Dette er en glemt godbit på bruktmarkedet
Vi tester brukt Hyundai Ioniq.
Den er ikke tøffest, den er ikke raskest, det er ikke bilen som byr på massevis at tekniske nyvinninger, og det er ikke nødvendigvis den bilen som legges mest merke til.
Det er Hyundai Ioniq EV vi snakker om. En fornuftig og god, men ganske så anonym og nå litt glemt bil på bruktmarkedet.
Hyundai var ganske tidlig ute med elbil. Denne ble satt i produksjon i 2016 og i kjent norsk stil: Det ble ventelister og lange leveringstider. En annen litt annerledes ting med første generasjon Ioniq er den kunne leveres som hybrid, som ladbar hybrid – men for oss nordmenn var det den helelektriske utgaven som gjaldt. Det er også den utgaven dette handler om.
Et hyggelig strømforbruk gjorde at bilen gikk relativt langt – etter datidens standard. Inntil 310 kilometer, avhengig av årsmodell.
Fra 100.000 kroner

Ioniq EV fra 2017 som har gått 100.000 kilometer får du nå for rundt 100.000 kroner, eller litt over.
Bilene fikk en oppgradering i 2019, med mer effekt, større batteri og lengre rekkevidde samt nye LED-kjørelys.
En pen og velutstyrt 2020-modell, som har gått rundt 40.000 kilometer, må du betale rundt 260.000 kroner for.
En del blir ble også bruktimportert. Disse kan ha avvikende utstyrsnivå og andre garantivilkår.
Det må sjekkes før kjøp. Bilene er jevnt over gode, men noen ting bør du likevel være oppmerksom på. Hva dette er får du svaret på ved å sjekke videoene til denne saken.
Vi takker Birger N. Haug Outlet, Røyken, for lån av Hyundai Ioniq EV til denne testen.
Les også: Her får du Tesla-rekkevidde til minipris
Les også: Nå er én biltype ekstra hot på bruktmarkedet