SPENT: Administrerende direktør i Harald A. Møller, Ulf Tore Hekneby, er spent på hvordan bilåret i 2023 blir. Ikke bare for merkene han er sjef for, VW, Audi, Skoda og Cupra, men for markedet generelt.
SPENT: Administrerende direktør i Harald A. Møller, Ulf Tore Hekneby, er spent på hvordan bilåret i 2023 blir. Ikke bare for merkene han er sjef for, VW, Audi, Skoda og Cupra, men for markedet generelt.

Dette blir det siste året – så skal de bare selge elbiler

Ikke alle kommer til å sette pris på endringene.

Salget av elbiler i Norge går stadig oppover. Fra 2021 til 2022 har andelen gått fra 65, til rundt 80 prosent.

VW-, Audi- Skoda- og Cupra-importøren Harald A. Møller er helt klart med på den utviklingen. Audi kan faktisk allerede vise til en elbilandel på 97 prosent.

2023 blir dessuten et merkeår for VW. Det blir nemlig det siste året der du kan kjøpe modeller som VW Golf, Polo, T-Roc og Tiguan (lagermodeller) som nybil.

Fra 1. januar 2024 skal VW kun tilby elbiler.

Utfordrende 2023

Ulf Tore Tekneby er administrerende direktør hos Harald A. Møller. Han uttalte nylig i et møte med pressen at 2023 kommer til å bli et svært utfordrende år for bransjen.

– Vi har en krig i Ukrania, nye avgifter på bil, innføring av moms på elbiler til over 500.000 kroner, økende rente, høye strømpriser og fortsatt pandemi flere steder i verden, sa Tekneby.

Og det blir altså et merkeår for VW – som raskt faser ut en del modeller som i flere år har vært en sentral del av modellutvalget.

Slik vil de fylle tomrommet etter en gammel storselger

NY MODELL: I 2023 kommer VW med en ny, elektrisk familiebil: ID. Aero bli på sett og vis den elektriske erstatteren for Passat.
NY MODELL: I 2023 kommer VW med en ny, elektrisk familiebil: ID. Aero bli på sett og vis den elektriske erstatteren for Passat.

– Utfordrende 2025-mål

Med kun elbiler fra 1. januar 2024, vil VW dermed overgå 2025-målet. Men Hekneby er ikke skråsikker på at resten av bransjen vil klare det.

– Jeg er skuffet over de nye avgiftene. Vi er motstandere av at ladbare hybrider beholder sine avgiftsfordeler. Og innføring av både vektavgift og moms på elbiler som koster over 500.000 kroner vil kunne bremse den positive utviklingen vi har sett de siste årene, sier Hekneby.

Han tror vi nybilsalget i Norge kan bli rundt 90 prosent elektrisk i 2023. Men peker likevel på at det kan bli vanskeligere å nå målet om 100 prosent i 2025.

Her kan du lese mer om konseptbilen til VW

ID. Aero blir viktig

VW har ved utgangen av 2022 følgende elbiler i sitt sortiment:

  • ID.3
  • ID.4 / ID. 5 GTX
  • ID.5 / ID.5 GTX
  • ID. Buzz / ID. Cargo

Den store nyheten i 2023 blir "el-Passaten" – ID. Aero.

Konseptbilen er en kombicoupe. Men alt tyder på at den også blir tilgjengelig som stasjonsvogn.

Les mer om ID. Aero her

FLERBRUKSBIL: Bilen vi har snakket om i årevis, er endelig kommet på markedet: ID. Buzz er tilgjengelig både som personbil og varebil.
FLERBRUKSBIL: Bilen vi har snakket om i årevis, er endelig kommet på markedet: ID. Buzz er tilgjengelig både som personbil og varebil.

Kommer andre halvår

I bunnen ligger MEB-plattformen til VW, og designet gir lav luftmotstand. Konseptbilen har en oppgitt rekkevidde på 620 kilometer med 77 kWt-batteripakken vi kjenner fra flere andre ID-modeller.

Lanseringen er lagt til andre halvdel av 2023. Men dette er en bil som skal lanseres i hele verden – så får vi se hvilken plass i køen Norge er tiltenkt.

– Dette er en bil vi har store forventninger til, sier Hekneby.

Video: Denne er populær: Bli med inn i bilen:

VW-sjef: Vi skal bli mye billigere enn Tesla