Dette bør du vite om den nye SUV-en fra Polestar

Kan bli en ny, norsk storselger.

Den nye Polestar 3 byr på mye av det mange ser etter i en ny familiebil. Vi gir deg i tillegg noen «bakom-fakta».
Den nye Polestar 3 byr på mye av det mange ser etter i en ny familiebil. Vi gir deg i tillegg noen «bakom-fakta».

Det var store festivitas forrige uke da Polestar hadde premiere på den helt nye og helelektriske familie-SUVen 3.

En stor og luksuriøs bil på 4,9 meters lengde. Og en konkurrent til biler som Audi e-tron, Voyah Free og BMW iX, for å nevne noen. Dessuten bygger den på samme plattform som en annen spennende nykommer. Nemlig Volvos elektriske erstatter til suksessen XC90, som får navnet EX90.

Vi har tidligere omtalt nye Polestar 3, les mer om bilen her:

Dette er en bil Polestar selv har stor tro på og det er unektelig en bil som bør passe Norge og det norske folk godt. Vi snakker romslig SUV med mye utstyr, rekkevidde på opptil 610 kilometer, gode ytelser, firehjulsdrift og mye plass.

Nå har vi sett litt nærmere på noe av det du bør vite om bilen:

22-toms hjul er standard på Performance-utgavene, mens Long Range leveres med 21-toms hjul. De kan brukes om hverandre, men da risikerer man å ikke få det beste ut av chassis-tuningen.
22-toms hjul er standard på Performance-utgavene, mens Long Range leveres med 21-toms hjul. De kan brukes om hverandre, men da risikerer man å ikke få det beste ut av chassis-tuningen.

21 og 22-toms hjul

Long Range-utgaven av Polestar 3 leveres med 21-toms hjul som standard. Performance-versjonen leveres med 22-toms hjul. Sistnevnte kan leveres som tilleggsutstyr på Longe Range også. Men det er kanskje ikke så lurt å oppgradere.

– På Performance-utgaven har støtdemperne en annen software-programering av luftfjæringen og hele understellet på Performance-bilen er tunet opp mot bruk av 22-toms hjul. Mens understellet på Longe Range er tunet for å være tilpasset 21-toms hjul. Det forteller Joakim Rydholm, som er sjef for utviklingen av chassiset.

Han forteller at det går å bruke 21- og 22-toms hjul om hverandre, men at det ikke er optimalt for å få det maksimale ut av understellet.

Her ble det rett og slett 6 på terningen

Polestar vil ikke gå på akkord med designet. Derfor har bilen fem seter, ikke syv.
Polestar vil ikke gå på akkord med designet. Derfor har bilen fem seter, ikke syv.

Kun fem seter:

Polestar har stolte racing-tradisjoner. Dette ønsker de å ivareta i den nye SUV-en. Blant annet gjennom en svært skrå og coupe-aktig taklinje. Sporty, men ikke mest praktisk. Det er derfor bilen har fem seter, og ikke sju Slik som den kommende Volvo EX90, som skal bygge på sammen plattform, får.

- Volvo får ta seg av dette med sju seter. Vi er tro mot vårt DNA og der er vi kompromissløse. Vi har valgt å flytte baksetet bakover for å gi god plass også der. Vi kunne satt dette lengre fram, og montert to seter helt bakerst, men det hadde ødelagt taklinjen og dermed hele vår ide om en sporty og kjøreglad bil. Det er vår prioritering, det er slik det skal være, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

Skuffer og imponerer – dette er Polestar 1

Polestar 3 har resirkulert aluminium fra printer-industrien i dashbordet. Man kan få treverk også.
Polestar 3 har resirkulert aluminium fra printer-industrien i dashbordet. Man kan få treverk også.

Resirkulerte printere i dashbordet

– Aluminium som er brukt i printer-industrien er veldig rent. Det gjør det perfekt å resirkulere til dashbordpanelene i denne bilen.

Det sier Maria Uggla, som tidligere har jobbet med interiør i Volvo. Nå er hun ansvarlig for de innvendige materialene i Polestar.

Hun forteller videre at mye av de innvendige materialene er resirkulerte. Blant annet er gulvteppene laget av brukte fiskegarn og teiner. Også taktrekk og andre innvendige paneler er laget av ulike resirkulerte materialer.

Polestar 2: Ned med prisen – opp med rekkevidden

En ganske liten emblem-detalj ga Polestar mye hodebry.
En ganske liten emblem-detalj ga Polestar mye hodebry.

SmartZone

– Det er en liten detalj og kanskje litt sær greie. Men vi valgte å sette noen små SmartZone-emblemer på dekslet foran, som dekker kameraer, radarer og annen elektronikk i fronten av bilen. Disse emblemene ble det en helsikes mye jobb med, forteller Maximillian Missoni, som er designansvarlig for Polestar 3.

– De sitter utsatt til, de må tåle UV-stråling, salt, vask med sterke kjemikalier og så videre. De skal være diskrete men samtidig synes. Det høres sikkert litt rart ut, men dette er nok den enkelt-detaljen det var mest jobb med, legger han til.

Vi kan jo også legge til at dette dekslet, radarer, kameraer og annen elektronikk er oppvarmet slik at snø og slaps ikke skal hindre funksjonen.

Verdenspremiere: Denne blir tøff for konkurrentene

Skinn er jo er restprodukt fra matindustrien. Dessuten er det er naturprodukt. Derfor skammer ikke Polestar seg over å tilby det som interiør-alternativ.
Skinn er jo er restprodukt fra matindustrien. Dessuten er det er naturprodukt. Derfor skammer ikke Polestar seg over å tilby det som interiør-alternativ.

Skinninteriør er ikke fy, fy ...

De siste par årene har trenden vært at man har gått litt bort fra skinninteriør i biler. I mange tilfeller har de blitt erstattet med såkalte vaganske varianter. Dyrevelferd er et stikkord her.

Polestar tilbyr flere alternativer til innvendige trekk i sine biler. Blant annet ekte skinn fra kuer og okser,

– Vi ser ikke noe galt i dette, MEN vi er svært nøye på dette med dyrevelferd. Vi kjøper ikke inn billig skinn fra dyr som ikke har hatt det bra til våre biler. Skinnet vi bruker skal kunne spores og dyrevelferden dokumenteres. Det koster litt ekstra, men er verdt det. Det er det ene.

– Et annet argument er at en del av skinnet vi bruker faktisk er et restprodukt fra matindustrien. Altså fra dyr som har blitt slaktet for bruk til mat. Da er skinnet et biprodukt. Det sammen med den grundige dokumentasjonen gjør at vi ikke synes det er fy-fy å tilby dette. Dessuten er jo skinn et nedbrytbart naturprodukt. Alt dette forteller Fredrika Klarén, som jobber med bærekraft i Polestar.

Levering om ett år

Prisene på Polestar 3 starter på 739.200 kroner. Det er før eventuell moms og endringer i avgiftene som tilkommer om forslaget til statsbudsjettet blir vedtatt.

Bilen settes i produksjon i løpet av sommeren 2023 og planen er at de første bilene leveres til kunder i løpet av fjerde kvartal neste år. Polestar har nå åpnet opp for bestillinger av bilen

Les også: Her er vårt første møte med Polestar 3

Video: Se fra lanseringen av helt nye Polestar 3 her