Dette er en elektrisk prisbombe for familien

VI har testet MG5 Electric – en bil som ikke gjør veldig mye utav seg.

PIONÉR: MG5 Electric er så langt helt alene i klassen for elektriske stasjonsvogner.
PIONÉR: MG5 Electric er så langt helt alene i klassen for elektriske stasjonsvogner.

Når noen er først i verden med noe, blir det gjerne markert med brask og bram. Men det skal vi ikke akkurat beskylde MG for å gjøre med sin 5 Electric.

Dette er verdens første elektriske stasjonsvogn. Men det er det ikke så mange som har fått med seg, selv i elbillandet Norge.

Det hjelper naturligvis ikke at den ser svært anonym ut. MG begynner nå å dra på litt mer med design. Men da 5 ble utviklet, var det tydeligvis ikke tema.

La oss starte med litt fakta: MG5 er en kompakt stasjonsvogn. Den er 4,60 meter lang og har et bagasjerom på 479 liter. Batteripakken er på 61,1 kWt, det gir rekkevidde på inntil 380 kilometer. Maks ladefart er på ganske forsiktige 87 kW.

Og så er det prisene, de er interessante. Innstegsmodellen Comfort starter på 315.090 kroner. Toppmodellen Luxury koster 330.090 kroner. Det er billig for en elektrisk stasjonsvogn med familiebilplass.

Bør flere nordmenn kaste seg over denne bilen? Bli med på test, så skal vi finne ut av det!

FORSIKTIG: Designet er på grensen til å være unnselig. Dette er ikke bilen du legger merke til ute på veien.
FORSIKTIG: Designet er på grensen til å være unnselig. Dette er ikke bilen du legger merke til ute på veien.

Hvordan er den å kjøre?

Fra gode prisnyheter går vi rett til det som nok ikke helt er denne bilens paradegren: Kjøreegenskapene. For all del: Det er ikke noe galt med dem, men MG har helt tydelig ikke hatt ambisjoner om å gjøre 5 til noen kjøremaskin.

Komforten er grei og dempingen nesten overraskende myk. Mange elbilkonkurrenter oppleves som ganske stive, der er ikke MG5. Dette har nok også med vekt å gjøre. Egenvekt på 1.562 kilo er overraskende lite til å være elbil.

Styringen er lett og med lite tilbakemeldinger fra det som befinner seg under forhjulene.

Bilen er elbil-kjapp i starten. 8,3 sekunder på 0-100 km/t tenker vi er helt godkjent. Sammenligner vi med en fossil stasjonsvogn i denne klassen (dem er det forresten nesten ingen igjen av), er ytelsene absolutt gode.

Rekkevidden er altså på ganske moderate 380 kilometer. Det offisielle forbruket på strøm er oppgitt til 17,9 kWt/100 kilometer. Det er et relativt høyt tall, og vi har sett sommertester av bilen hvor man har kommet et godt stykke under dette.

Sommer er det imidlertid ikke i vår testperiode. Dermed får vi sjansen til å finne ut hvordan den takler kuldegrader.

Det er seks minusgrader når vi legger ut i den faste testløypa med kald bil. Klimaanlegget står på 20 grader og Auto, varmesetet er slått på. Underlaget er snø som er godt pakket, det bør ikke gi for mye motstand.

FAMILIEBIL: 479 liter er det plass til her, det holder for familier uten altfor store plassbehov.
FAMILIEBIL: 479 liter er det plass til her, det holder for familier uten altfor store plassbehov.

I starten er forbruket ikke overraskende høyt. Bilen bruker mye strøm på å lage varme, 29 kWt/100 kilometer er det første tallet som dukker opp.

Så begynner det å falle. Etter 36 kilometer (80-sone, 110-grense på motorvei og så litt landevei med 70-sone), er vi nede på 23 kWt. Etter 45 kilometer faller snittforbruket under 22 kWt. Så går det ganske fort videre nedover. Etter 53 kilometer er vi nede i 20,9 kWt.

I mål etter nesten 100 kilometer, har vi et snittforbruk på nøyaktig 20 kWt/100 kilometer, gjennomsnittsfarten er 65 km/t.

