Nå er det tid for å sjekke mønsterdybden og hvor gamle dekkene dine er.   før du setter dem på bilen.
Nå er det tid for å sjekke mønsterdybden og hvor gamle dekkene dine er. før du setter dem på bilen.

Dette bør du sjekke på dekkene dine med en gang

Altfor mange legger om til vinterhjul ute å gjøre det – det kan straffe seg.

Slutten av oktober betyr dekkskift for veldig mange av oss. Er du blant dem som bare setter på vinterdekkene uten å sjekke særlig mer enn at lufttrykket er sånn noenlunde riktig?

Da risikerer du å kjøre rundt med dekk som kan være både trafikkfarlige og ulovlige.

Det er to ting du særlig bør sjekke før du setter på vinterdekkene: Mønsterdybden – og alderen på dekkene.

Tre millimeter

For å begynne med det første: Her er det bare å ta fram tommestokken eller en linjal og sjekke dekkene nøye. Minimum mønsterdybde på vinterdekkene er tre millimeter: Ligger du under dette eller helt på grensa allerede før du har satt på dekkene, er det bare en ting å gjøre: Kjøpe nye dekk. Husk å måle der dekket er mest slitt.

Dekk blir mye dårligere når de blir slitt. Dette påvirker en rekke egenskaper, blant dem vannplaning og bremselengde. Det kan gi store og skumle konsekvenser.

Har du piggdekk? Da bør du også se nærmere på hvordan det ligger an med pigger i dekket. Er veldig mange blitt borte? Da har også egenskapene til dekket endret seg.

SE VIDEO: Slik skifter du dekk selv

Egenskapene endres

Det er imidlertid ikke bare mønsterdybden som avgjør hvor bra dekket er. Alderen har også mye å si. Dekk er nemlig ferskvare – etter hvert som årene går blir gummien mye hardere. Bor du i en del av landet med sterk vinterkulde og store temperaturforskjeller, vil du merke dette ekstra godt.

Når gummien blir hardere, endres dekkets egenskaper, der det mest kritiske handler om bremselengde. Ekspertene anbefaler at man ikke bruker dekkene i mer enn fire-fem sesonger. Særlig de som kjører få kilometer i året bør ha fokus på dette, de kan fort havne i den situasjonen at det er mye mønster igjen i dekkene, men at de har blitt mange år gamle.

LES OGSÅ: Hvor skal du sette de mest slitte dekkene?

Datostempling

Alle dekk har "datostempel". Du finner det hvis du leter litt på dekksiden. Koden du skal lete etter består av fire tall.

Som du ser på bildet over, har det dekket koden 2810, tallene står inne i en ring. Det betyr at dette dekket er produsert i uke 28 i 2010, altså et ganske så ferskt dekk. Er dekkene dine produsert før 2006, bør du seriøst vurdere å kjøpe nye dekk framfor å sette på de gamle.

Og når dette er gjort, må du selvfølgelig ikke glemme å sjekke at lufttrykket er riktig etter at du har lagt om dekkene. Dessuten: Å etterstramme hjulmutrene etter at du har kjørt noen kilometer.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Disse dekkene bør du holde deg langt unna