ikke smart

Du skjønner hvor vi vil? Jo, det er lett å drøye hjulskiftet litt. Til i morgen kanskje, til helga, eller til neste uke ... Og slik går dagene.Den ene uka går – den andre kommer, og bilen ruller fortsatt på vinterhjulene.

Det er ikke ulovlig, men det frarådes absolutt. Piggfrie vinterdekk har en annen og mykere gummiblanding enn sommerdekk. Det gjør at de slites unødig fort på sommervarm asfalt.

Slitasje er en ting. En annen – og langt viktigere ting – er at de piggfrie vinterdekkene har langt dårligere veigrep og kan skape direkte farlige situasjoner. For fra ca. 7 - 9 varmegrader forringes de piggfrie dekkenes egenskaper betraktelig.

Grunnen er at vinterdekk har gummi som er beregnet for lave temperaturer. Jo varmere det blir, desto mykere blir dekkene. Da får man i tillegg til lengre bremsestrekning, mer ustabilitet, dårligere drenering og økt fare for vannplaning.

Det gir bilen andre kjøreegenskaper, som kanskje ikke merkes så godt i det det daglig, men som kan være helt avgjørende i en kritisk situasjon eller en unnamanøver.

Jo varmere det er i været, jo skumlere er de piggfrie dekkene. Selv slitte sommerdekk er bedre enn disse.

– Det finnes ikke noe som heter helårsdekk

Denne illustrasjonen gir et bilde på forskjellene i bremselengde mellom sommer- og vinterdekk .
Denne illustrasjonen gir et bilde på forskjellene i bremselengde mellom sommer- og vinterdekk .

Skummel økning i bremselengde

Beregninger som er gjort, viser at et piggfritt vinterdekk i 80 km/t og 6 varmegrader gir 12 meter økt bremselengde i forhold til et sommerdekk. I 50 km/t og i 20 varmegrader, øker dette til hele 14,5 meter. Marginene er skjebnesvangre og det kan i ytterste konsekvens stå mellom liv og død.

Også på våt asfalt er de piggfrie dekkene dårlige, da faren for vannplaning øker betraktelig.

Så om du fortsatt her de piggfrie dekkene på bilen, bør du skifte dem ut med sommerdekkene snarest.

Les også: Ja, det er lov, men nei, det er ikke smart

Video: Derfor er det ikke greit å kjøre med vinterdekk om sommeren