LITE FEIL: Både Toyota Corolla og BMW 3-serie er på den helt nye topp 10-listen over bilene med færrest feil.
LITE FEIL: Både Toyota Corolla og BMW 3-serie er på den helt nye topp 10-listen over bilene med færrest feil.

Dette er bilene med færrest feil

Finner du din bil på topp 10?

Det å kjøpe ny bil er for de fleste av oss en stor investering. Derfor er det viktig at bilen gir forutsigbar og pålitelig transport i mange år. Slett ikke alle biler gjør det. Forskjellene er store.

Japanske biler er generelt kjent for å holde høy kvalitet. Det får vi nok en gang bekreftet når amerikanske Consumer Reports legger fram sin årlige undersøkelse som går på nettopp dette med pålitelighet og antall feil.

Men rapporten inneholder også et par overraskelser. Etter å ha gransket over 300.000 ulike biler, har de nå satt opp en topp 10-liste basert på hvilke biler eierne er mest fornøyde med.

Consumer Reports ser på 17 ulike problemområder. Alt fra ulyd i bremser, elektronikk-problemer, drivverk – til problemer som ikke dekkes av garantien.

Så rangeres alvorlighetsgraden for å lage en pålitelighetsscore for hvert kjøretøy, fra 1 til 100. Hvor 100 poeng er best.

Denne poengsummen kombineres deretter med andre som går på eier-tilfredshet og sikkerhetsdata. Deretter beregnes hvert kjøretøys samlede poengsum. For å bli vurdert må de ha minst to ulike årsmodeller med data for å beregne pålitelighetspoengene. Med andre ord – dette er et ganske omfattende puslespill.

Her er topp 10-listen over de beste bilene fra årets undersøkelse.

1: Toyota Corolla Hybrid. 93 poeng

LEGENDE: Toyota Corolla er kjent for å være en god bil. Her blir det bekreftet.
LEGENDE: Toyota Corolla er kjent for å være en god bil. Her blir det bekreftet.

Vi nevnte innledningsvis at det er en del japanske merker i toppen. Helt øverst troner en klassiker når det gjelder driftssikkerhet og kvalitet: Nemlig Toyota Corolla.

Det er ikke første gang at verdens mest solgte bilmodell noensinne, tar pallplass i denne «øvelsen». De siste årene har salget av den folkekjære modellen falt litt i Norge. Det at den ikke er ladbar, at den ikke er en SUV og at den ikke har firehjulsdrift, er nok noen av årsakene. Men for all del – det går en del slike biler også på norske veier.

2: Lexus GX. 91 poeng

LUKSUS-TOYOTA: GS-modellen til Lexus er i bunn og grunn en Toyota Land Cruiser.
LUKSUS-TOYOTA: GS-modellen til Lexus er i bunn og grunn en Toyota Land Cruiser.

Lexus GX er bilen vi her hjemme kjenner som smått legendariske Toyota Land Cruiser. En bil viden kjent for sin robusthet og driftssikkerhet.

Lexus-versjonen er litt mer «oppjazzet» med mer utstyr, litt vågalere design og i USA er det nok som regel en bensinmotor bak den digre grillen. Uten at det påvirker noe negativt. Den følger Corolla Hybrid hakk i hæl og ligger bare to små poeng bak.

3: Mini Cooper. 89 poeng

MORSOM: Mini er mer kjent for design og morsomme kjøreegenskaper enn god kvalitet.
MORSOM: Mini er mer kjent for design og morsomme kjøreegenskaper enn god kvalitet.

Retro-bilen Mini Cooper på tredjeplass i en slik undersøkelse er en av årets overraskelser. Som regel er den å finne et stykke lengre ned på listen. Men BMW-eide Mini ser nå ut til å ha fått skikk på både kvalitet og kundetilfredshet. Det er jo hyggelig.

Hyggelig er det også hver gang man ser en slik bil i trafikken. Dette er en bil man blir i godt humør av – enten man ser den eller kjører den.

Topp 10: Slik blir bruktbilhandelen en katastrofe

3: Toyota Prius. 89 poeng

TRAUST: Toyota Prius er fornuftig, men ikke veldig spennende.
TRAUST: Toyota Prius er fornuftig, men ikke veldig spennende.

Mini Cooper må finne seg i å dele tredjeplassen med nok en japansk bil. Denne gangen i form av Toyota Prius. En bil som nå forsvinner fra det norske markedet som ny. Som brukbil derimot vil den være med oss lenge. Der er den neppe noe dårlig kjøp, med tanke på oppnådd resultat.

