Dette er faktisk en kjøreskole-bil

Finn drar til med cabriolet til nesten en million.

Finn Andersen krysset av mye på utstyrslisten, på sin nye kjøreskole-bil, som for eksempel skinnmatter på gulvet. Foto: Hans Trygve Holm, an.no/AMEDIA.
Finn Andersen krysset av mye på utstyrslisten, på sin nye kjøreskole-bil, som for eksempel skinnmatter på gulvet. Foto: Hans Trygve Holm, an.no/AMEDIA.

Finn Andersen håper å dra både damer og menn med sin nye, takløse Ford Mustang. For bilen har entusiasten kjøpt for å bruke når han nå starter opp med opplæring for førerkort klasse B. Det skriver an.no

Selvfølgelig kunne vi gjort et poeng av at Finn Andersen fylte 50 år i fjor og er inne i en klassisk femtiårskrise, men det benekter han sterkt selv.

For ham handler det om fornuft, kjøreglede og jobb når han nå har fått nøklene overlevert til landets første registrerte Ford Mustang cabriolet av nyeste modell. En bil som nærmer seg en pris på 900.000 kroner.

Første bil: Finn Andersen synes det er viktig å skille seg litt ut. Derfor kjøpte han cabriolet med 320 bensinhester og bakhjulstrekk som kjøreskolebil. Foto: Hans Trygve holm
Første bil: Finn Andersen synes det er viktig å skille seg litt ut. Derfor kjøpte han cabriolet med 320 bensinhester og bakhjulstrekk som kjøreskolebil. Foto: Hans Trygve holm

- Må tenke nytt

– Dette kjøpet er veldig nøye gjennomtenkt. For meg kan bil være kunst, og Ford Mustang er et smykke. Samtidig må vi jo tenke litt nytt i 2016. Det gjelder å skille seg litt ut. Det kombinert med at jeg alltid har likt amerikanske biler, så ble det en Mustang som skolebil for meg, forteller Andersen som driver Sentrum Trafikkskole i Bodø og på Stokmarknes.

Fram til nå har han jobbet med opplæring på kjøretøy over 3,5 tonn, men med den takløse Mustangen blir det nå klart for førerkort klasse B.

– Når jeg nå skulle starte opp med klasse B, så ville jeg ha noe som skilte seg ut. Reklameeffekt er viktig det. Men det skulle også være teknologisk på topp, manuelt giret, være godt bygget og lett å kjøre og bruke for en nybegynner. Dermed ble det Mustang.

– Lettkjørt? Bakhjulstrekk og 320 hestekrefter på vinterføre er vel ikke den beste kombinasjonen?

– Det er antispinn og mange andre elektroniske systemer som eliminerer de mulige vanskelighetene. Viktigere er det at med en kraftig motor blir det mye vanskeligere å kvele motoren når du skal ta løs.

Dag Ilmork (til høyre) er godt fornøyd med å ha solgt Mustang som skolebil til Finn Andersen. Foto: Hans Trygve holm
Dag Ilmork (til høyre) er godt fornøyd med å ha solgt Mustang som skolebil til Finn Andersen. Foto: Hans Trygve holm

Aller først

Salgssjef Dag Ilmork på Sveins Auto har god oversikt over hvor mange Mustang han har solgt som skolebiler før:

– Svaret er null, ler han og innrømmer at han stusset litt da Andersen tok kontakt:

– Men så tenkte jeg etter at Finn har jo rett, Mustang egner seg godt som kjøreskolebil. Den er utrolig lettkjørt.

– Det er en perfekt skolebil, konstaterer Andersen som egentlig bestilte en Mustang med tak.

– Men så ble avgiftene endret, og da var ikke prisforskjellen noe å snakke om lenger. Da ble det takløst. Det eneste ankepunktet er at jeg ville ha V8, men det hadde blitt 500.000 kroner ekstra. Det ble for ille.

Finn Andersen smiler, setter seg inn med himmelen som tak og trykker start:

– Elevene bør bare glede seg.

Flere bil og motorsaker fra an.no finner du her:

Les også: Denne cabrioleten ble en skikkelig fiasko