Dette er de beste brukt-SUV-ene
Lyst på SUV som ikke bryter sammen? Her er oversikten:

Norge er på mange måter et ekstem-land. Ikke bare har vi et mildt sagt spennende klima, men vi er også så og si på Europatoppen i dårlig vei-standard. I tillegg var Vår Herre raus med naturen, her har vi plenty med både bakkar og berg - som det så vakkert heter i sangen.
Og vi skal jo gjerne opp disse bakkene og bergene også. Med bil. På hytta, på ski, på fisketurer – you name it.
Det er derfor ikke så rart at vi her oppunder polarsirkelen har trykket SUV-ene til vår bryst. Høy sittestilling, stor plass, god bakkeklaring og ikke minst firehjulstrekk gjør disse bilene til sikre Norgesvinnere.
5 år gamle biler
Vi har tatt for oss den omfattende statistikken til Svensk Bilprovning for å finne de beste fem år gamle SUV-ene. Norge og Sverige er på mange måter like når det gjelder kjøremønster, så vi vil tro at det som er representativt hos ”søta bror” også gjelder her hjemme.
Bilene som statistikken bygger på er altså 2004 modeller, og ikke helt uventet gjør Østen-bilene det bra, men andreplassen derimot – der tror jeg kanskje noen blir overrasket.
Feilfrekvens i prosent
I oversikten under er feilfrekvensen angitt i prosent av de kontrollerte bilene. Gjennomsnittsbilen har en feilprosent på nesten 8 % prosent, mens de helt nederst på listen nærmet seg faretruende 50 %.
Dette er altså SUV-ene som bør gi deg et relativt problemfritt bilhold, selv om nybilgarantien har utløpt:
1. Subaru Forester:

Antall kontrollerte biler med feil: 1 %
Hva sier Brooms bruktbil-guide om Forester?
Dette må vel være et bevis på at den peneste jenta i klassen ikke nødvendigvis er det beste valget. Jeg tviler nemlig sterkt på at noen noensinne har tenkt om Forester: Ååå... for en vakker bil – en slik må jeg bare ha. I alle fall etter å ha sett interiøret...
Nei, det er nok andre og bakenforliggende grunner til at denne selger såpass bra som den har gjort siden starten i 1997.
Bokserfireren er tørst, men utrolig god, det symetriske firehjulstrekk-systemet er bortimot ”skuddsikkert” og i tillegg er det såpass bra at man kan våge seg på en tur utenfor veien også. Ønsker du å dra den litt lengre en standardutgaven, så finnes den med turbomotor, med skinninteriør og automatgir.
Men først og fremst er dette en god, snill, trofast og solid arbeidsgamp som løser de hverdagslige og trivielle oppgavene på en aldeles utmerket måte. Absolutt en bil å bli glad i - selv om den ikke er spesielt vakker.
Se hvilken norsk milliardær som kjører Forester:
2. Porsche Cayenne:

Antall kontrollerte biler med feil: 1,4 %
Jo, jeg innrømmer at jeg ble litt overrasket av at Cayenne finnes så høyt oppe på lista. Ikke for det – at Porsche lager biler av høy kvalitet er jo en kjent sak, men ikke desto mindre synes jeg det var morsomt og hyggelig at Cayenne kom med for en gangs skyld. Stort sett så er det 911 som får mye av skrytet her. Nå kan du kanskje få med kone-mor på et Porsche kjøp også?
Du kan jo dokumentere at dette er en god bil, og at den har plass til både barneseter, barnevogn og massevis av handleposer vet vi jo fra før.
V6-motoren på 3,2-liter yter 250 hk, nok til å sende den store bilen fra 0 – 100 km/t på 9,2 sekunder. Vurderer du å kjøpe denne vil jeg på tross av den gode plasseringen på Bilprovningens statistikk anbefale å styre unna de aller første årsmodellene (2002 -03) og USA-importerte eksemplarer.
Per har hatt 27 Porscher - les mer her
3. Suzuki Grand Vitara:

Antall kontrollerte biler med feil: 2,4 %
Vi har testet Suzuki Jimny, les her:
Denne bilen er et godt bevis på at det enkle ofte er det beste. For Grand Vitara er en enkel bil, omtrent på linje med et Ifø-klossett fra 70-tallet. Du skjønner liksom hvordan det skal brukes. Men ikke desto mindre også en god bil, om den får et minimum med stell underveis.
Separat ramme og et skikkelig firehjulstrekksystem gjør at den kan brukes selv om veien slutter. Den er både solid og nesten overdimensjonert på enkelte detaljer. Det er vel ikke til å stikke under en stol at dette på sett og vis går noe utover komforten. Den er heller ikke spesielt god på fleksible løsninger, men plassen er grei nok allikevel. Og den kan trekke tung henger.
På teknologisiden er den heller ikke spesielt langt framme. Den bruker en del drivstoff, rister og ryker - men det funker - hele tiden.
Alt du må vite om brukt Suzuki finner du her:
4. Toyota Rav4:

Antall kontrollerte biler med feil: 3,1 %
Lyst på helt ny RAV4? Her finner du testen:
Til tross for at den byr på noe begrenset med plass, har RAV4 solgt som varmt hvetebrød her hjemme. Tar vi ikke helt feil så har den nesten legendariske Toyota-kvaliteten en del av skylden for det – sammen med perfekt timing – den kom akkurat i tide til å få full uttelling av SUV-bølgen som skyllet over landet.
Det som imidlertid overrasker litt er at det er bensinutgaven av RAV4 som gjør det best. Toyota har hatt en del problemer med skjørtebank i disse motorene, men på den annen side så er vel ikke det akkurat mangel hos Bilprovningen. Det er fortsatt lovlig med ulyd i motoren, så vidt jeg vet...
De kompakte ytre målene gjør den til en perfekt husmor-SUV i byen når brostein og trikkeskinner skal forseres – i terrenget derimot - har den ingenting å gjøre. Men det er nå engang slik at flere kjører i byen enn i terrenget.
Lyst på brukt Land Cruiser? Les test her:
5. Honda CR-V:

Antall kontrollerte biler med feil: 3,9 %
Dette sier bruktbil-guiden om CR-V
Honda er gode biler og CR-V er ikke noe unntak. Jeg er villig til å vedde ganske mye på at en del av manglene som Bilprovningen har gitt CR-V-eierne, går på rustne bremseskiver og slakke i lenkarmer. Altså ikke de helt dramatiske tingene.
CR-V har relativt god plass, er rimelig fleksibel og er en skikkelig allround SUV som er som skapt for et norsk hytteelskende folk.
Firehjulstrekk systemet derimot er av typen ”enkel”, men det duger for de aller fleste, og 10 – 15 cm kram nysnø takler den uten problemer. Som i en del andre biler fra Østen må man vel også få lov å si at interiøret ikke hører med til det aller meste spennende. Kanskje er en Executive med skinninteriør, navigasjon og ESP er det beste kjøpet?
Lyst på ny CR-V? Sjekk nybil-guiden:
Overrasket? Imponert? Eller har du helt andre erfaringer? Da er det bare å skrive i vei i kommentarfeltet under: