Dette er den perfekte bruktbilen akkurat i dag

Du ser kanskje hvorfor?

Bil med flaggholder – det er perfekt til 17. mai! Dette gamle flaggskipet selges på bilauksjon i Oslo akkurat nå. Faksimile fra www.finn.no.
Bil med flaggholder – det er perfekt til 17. mai! Dette gamle flaggskipet selges på bilauksjon i Oslo akkurat nå. Faksimile fra www.finn.no.

Mange av oss pynter også bilen til 17. mai, enten det er med bjørkeris, flagg eller sløyfer.

Men skal du virkelig gjøre det på den proffe måten, er det én ting som gjelder: Nemlig flaggholder på forskjermen.

Det er noe vi vanligvis ser på kongelige kjøretøyer, på ambassadebiler eller andre som blir brukt under offisielle anledninger. Men du kan faktisk finne det i bruktmarkedet også.

Lang utgave 

Som på denne 16 år gamle Mercedes S-klassen som akkurat nå selges hos en bilauksjon i Oslo.

Veldig mye tyder på at den nok har en "offisiell" fortid, uten at det fremkommer av annonsen. Vi snakker nemlig om det som var en real luksusdoing i sin tid. Lang utgave (det betyr at de som sitter i baksetet virkelig kan strekke på beina), 3,2-liters bensinmotor på 224 hestekrefter, automatgir og en utstyrspakke som omfatter flaggholder – og mye annet!

Er dette verdens beste bil?

Luksusbilen som mageplasket skikkelig

Fort nedoverbakke

Antall salgsverdi er satt til 78.000 kroner. Da snakker vi virkelig mye luksusbil for pengene. Da denne var ny i 1999, kostet den over en million kroner. Nå får du den altså for under en tiendel av nyprisen.

Det sier mye om hva som skjer med verdien på luksusbiler som har fått noen år på nakken. De starter gjerne tilværelsen med svært godt stell og oppfølging. Men når nybilglansen begynner å avta, kan det fort gå nedoverbakke, særlig hvis eier nummer to eller tre begynner å ta litt lett på vedlikeholdet. Biler som dette kan være svindyre å ha på verksted, men samtidig er skikkelig oppfølging grunnleggende viktig.

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Skumle varsellamper

Dette eksemplaret er nok et stykke unna å kunne kalles strøkent. 254.000 kilometer setter sine spor, både utenpå og inni.

Vi snakker påbegynt rustangrep her og der, riper i lakken og ikke minst: Noen skumle varsellamper på dashbordet.

Nå er det slutt for denne bilen

Heise flagget

Å fikse alt dette blir neppe billig. Men er man nevenyttig og kanskje også tar en tur utenlands, er det nok mulig å komme unna med en pris som er adskillig lavere enn det et Mercedes-verksted her hjemme vil havne på.

Eller: Du kan ta en skikkelig polering, heise flagget på forskjermen – og krysse fingre for at det ikke kommer noen store smeller med det første. Da holder den kanskje helt til neste 17. mai også! 

Denne hadde bare direktørene råd til

Ny luksusbil – sjekk hva de har gjort med lyktene!