Dette er en av verdens råeste biler

STOCKHOLM (Broom / TV 2): Men norske kunder har en utfordring.

Se han smiler! Brooms redaksjonssjef har vært plaget av 'høstdepresjon'. Men en liten svipptur til Sverige, der han tester Nissans fysak, helt nye GT-R, har tydeligvis gitt fornyet livsgnist og godt humør. 
Se han smiler! Brooms redaksjonssjef har vært plaget av "høstdepresjon". Men en liten svipptur til Sverige, der han tester Nissans fysak, helt nye GT-R, har tydeligvis gitt fornyet livsgnist og godt humør. 

Det er sannelig ikke alle som synes det er særlig hyggelig å tenke på at det går mot vinter. Sommeren har gitt tapt for kulde, gule blader, snø (!), og timene med dagslys reduseres for hver dag. Slikt kan gå utover humøret.

Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen har vært såpass høstdeprimert, at vi valgte å sende han på en liten tur for å hente fram litt ny livsglede.

Turen går riktignok ikke til varmere strøk, denne gangen. I dag tidlig satte han seg nemlig på flyet til Stockholm. Det som bør kunne lyse opp tilværelsen er bilen han skal teste.

Vi snakker nemlig om siste utgave av den ikoniske sportsbilen, Nissan GT-R.

Test av Nissan GT-R: Denne bilen utfordrer elementene

315 km/t

GT-R kom i ny utgaven så sent som i fjor, men Nissan mener tydeligvis at det var på høy tid å revitalisere den allerede. Så nå er den her, med sin tunede 3,8-liters motor, som plutselig er blitt god for svimlende 570 hk. Det gjør at den fikser 0-100 km/t på et blunk – nærmere bestemt 2,8 sekunder. Toppfarten skal være 315 km/t. Vi snakker superbilytelser. Sånt pleier å gjøre noe med humøret til bilglade vestlendinger, selv de som har vært litt humørsyke en stund.

Vi tar en telefon, for å høre hvordan det står til med Broom-Vegard på tur.

Nissan har lange tradisjoner for å bygge sportsbiler. GT-R er en legende. Den nye er enda sterkere, raskere og mer luksuriøs enn før. (AP Photo/Richard Drew) Foto: Richard Drew
Nissan har lange tradisjoner for å bygge sportsbiler. GT-R er en legende. Den nye er enda sterkere, raskere og mer luksuriøs enn før. (AP Photo/Richard Drew) Foto: Richard Drew

Her er Porsche i særklasse

– Ring, ring …

– Hallo, Knut! Du, jeg må bare si med en gang at jeg er veldig glad for at det var jeg som fikk dra på denne turen. For om jeg har vært litt under pari den siste tiden, så lover jeg at jeg skal være blid som en sol når jeg kommer hjem igjen nå …

– Såpass, ja. Jeg hører jo allerede at humøret er noe helt annet enn før turen. Du har fått kjørt litt allerede, skjønner jeg.

– Ja, det skal jeg love deg. Vi har svidd av over halve tanken på bilen – i løpet av halvannen time. Her går det unna!

Med denne blir du kongen i lyskryssene

Dreper isbjørner

– Ja, forbruket er vel det minst interessant, denne gangen?

– Det er helt riktig. Du vet at Nissan Leaf har et display som viser hvor miljøvennlig du er, ved å vise antall trær du redder? Denne bilen burde ha tilsvarende, med antall isbjørner som mister et sted å bo for hver gang du bruker launch control. For denne bilen er virkelig på den heeeeelt andre enden av miljøskalaen. Så langt i dag har forbruket ligget på rundt 1,7 l/mil. Og jeg tviler på at det blir nevneverdig bedring når vi runder av i ettermiddag.

Her kan du grille loffene dine! Dette er blant bilverdens mest ekstreme utblås. 
Her kan du grille loffene dine! Dette er blant bilverdens mest ekstreme utblås. 

Stiv pris – men …

– Hva blir prisen på denne doningen i Norge, forresten?

– Du, jeg håper du sitter- hvis ikke, så gjør det nå. Jeg har fått vite at denne kommer på rundt 2 millioner kroner. Ja, du hørte riktig! En Nissan til et par millioner. Men så kjører den fra flere biler som koster betydelig mer, også da.

– Akkurat, vi er nok mange som bare kan glemme denne på noen år, da …

– Joda, men det er alltid noen som har lyst og råd. De har imidlertid en utfordring til som må forseres. Bilen blir nemlig ikke tatt inn av importøren i Norge. Sånn i utgangspunktet. Jeg har imidlertid fått beskjed om at potensielle kunder kan kontakte Nissan, så skal de nok finne ut av det likevel.

VIDEO: Her tester Broom launch control på Porsche 911 Turbo S

Launch control

– Blir en eksklusiv bil, dette, med andre ord.

– Ja, det kan vi trygt slå fast. Jeg har fått vite at det totalt er rundt 30 GT-R i Norge. Så dette er en bil som naboen ikke har maken til.

– Men Knut, nå må jeg nesten videre. Det er nemlig noe som heter launch control på denne bilen, og det synes jeg det er svært viktig å teste grundig. Ja, for å levere en grundig forbrukersak, mener jeg.

– Skjønner. Ja, du får skride til verket. Vi ser fram til å få deg tilbake igjen, i godt gammelt humør.

Hmmmm. 7 av 100! Virker ikke som det er miljø- og forbruk som prioriteres hardest på denne testen, nei ...
Hmmmm. 7 av 100! Virker ikke som det er miljø- og forbruk som prioriteres hardest på denne testen, nei ...

VIDEO: Broom tester Nissan GT-R på Rudskogen