Solid hekkspoiler og tre (!) midtstilte potter sladrer om at dette ikke er noen vanlig Honda Civic.
Solid hekkspoiler og tre (!) midtstilte potter sladrer om at dette ikke er noen vanlig Honda Civic.

Dette blir en av de morsomste bilene du kan kjøpe

Honda har akkurat vist nye Civic Type R.

Honda har holdt en svært lav profil på det norske markedet de siste årene. Det begynner å bli lenge siden storhetstiden da SUV-en CR-V var blant de mest solgte i sin klasse. Nå er den ute av modellutvalget. Og heller ikke elektriske Honda-e har klart å løfte salget særlig.

Men nå er det klart for en ny modell som i det minste vil bli en solid imagebygger, hvis den blir tatt inn til Norge. Honda har nemlig akkurat vist en ny utgave av verstingbilen sin Civic Type R hjemme i Japan. Og den lover bra!

Type R handler om å lage gatebiler som også passer rett inn på en racerbane, med fokus på høye ytelser, spissede kjøreegenskaper og lav vekt. Her er det skyhøy morofaktor og fint lite kompromisser.

Hvit bil og røde logoer – det er akkurat som det skal være.
Hvit bil og røde logoer – det er akkurat som det skal være.

Raskeste i historien

Den nye er den sjette i rekken og markerer samtidig at modellen fyller 25 år. Som vanlig blir den presentert i hvitt og med en rød Type R-logo, det er en hyllest til 1960-tallets Formel 1-biler fra Honda.

Under panseret finner vi en videreutviklet versjon av VTEC-bensinmotoren på 310 hestekrefter fra dagens Type R. Honda-ingeniørene har blant annet jobbet med turboteknologien. Hele drivlinjen er finpusset og videreforedlet. Honda lover selv at dette blir den raskeste og mest avhengighetsskapende modellen i Type R-historien. Intet mindre!

Denne ventet vi ikke å få se i Norge

Rett fra siden er kanskje ikke den mest flatterende vinkelen å se bilen fra...
Rett fra siden er kanskje ikke den mest flatterende vinkelen å se bilen fra...

Steinstiv fjæring

Her er det forresten også manuell girkasse som gjelder. Den har seks trinn og er utstyrt med hjelpemidler som skal sørge for mest mulig effektive og smidige skift. Den skal også tåle seriøs juling. Bremsene fra Brembo har blitt oppgradert og blant annet fått bedre kjøling. Det kan nok også komme godt med noen ganger.

Et 310-hesters prosjektil med steinstiv fjæring og null kompromiss, for en supersportslig opplevelse.

Det slo vi fast da vi fikk teste forgjengeren på bane i Slovakia, tilbake i 2017.

Denne hissigproppen imponerer stort

Mer digitalt er stikkord for interiøret, dette er også gode nyheter for de som liker røde seter!
Mer digitalt er stikkord for interiøret, dette er også gode nyheter for de som liker røde seter!

Ny rekord i Japan

Dette var for øvrig den første forhjulstrekkeren som klarte racerbanen Nürburgring på under åtte minutter. Nå forteller Honda at nykommeren har satt ny rekord på Suzuka-banen i Japan.

Type R klarte den 0,873 sekunder raskere enn beste notering fra dagens Type R Limited Edition. Og ja – da er desimalene viktige!

Det vil overraske oss stort om det ikke blir nye fremstøt på Nürburgring også.

Så ekstrem kan en helt vanlig Honda bli

Det er ett av de eldste triksene i boka, men vinger kler helt klart biler som dette.
Det er ett av de eldste triksene i boka, men vinger kler helt klart biler som dette.

Kommer i 2023

Litt om designet til slutt: Her har Honda gått for ganske forsiktige endringer. Type R har blitt litt mer avslepet enn forgjengeren. Fronten kunne helt klart vært mer sinna. Men hekken med diger spoiler og de tre (!) midtstilte pottene roper høyt at dette er en bil utenom det vanlige.

Priser er det for tidlig å si noe om. Bilen skal etter planen komme på markedet i 2023, med utlevering av de første eksemplarene relativt tidlig på året.

Erik ble skilt – da kjøpte han drømme-Hondaen

Video: Øyvind kjøpte Honda-klassikeren usett – fra Polen