Dette er bilen som alminneliggjorde hybridteknologi da den kom tilbake i 1997. Den solgte i en periode også svært godt i Norge. Det er fjerde generasjon av bilen som best av alt beskrives som fornuft på fire hjul, men kanskje ikke er så veldig spennende. Men god – det er den.

Derfor er dette en av de beste bruktbilene

5: Mazda MX-5. 85 poeng

MEST SOLGTE: Mazda MX-5 er verdens mest solgte roadster.
MEST SOLGTE: Mazda MX-5 er verdens mest solgte roadster.

Mazda MX-5, eller Miata som den også kalles i enkelte markeder er verdens mest solgte roadster.

Ikke bare er den kvikk og morsom å kjøre – den er kjent for å være en svært god og pålitelig bil også. Her får vi nok en gang et bevis på det. Denne gangen i form av en femteplass på Consumer Reports liste.

Nok en japansk bil der altså – og et gangbart tips om du tenker på å skaffe deg en liten, billig og enkel sportsbil som det ikke er for mye plunder og heft med.

6: Lincoln Corsair. 82 poeng

PEN FORD: Lincoln er en litt jålete utgave av mer alminnelige Ford.
PEN FORD: Lincoln er en litt jålete utgave av mer alminnelige Ford.

På sjetteplassen finner vi Lincoln Corsair, en mellomstor SUV på størrelse med Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLC.

Bilen er en små-snobbete utgave av litt mer kjente Ford Escape og selges ikke i Norge. Men den er tydeligvis bra og eierne fornøyde. Da er det jo bare velstand.

Norsk storselger er ikke til å kjenne igjen

7: Toyota Corolla. 81 poeng

COROLLA IGJEN: Dette er andre Corolla-versjon på denne listen.
COROLLA IGJEN: Dette er andre Corolla-versjon på denne listen.

Toyota Corolla Hybrid tar førsteplassen i denne undersøkelsen. Men den gir seg ikke med det.

På syvendeplass dukker Corolla nemlig opp igjen. Men denne gangen uten hybrid-drivlinje. Her er det den fossile utgaven som sikrer seg 81 poeng. Dermed har modellen to biler inne på topp-listen. Det er sterkt.

8: Subaru Crosstrek. 80 poeng

LITEN: Lille Subaru Crosstrek selges ikke i Norge, men gjør det godt i USA.
LITEN: Lille Subaru Crosstrek selges ikke i Norge, men gjør det godt i USA.

Subaru gjør det ofte godt i undersøkelser som dette. De har solgt minimalt i Norge de siste årene. I USA derimot er Subaru store – og selger mer enn for eksempel Audi.

Kjenner du ikke Crosstrek-modellen på åttendeplassen er ikke det så rart. Den finnes ikke i Norge, men er en slags «cross stasjonsvognutgave» av Impreza. Den tilhører dermed kompakt-SUV-segmentet. Også amerikanerne velger noe mindre biler nå.

Det er damene som har mest lyst på elbil

8: BMW 3-serie. 80 poeng

BESTE TYSKER: BMW 3-serie er alene om å representere tyske biler på denne listen.
BESTE TYSKER: BMW 3-serie er alene om å representere tyske biler på denne listen.

BMW 3-serie må finne seg i å dele poengsum og dermed åttendeplassen med Subaruen over.

3-serie er ofte den av BMW-modellene som kommer best ut i undersøkelser som dette. Slik ble det denne gangen også. Ikke helt overraskende. Det som imidlertid overrasker litt, er at det er den eneste tyske premiumbilen på denne listen. Konkurrenter som Audi og Mercedes glimrer med sitt fravær. Det får BMW ta som en fjær i hatten …

Menn stikker av med Teslaen, mens kvinner kjører ...

10: Toyota Prius Prime. 77 poeng

LADBAR: Toyota Prius finnes også som ladbar hybrid og er andre Prius-modellen på denne listen.
LADBAR: Toyota Prius finnes også som ladbar hybrid og er andre Prius-modellen på denne listen.

Listen avsluttes på samme måte som den begynte: Med en Toyota.

Nok en Prius-modell er inne på listen. Denne gangen Prius Prime – som er en avart av den opprinnelige Priusen. Denne er en ladbar hybrid og den har fått et litt oppdatert design i tillegg.

Enderingene er ikke store og man skal nok være litt over middels Prius-interessert for å se forskjell på de to. Uansett: Toyota er inne med fire modeller og én Lexus på denne listen. Dermed er det vel bare å løfte på hatten og gratulere den japanske produsenten med en ganske så overlegen seier.

Les også: Derfor er kvinner best på å kjøpe bruktbil

Video: Her prøver vi en Toyota-legende som bruktbil. – Er den verdens beste bil?