Dette er bilmodellene som nekter å gi seg
Den eldste er 90 år – og selges fortsatt!

Noen bilmodeller får et relativt kort liv. Andre virker det nesten som det ikke er mulig å bli kvitt. De dukker opp i nye og mer moderne utgaver, men er ofte tro mot det opprinnelige konseptet. I år etter år – eller tiår etter tiår …
Slikt blir det fort både ikon- og legende-status av. Vi har samlet noen av disse bilmodellene som har hatt et særdeles langt liv og som du fortsatt får kjøpt nye i dag. Den eldste modellen er faktisk over 90 år gammel – og selges fortsatt. Det står det respekt av!
Det er slett ikke bare sportsbiler og eksklusive biler på denne listen. Her finnes det også helt alminnelige folkebiler og småbiler. Supplert av det som i utgangspunktet var tenkt som praktiske nyttekjøretøy og selvfølgelig noen litt mer sporty bilmodeller også. En salig blanding med både nær og fjern bilhistorie.
Her er topp 10-listen over historiens lengstlevende bilmodeller:
10: Honda Civic, 51 år

Småbilen Honda Civic hadde premiere sommeren 1972, men som 1973 modell og var modellen som for alvor fikk fart på Honda-salget i Norge, om vi holder motorsyklene utenfor.
Honda ble fort et populært bilmerke og supplerte med flere og større modeller, som Accord. Civic er den klart mest solgte modellen og kan notere seg for 30 millioner solgte biler. Vi snakker om en av verdens mest solgte bilmodeller. Intet mindre.
Bilen har vokst og er nå inne i sin ellevte generasjon og ingenting tyder på at den tas av paletten med det første.
9: Datsun / Nissan Z-serie, 54 år

Japanske biler var på 60-tallet ganske konservative greier. Det vakte derfor berettiget oppsikt da Datsun, som det het den gangen, lanserte sin sportsbil 240 Z i 1969.
Bilen ble videreutviklet og vokste seg både større og tyngre med 260 Z og 280 Z. Men det stoppet ikke der. Nissan har maktet å holde liv i modellen. Lenge.
Senest tidligere i år lanserte Nissan sin seneste Z-kreasjon, med klare design-trekk fra den opprinnelige sportsbilen. Z-eventyret er med andre ord ikke over ennå.
8: Chevrolet Camaro, 54 år

Chevrolet Camaro ble utviklet som en konkurrent til Ford Mustang og dukket opp i 1966. Den er på mange måter også en tvilling med Pontiac Firebird, som den deler plattform med. Det er GM som står bak begge.
Camaro ble produsert i fire generasjoner fram til 2002. Da ble den satt på pause i noen år, men modellen gjenoppsto som 2010-modell.
Dagens generasjon er den sjette i rekken – og den er fortsatt en Mustang-konkurrent.
Perfekt for Norge, det er bare ett stort problem
8: Toyota Corolla, 54 år

Toyota Corolla er like gammel som Camaroen over. Begge dukket i 1966, så åttendeplassen på denne listen er delt.
Toyota Corolla er også verdens mest solgte bilmodell gjennom alle tider. Mer enn 50 millioner eksemplarer av den fornuftige, gode og driftssikre familiebilen har blitt solgt så langt. Denne bilen kan best av beskrives som fornuft på fire hjul.
6: Ford Mustang, 59 år

Ford Mustang er nesten like amerikansk som både Coca-Cola og McDonalds. Ikke bare det – da den sluppet på markedet i 1964, skapte bilen både håndgemeng og opptøyer. Alle skulle ha! Den dag i dag, 59 år senere, omtales fortsatt dette som bilhistoriens mest vellykkede billansering.
Som de fleste andre har bilen vært gjennom både oppturer og nedturer. Den verste nedturen var kanskje midt på 70-tallet, da ikonet nærmest var en skygge av seg selv, men den har overlevd – og den er fortsatt en av verdens mest solgte sportsbiler den dag i dag.
Her er bilen for deg som vil dra på ekspedisjon
5: Porsche 911, 60 år

Porsche 901 ble vist første gang under bilutstillingen i Frankfurt i 1963, men Peugeot mente at de hadde «hevd» på tresifret modellnavn med null i midten. Så Porsche måtte endre til 911.
Dette påvirket tydeligvis ikke populariteten. De fleste med et snev av bilinteresse vet hva en ni-elleve er.
Selv om det har skjedd mye med sportsbil-ikonet på disse 60 årene, har den fortsatt motoren bak.
4: Mercedes SL, 69 år

En annen legende innen sportsbil er Mercedes SL. Den kom i 1954 og fyller med det 69 år, men har neppe noen planer om å gå av med pensjon med det første.
Bilen begynte sitt liv som sportsbil, og racerbil, men har de senere årene beveget seg mer mot luksus-cruiser og cabriolet for de velbemidlede. Men man får den fortsatt med frisk motorisering som V12 – om man er villig til å betale.
Noen biler bør du kjøpe, selv om du ikke trenger dem
3: Chevrolet Corvette, 70 år

Chevrolet tok en stor sjanse da de i 1953 lanserte sin Corvette. Ikke bare ble den lenge kalt USA eneste sportsbil, men den ble også bygget i glassfiber. Det var helt nytt den gangen.
De første bilene hadde sekssylindret motor. I 1955 fikk den V8 og har siden hatt det. Mange generasjoner har passert og eventyret er ikke på noen måte over. En ny og åttende generasjon kom i 2020. Nå med midtmontert motor for første gang.
2: Toyota Landcruiser, 72 år

Her hjemme kom de første japanske bilene så smått i salg i løpet av 60-tallet, men det ble 70-tall før det virkelig tok av.
Men japanske produsenter laget biler lenge før det. Den eldste nålevende fra solens land er Toyota Landcuiser, som kom i 1951. Da som en slags Jeep-kloning.
Bilene er fortsatt habile offroadere, men nå mer i luksus-SUV-innpakning. Etter mer enn 70 år på markedet må det være lov å beskrive den som en legende.
Mange hadde ventet lenge – comeback etter 24 år
1. Chevrolet Suburban, 90 år

Helt til topps på denne listen over de mest seiglivede bilmodellene som finnes er Chevrolet Suburban. Modellen ble lansert helt tilbake i 1933. Den er 90 år senere, og store endringer til tross, fortsatt tro mot det opprinnelige konseptet.
Suburban har alltid vært en stor bil med plass til mye folk og bagasje om bord. Det er den fortsatt, men sine inntil åtte sitteplasser. Stor er motoren også. Vi snakker en god gammeldags V8 bensin, som seg hør og bør på en tradisjonsrik amerikansk bilmodell.
Vi gratulerer med de 90 første årene!
Les også: Se hvilken legendarisk bilmodell som kommer til Norge
Video: Her kjører vi en gammel bestselger – nemlig T-Ford