Maxus kom til Norge i 2018 og selger både vare- og personbiler. Nå lanserer de også helelektrisk pickup.
Maxus kom til Norge i 2018 og selger både vare- og personbiler. Nå lanserer de også helelektrisk pickup.

Dette blir Europas første – kommer til Norge i høst

Maxus lanserer elektrisk pickup.

Elbilene dominerer nå fullstendig markedet for personbiler. Varebilene kommer også etter i kjapt tempo. Men én bilklasse er så langt helt ikke-elektrisk i vår del av verden: Nemlig pickupene.

Men det endrer seg snart. Nå bekrefter nemlig importøren av kinesiske Maxus at den elektriske pickupen eT90 blir leveringsklar i Norge i løpet av året.

Dette er en stor elektrisk pickup med fem seter og mye utstyr. Den kommer med 88,5 kWt netto batterikapasitet og 330 kilometer rekkevidde. Ettersom bilen er typegodkjent som en såkalt N1-varebil, er den WLTP-testet med tung last. Til sammenligning testes rene personbiler uten last og passasjerer.

Bilen har fire dører og i starten selges kun versjonen med fem seter.
Bilen har fire dører og i starten selges kun versjonen med fem seter.

Ikke 4x4

I første omgang skal Maxus selge en utgave med fem seter. Og her snakker vi virkelig prisfordel, sammenlignet med pickuper som har bensin- eller dieselmotor.

Skal du ha en av disse som femseter, utløser det svært mye avgift og prisen havner fort på opp mot en million. Introduksjonsprisen på eT90 er på svært gunstige 549.900 kroner.

Ifølge spesifikasjonene hos den norske importøren har bilen bakhjulsdrift, ikke 4x4. Akkurat det kan nok oppleves som et savn hos en del potensielle kunder.

Pickuper holder seg nesten merkelig godt i pris

Maxus lover mye utstyr som standard. Bilen har blant annet ryggekamera, parkeringssensor og Hill Decent Control.
Maxus lover mye utstyr som standard. Bilen har blant annet ryggekamera, parkeringssensor og Hill Decent Control.

1.000 kilo nyttelast

Innvendig er det blant annet en 10,3-tommers infotainmentskjerm. Det er seksveis setejustering for sjåfør og fireveis setejustering for frontpassasjer. Apple CarPlay, skinnseter og toveis-justerbart skinnratt er også på plass.

Under panseret finner vi en elektrisk motor på 204 hestekrefter, som genererer et dreiemoment på 310 Nm. I tillegg leveres bilen med batterivarmer som standard. eT90 kan ta opptil 1.000 kilo. nyttelast og kan også leveres med hengerfeste, men foreløpig er hengervekt ubekreftet.

Bilen måler 5,37 meter i lengden, 1,9 meter i bredden og 1,80 meter i høyden. Akselavstanden er på 3,15 meter.

Fikk kjemperespons – nå dobler de produksjonen

Maxus sikter seg inn mot både næringskunder og de som vil ha en tøffere familiebil.
Maxus sikter seg inn mot både næringskunder og de som vil ha en tøffere familiebil.

Bestilt mange biler

Salgssjef i Maxus Norge, Bernhard Jahnsen, forteller at de første bilene kommer til Norge allerede i november.

– Vi gleder oss til å lansere Europas aller første elektriske pickup, i et segment som tidligere kun har vært forbeholdt fossildrevne biler. Vi opplever en ekstremt stor interesse rundt pickupen, og har bestilt et stort antall biler. De først bilene vil leveres i løpet av inneværende år, men vi åpner for forhåndsbestilling allerede nå.

Han forteller at den på et senere tidspunkt vil komme med ulike tilpasninger.

– I første omgang skal vi selge eT90 som femseter, men vi vil se på mulighetene for å gjøre lokale tilpasninger til toseters-varianter for å kunne motta el-varebilfordeler for firmakunder, sier Jahnsen, i en pressemelding.

Viktig nyhet kan gi comeback i Norge

Video: Her er en annen pickup som har vakt stor oppmerksomhet