Dette blir en av deres viktigste modeller noensinne
Verdens eneste eksemplar har akkurat vært i Norge. Se video:

En av årets største bilnyheter kommer fra Audi, i alle fall når vi snakker om det norske markedet. Mot slutten av året er det nemlig klart for lansering av deres aller første elbil.
Det vil si en elektrisk SUV ved navn e-tron.
Forrige uke inviterte Audi Norge til eksklusiv førpremiere av bilen. Godt over 1.000 kunder tok turen til Lillestrøm for å se verdens første, og eneste, konseptversjon av bilen.
Til stede var også vi i Broom for å ta en nærmere titt på bilen, som kommer til å bli en av Audi-historiens viktigste.
Dette får vi vite om designet
Hvorfor en av de viktigste modellene? Fordi e-tron er starten på et helt nytt kapittel for Audi. I tillegg til å bli selskapets første helelektriske bil, setter den standarden for et helt nytt designspråk på kommende modeller.

Det at nykommeren blir viktig i historisk sammenheng, gjenspeiler også det enkle navnet, på samme måte som Quattro signaliserte i sin tid.
Etter en helelektrisk avduking av konseptbilen, tar vi en prat med Audis kommunikasjonssjef i Norge for å finne ut mer om den kommende bilen.
– Kan du røpe noe rundt design på den produksjonsklare modellen?

– e-tron vil peke ut en ny kurs for Audi når vi går inn i den elektriske kampen, med et litt mer futuristisk uttrykk. Samtidig vil du kjenne igjen bilen som en fullblods Audi, noe som også innebærer kvalitetsfølelsen og hele apparatet rundt, forteller Øyvind Rognlien Skovli.
– Og hva med interiøret? Vil det speile hva vi ser på nye A8?
– Jepp, den retningen vil vi kjenne igjen på flere modeller som kommer fremover. e-tron vil likevel skille seg mer ut og få en egenart som modell, sier Rognlien Skovli til Broom.
Her avdukes nye Audi e-tron i Norge
Enkelte endringer og avvik
Så langt har over 3.100 nordmenn reservert nye e-tron, uten å vite hva bilen vil koste eller hvordan spesifikasjonene vil ende på den ferdige modellen.
I dag vet vi at konseptbilen er utstyrt med tre motorer som til sammen genererer 435 hk (503 hk ved boostfunksjon). Videre er bilen utstyrt med en batteripakke på 95 kWh og rekkevidden er oppgitt til over 500 kilometer.
– Vil dette videreføres på den endelige modellen?
– Det jeg kan si er at tallene som er oppgitt på e-tron concept gir en helt tydelig pekepinn. Men det kan også forekomme enkelte endringer og avvik, sier Audis kommunikasjonssjef.

Drømmetesten Audi R8: – Ganske enkelt noe av det råeste jeg har kjørt
Røper god tilgang på biler
Når det gjelder pris, detaljer som hengerfeste og når bilen faktisk kommer til Norge, forteller Rognlien Skovli fra scenen at man vil bli overrasket på de fleste punktene.

Til Broom understreker han også at Audi Norge forventer å få god tilgang på biler, og gode leveranser fra fabrikken.
– Det innebærer at vi kan ta vare på de vi allerede har på listen nå, og enda flere til, sier Rognlien Skovli.
Han legger til at de 3.100 nordmennene som har reservert nye e-tron, er tall som også imponerer Audi-ledelsen i Tyskland.
– Helt klart! Responsen har vært voldsom, nå gleder vi oss bare til å kunne fortelle mer om bilen etter hvert.
Audi e-tron concept
- Tre elmotorer, to bak og en foran
- 435 hk (503 ved boost) og 800 Nm
- 0-100 km/t på 4,6 sekunder.
- Toppfart: 210 km/t
- 95 kWh batteripakke med minst 500 km rekkevidde
- 4,88 meter lang, 1,93 meter bred og 1,54 meter høy
- Bagasjerom: 615 liter
- Lav luftmotstand, målt til Cw 0,25.
Under kan du se avdukingen av bilen, samt bli med på en nærmere titt av det som foreløpig er verdens eneste Audi e-tron.