Dette blir lillebroren til en stor Norges-suksess

Karoq kan bli tøff for konkurrentene.

Hakk i hæl med storsuksessen Kodiaq kommer denne: Skodas nye Karoq. Også den kan bli en svært interessant bil for det norske markedet. 
Hakk i hæl med storsuksessen Kodiaq kommer denne: Skodas nye Karoq. Også den kan bli en svært interessant bil for det norske markedet. 

Skoda har stor suksess med sin Kodiaq akkurat nå.

Dette er Skodas første store SUV og den følger ikke overraskende samme oppskrift som merkets øvrige modeller: Mye og fornuftig bil for pengene.

Som sjuseters SUV har Kodiaq heller ikke mange konkurrenter i sin prisklasse. Du får en fin og velutstyrt bil med kraftig motor og 4x4 til under 500.000 kroner. Det er det ikke mange som kan matche.

Stort bagasjerom

Og det stopper ikke der. Nå har Skoda nemlig akkurat sendt ut de første bilene og litt informasjon om det som skal bli lillebroren til Kodiaq.

Den store SUV-en Kodiaq er en suksess i Norge.
Den store SUV-en Kodiaq er en suksess i Norge.

Den skal hete Karoq og erstatter dagens Yeti, en bil som aldri har tatt helt av.

Karoq går inn i markedet for kompakte SUV-er og crossovere. Den er 4,4 meter lang, 1,8 meter bred og 1,6 meter høy. Akselavstand på 2,6 meter skal bidra til god komfort.

Bagasjerommet rommer hele 521 liter med bakseteryggen oppslått. Ved å legge ned bakseteryggen øker den tilgjengelige plassen til 1.630 liter. Bilen kan også leveres med flyttbare VarioFlex-bakseter.

Da kan bagasjeromsplassen varieres fra 479 til 588 liter. Setene kan også tas ut av bilen, og da byr SUVen på hele 1.810 liter bagasjeplass.

Skarpe lykter og stram hekk, dette kjenner vi igjen fra flere av dagens Skoda-modeller.
Skarpe lykter og stram hekk, dette kjenner vi igjen fra flere av dagens Skoda-modeller.

Topp 10: Stasjonsvognene med mest bagasjeplass

Induksjonslading

Skoda lover at bilen skal være helt i tet i klassen når det kommer til innovative løsninger og tilkoblingsmuligheter.

Skodas nye onlinetjenester er delt inn i to kategorier: Infotainment-tjenester med navigasjon og informasjon og CareConnect-tjenester ved uhell eller ved tekniske problemer.

En rekke andre funksjoner er også tilgjengelig via Skoda Connect-appen for smarttelefoner, her kan man blant annet, konfigurere og lokalisere bilen

Phone Box-løsning byr på induksjonslading og kobler automatisk smarttelefonen til bilens antenne for bedre dekning.

Snart kan du lade elbilen – helt uten ledning

Mye sikkerhetsutstyr

Karoq kommer også med en rekke førerassistentsystemer. Nye komfortsystemer inkluderer parkeringsassistent, Lane Assist. Blindsonevarslingen, Front Assist med fotgjengerbeskyttelse og Emergency Assistant bidrar til å øke sikkerhetsnivået.

Karoq blir også den første Skoda-modellen som kan leveres med et heldigitalt og programmerbart instrumentpanel.

Fra modellene med utstyrsnivå Ambition og høyere er Karoq tilgjengelig med LED-frontlys. LED-lys i både dører og dashbord kan vises i ti forskjellige farger.

Karoq går inn i klassen for kompakte SUV-er. Konkurransen er tøff. 
Karoq går inn i klassen for kompakte SUV-er. Konkurransen er tøff. 

Debuterer i Sverige

Bilen er tilgjengelig med fem forskjellige motoralternativer – to bensinmotorer og tre dieselmotorer. Begge bensinmotorene og to av dieselmotorene er nye i Skoda-sammenheng. Motorene har et slagvolum på 1,0; 1,5; 1,6 og 2,0 liter og de yter mellom 115 og 190 hestekrefter.

Alle drivlinjene er turboladede motorer med direkteinnsprøytning som har start-stop-teknologi og regenerering av bremseenergi.

Bortsett fra den kraftigste dieselmotoren kan alle motorene leveres med enten syvtrinns manuell girkasse eller syvtrinns DSG automatgir. 2,0 TDI-motoren med 190 hestekrefter leveres med DSG og firehjulsdrift som standard.

Den nye kompakt-SUVen får sin verdenspremiere i Stockholm 18. mai.

Les testen av Kodiaq: Her treffer de blink