Nye RAV4  har blitt en stor salgssuksess for Toyota.
Nye RAV4 har blitt en stor salgssuksess for Toyota.

Dette er det mest verdifulle bilmerket

Og nei – det er verken engelsk luksus eller tysk status ...

Toyota har en av verdens sterkeste merkevarer – og det er også det mest verdifulle av alle bilmerker.

Det framgår av en rapport fra konsulentselskapet Brand Finance.

Hvert år gjør de en verdiberegning av de ulike bilprodusentene. Og selv om Toyota har noen tøffe år bak seg, ender de på førsteplass – slik de også gjorde i 2012.

Brand Finance har regnet seg fram til at Toyota er verdt rundt 26 milliarder dollar, eller nesten 153 milliarder kroner.

Alt om Toyota på broom.no – klikk her:

Øker over 30 prosent

På andreplass finner vi et bilmerke som virkelig har vind i seilene, nemlig Volkswagen.

De klatrer fra fjerdeplass i 2012, og øker verdien sin med over 30 prosent, fra rundt 100 milliarder til 135 milliarder kroner. Det skjer samtidig som salget svikter i Europa – men VW klarer å oppveie for det gjennom økning i andre markeder.

LES OGSÅ: Folkebilen blir en liten miljøsensasjon

Solide tyskere

At europeisk bilindustri står sterkt, viser seg også på tredje- og fjerdeplassen. Her finner vi nemlig erkerivalene BMW og Mercedes. De faller begge en plass som følge av VWs kraftige framgang, men har begge blitt mer verdt det siste året.

På femteplass står Ford på stedet hvil, mens Nissan klatrer en plass, opp til nummer seks. De bytter dermed plass med Honda.

Hørt om denne? En Ford som virkelig er sjelden!

Peugeot faller

Brand Finance melder om økning i verdien hos de aller fleste bilprodusentene, men noen har faktisk også blitt mindre verdt det siste året.

Verst av merkene på topplista går det ut over Peugeot. De har her et verdifall på nærmere seks milliarder kroner og ender på en verdi på 35 milliarder kroner.


LES OGSÅ: Dette merket taper mest i Europa


tabell-verdi-bilmerker
tabell-verdi-bilmerker

Tabell fra Brand Finance. Alle beløp i amerikanske dollar.


Topp 10 på eBay – her er det mye dyrt!