Det tenker vi er et godkjent tall, forholdene tatt i betrakning. Underveis på turen varierer temperaturen fra seks til ti minusgrader. En vinter-rekkevidde på rundt 300 kilometer bør ikke være helt urealistisk, så lenge kjørestilen er snill og du unngår motorvei. Kuldegrader og 110-sone er ingen god kombinasjon for noen elbiler.

Maks ladehastighet er altså på 87 kW, det er godkjent. På hjemmelading kan den ta imot opp til 11 kW. Det er mer strøm enn de aller fleste hjemmeladere klarer å levere.

Pluss for V2L-løsning (vehicle to load). Du kan altså hente ut strøm fra bilen og bruke til å lade elektriske apparater (eller for eksempel drive en ovn, hvis du har hytte uten strøm).

KULDE: Temperaturen varierer mellom seks og ti minusgrader i vår testløype. Og som du ser: Her er det vinteridyll!
KULDE: Temperaturen varierer mellom seks og ti minusgrader i vår testløype. Og som du ser: Her er det vinteridyll!

Plass og praktiske løsninger:

Hva får du med deg?

Mange elbiler har skuffende bagasjerom, der gulvet ofte er mye høyere enn vi har vært vant til i fossilbiler. Slik er det ikke i MG5. Her har designerne gjort en god jobb med å hente ut plass. Det er lite kriker og kroker, og et solid rom under selve gulvet.

479 liter er bra til å være kompakt stasjonsvogn. Du kan også pakke litt ekstra i høyden her, hekken er ganske butt. Feller du ned baksetet, øker volumet til 1.367 liter. Bilen har ingen frunk, heller ikke skiluke.

Da kommer det ekstra godt med at du kan ha taklast, nærmere bestemt inntil 75 kilo. For hengervekt er tallet 500 kilo. Det holder for de fleste turene til den lokale gjenbruksstasjonen.

ROMMELIG: MG er gode på bagasjerom. Det så vi allerede i ZS som var første elbil fra dem, 5 følger også pent opp.
ROMMELIG: MG er gode på bagasjerom. Det så vi allerede i ZS som var første elbil fra dem, 5 følger også pent opp.

Livet i baksetet:

Bakseteplassen er omtrent som vi forventer i en så kompakt stasjonsvogn: Tre unger får plass i bredden. Snakker vi voksne/store barn, er det best å holde seg til to. Du skal heller ikke være så veldig mye over 1,80 meter før takhøyden begynner å lage begrensninger. Beinplassen er akkurat tilstrekkelig.

Midtarmlenet har små og grunne koppholdere, men det er i alle fall bedre enn ingen ting.

Baksetepassasjerene har to ladepunkter tilgjengelig, USB og USB-C. Men plasseringen er merkelig knotete, innunder midtkonsollen, nesten nede på gulvet. Her kan det bli mye fomling for de som trenger å lade noe.

PLASSFORHOLD: Ikke noe superstort baksete, men to voksne har det helt greit her. Flatt gulv hjelper også på plassen.
PLASSFORHOLD: Ikke noe superstort baksete, men to voksne har det helt greit her. Flatt gulv hjelper også på plassen.

Bak rattet:

Forsetene ser bra ut, men jeg som er 1,83 meter sliter med å finne en god sittestilling. Selve sitteputa blir for kort, det er også noe som ikke helt fungerer bra i vinkelen mellom sittepute og ryggen.

Heldigvis er rattet justerbart også inn og ut, det hjelper. Det er forresten ikke mulig å få rattvarme i denne bilen. Det er et savn på kalde dager, det er også noe som kan spare litt strøm ved at du kan senke temperaturen i bilen en grad eller to og la varme i ratt/sete kompensere.

SMÅTT: Infotainmentsystemet er et solid stykke bak de beste på markedet, her blir det fort endel knoting.
SMÅTT: Infotainmentsystemet er et solid stykke bak de beste på markedet, her blir det fort endel knoting.

Infotainmentsystemet sender oss sånn cirka ti år tilbake i tid. 10,25 tommer er ikke veldig stort. I tillegg har MG lagt opp til løsning der skjermen er delt i flere ulike visninger. Da blir det smått!

For å toppe det, bruker de også veldig små symboler og skrift. Hvis du er i den alderen der du begynner å slite med å lese bruksanvisninger, kan du få det krevende her.

Det også mye trykking på knappene under skjermen og på selve skjermen. Bare én detalj: Du må inn på skjermen for å slå på setevarmen. Og du gjetter det kanskje? Selve symbolet for denne er bitte lite. Kan det være veldig vanskelig å gjøre noe med det?

