FOR FORT: Vinter og glatte veier byr på mange utfordringer i trafikken. Og dessverre: Mange ulykker. Mange av dem skyldes at farten rett og slett er for høy.
FOR FORT: Vinter og glatte veier byr på mange utfordringer i trafikken. Og dessverre: Mange ulykker. Mange av dem skyldes at farten rett og slett er for høy.

Dette er den største tabben mange gjør på vinterføre

– Det gjelder å omstille seg helt.

Kraftig snøfall gir nå store problemer i trafikken flere steder i Sør-Norge. Vinter, snø og glatte veier skaper krevende forhold for alle som ferdes på veiene.

Men hvorfor skjer det så mange flere ulykker når det er snø og glatte veier? Årsaken er ganske enkel – og det er heldigvis noe vi alle kan gjøre noe med.

– De aller fleste ulykkene skjer fordi man kjører for fort. Eller sagt på en annen måte: At man ikke avpasser farten etter forholdene. Når det er snø, is og glatt må du omstille deg helt, og ikke kjøre som du gjør på sommeren. Ellers går det fort galt, særlig i svinger, nedoverbakker og i kryss, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Kan kamuflere forholdene

Han peker på at dette i stor grad handler om erfaring. Det er ingen fasit på hva som er "for fort". Det kommer an på en rekke faktorer.

– I dag har alle sikkerhetskurs på øvingsbane, på trafikkskolene. Det synes jeg er et veldig bra tiltak. Men det er samtidig bare en start. Det er mye mer komplekst å kjøre rundt i trafikken, med bakker, svinger, møtende trafikk og underlag som plutselig kan forandre seg. Her hører det også med at bilene de siste årene har fått veldig mange hjelpe- og sikkerhetssystemer. Disse er gull verdt, men de kan ofte også kamuflere forholdene. Du merker ikke at det er glatt, før hjulene plutselig slipper. Og da kan det være for sent, sier Benny.

Se nøye på dette bildet – vet du hvordan du skal kjøre?

KJØRER UT: For høy fart i svingene er en gjenganger, da er det fort gjort å havne utenfor veien. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
KJØRER UT: For høy fart i svingene er en gjenganger, da er det fort gjort å havne utenfor veien. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Blir nærmest polert

– Kan du gi et konkret eksempel?

– Ja, rundkjøringer er dessverre en klassiker her. De er bra for effektiv flyt i trafikken. Men på vinteren er de også en kilde til mange skumle situasjoner. Det som ofte skjer er at man kommer inn mot rundkjøring i for høy hastighet. Så må man bremse hardt, det gjør at underlaget nærmest blir polert. Og når mange har gjort det samme, blir det svært glatt. Da skal det ikke mye til før noen rett og slett ikke klarer å stoppe.

– Her hører det også med at andelen av dem som kjører med piggdekk har sunket i mange år. Piggene river opp snø og isdekke når du bremser hardt. Piggfrie dekk har ikke den egenskapen. Dermed blir underlaget hardere og hardere, og glattere og glattere. Det går fint så lenge man kjører defensivt og har så gode marginer at det ikke er noe problem å stoppe. Men i motsatt fall, sliter man fort, sier Benny.

Nå kan du forsikre deg mot store verkstedregninger

PASS OPP: På vinteren blir det ofte svært glatt i rundkjøringene, da er det ekstra viktig å avpasse farten etter forholdene.
PASS OPP: På vinteren blir det ofte svært glatt i rundkjøringene, da er det ekstra viktig å avpasse farten etter forholdene.

«Sitter» bedre på underlaget

– Piggfritt eller piggdekk, hva er egentlig best?

– Det finnes ikke noe godt svar på det spørsmålet. Det vil si: Piggfrie dekk har i de fleste tilfeller de beste egenskapene. På dette området har det skjedd en betydelig utvikling. På snø gir piggfrie dekk den beste fremkommeligheten, de "sitter" rett og slett bedre på underlaget.

– Men når det er blank og kanskje våt is, er pigger det beste. Det gjelder særlig når man må bremse. Hva man bør velge kommer i stor grad an på hvor i landet man bor, og hvor man kjører. Har man stabile og kalde vintre, er piggfritt best. Mens mange sverger til piggdekk på steder hvor været skifter mye på vinteren og det er mye nullføre.

Påstår at rundkjøringene sliter ut dekkene

Krise-krasj: Her ble det nulll stjerner