Broom-Benny var på lanseringen av i7 i USA

FØRERPLASS: Vi blir ikke helt fortrolig med setene, ut over det er det meste logisk lagt opp.
FØRERPLASS: Vi blir ikke helt fortrolig med setene, ut over det er det meste logisk lagt opp.

Design:

Utenpå:

Det er ikke akkurat noe som signaliserer VERDENS FØRSTE ELEKTRISKE STASJONSVOGN ved dette designet. Tvert imot. MG5 ser mest av alt ut som en japansk/koreansk stasjonsvogn fra rundt 2010. Og av det mest anonyme slaget.

Det er neppe noen som kommer til å kjøpe den på grunn av designet. Samtidig som det neppe er noen som blir skremt bort av det heller. Men når kineserne først har sikret seg MG-merkevaren, er det snodig at de ikke prøver å spille litt mer på følelser.

SNILL: Det er ikke noe utagerende over fronten heller. Legg merke til ladeluken som er midtplassert her.
SNILL: Det er ikke noe utagerende over fronten heller. Legg merke til ladeluken som er midtplassert her.

Innvendig:

Her ser det mer moderne ut, selv om interiøret på ingen måte klarer å skjule at MG5 er en billig bil. Mange forskjellige materialer og overflater gir et litt rotete inntrykk. Og skjermen er altså ikke egnet til å løfte det hele.

Tech-faktor:

Prislappen til tross: MG5 er godt utstyrt, blant annet med det MG kaller Pilot. Dette gir mulighet for delvis selvkjøring. Bilen har også 360-graders kamera. Dessuten automatisk nødbrems, frontkollisjonsvarsling, hastighetsassistanse og skiltgjenkjenning – for å nevne noe.

Dette er den viktigste grunnen til å ikke kjøpe elbil

FLERE MODELLER: MG har hatt kjempesuksess med ZS som var den første bilen i det elektriske comebacket deres. I tillegg til den og 5 har de nå også Marvel R og MG4.
FLERE MODELLER: MG har hatt kjempesuksess med ZS som var den første bilen i det elektriske comebacket deres. I tillegg til den og 5 har de nå også Marvel R og MG4.

Konklusjon:

Alt er altså ikke like imponerende med denne bilen. Men, det er et stort men som trumfer mye av dette: Nemlig prisen!

FRA 315.000 kroner får du en elektrisk stasjonsvogn med helt OK familiebilplass og 380 kilometers rekkevidde.

I denne prisklassen kan du se langt etter elektriske biler med like god plass. For mange kan alternativet da bli to biler. Det slipper du med MG5.

Ifølge importøren er de fleste kjøperne småbarnsforeldre. Det skjønner vi veldig godt. I en fase av livet der du har veldig mye annet (nødvendig) å bruke pengene på, dekker den de aller fleste behov, til en veldig hyggelig pris.

Fra neste år blir konkurransen tøffere. Flere bilprodusenter har elektrisk stasjonsvogn på gang. Men enn så lenge får MG5 (merkelig nok) ha denne bilklassen helt for seg selv.

ANONYM: Dette kunne godt vært en koreansk/japansk stasjonsvogn fra rundt 2010. Ingen skal beskylde MG for å ha dratt på med designet her...
ANONYM: Dette kunne godt vært en koreansk/japansk stasjonsvogn fra rundt 2010. Ingen skal beskylde MG for å ha dratt på med designet her...

MG5 ELECTRIC LUXURY

Motor og ytelser:

Motor: Elektrisk

Effekt: 156 hk / 280 Nm

0-100 km/t: 8,3 sekunder

Toppfart: 185km/t

Batteri/lading:

Batteripakke: 61,1 kWt

Rekkevidde strøm: 380 kilometer

Forbruk (WLTP): 17,9 kWt/100 kilometer

Ombordlader: 11 kW

Hurtiglading: 87 kW

Mål, vekt og volum:

Lengde x bredde x høyde: 460 x 181x 154cm

Bagasjerom: 479/1.367 liter

Vekt: 1.562 kilo

Tilhengervekt: 500 kilo

Talkast: 75 kilo

Pris:

Fra 315.090 kroner

Pris testbil: 330.090 kroner

Se video av nye MG4 under: