Dette blir den sikreste Volvoen noensinne
Viser litt mer av designet på nye EX90.
Om nesten nøyaktig én uke har Volvo EX 90 verdenspremiere i Stockholm. Vi i Broom er blant de som er invitert dit – når Volvo skal vise frem sin helt nye elbil.
I ukene før debuten har de lekket en god del informasjon om bilen. Nå har vi akkurat fått noen detaljbiler av utvendig design. Volvo bekrefter også at EX90 skal få den høyeste sikkerhetsstandarden noensinne for en Volvo, blant annet med et omfattende nettverk av utvendige og innvendige sensorer.
I utviklingen av bilens design har hensynet til sikkerhet vært et sentralt punkt. Volvo fremhever at dere skandinaviske designtilnærming tilsier at form, funksjon og teknisk innovasjon skal være i harmoni, men at praktiske hensyn aldri skal gå ut over bilens sikkerhet.
– Bilens øyne
Et av de tydeligste eksemplene på dette skal være hvordan den såkalte lidar-sensoren, som er standard på EX90, er integrert i bilen. Lidar er et fjernmålingssystem som bruker en pulserende laser for å nøyaktig måle avstander, og som eksempelvis kan oppdage fotgjengere opptil 250 meter unna. I Volvos arbeid med selvkjørende teknologi, er lidar en sentral komponent.
– Det var en designutfordring å integrere lidar på en måte som både ser bra ut og er optimal for sikkerheten. Lidar er bilens øyne, og selv om du kan ha dem foran i grillen, vil det bli som å ha øyne på knærne. Det er naturligvis mer fornuftig å ha dem så høyt som mulig på hodet, slik at du kan se så mye som mulig. Derfor bestemte vi oss for å integrere den i taklinjen, slik at den blir mest mulig effektiv, sier T. Jon Mayer som er leder for eksteriørdesign i Volvo Cars.
Her fikk vi se mer av skjermløsningen i EX90
Presset ned luftmotstanden
En god, elektrisk bil har en glatt og strømlinjeformet overflate, og Volvo EX90 er designet for å optimalisere rekkevidden, med minst mulig luftmotstand.
Den slanke og avrundede fronten, kombinert med dørsider, sidevinduer og dørhåndtak som er strømlinjeformet med karosserisiden sørger for at luften strømmer uavbrutt bakover. Dette påvirker igjen luftmotstandskoeffisienten, som brukes for å bedømme bilens aerodynamiske effektivitet.
Takket være de utvendige designvalgene, oppnår EX90 en luftmotstandskoeffisient (CD) på 0,29, det blir betegnet som et konkurransedyktig tall for en stor, sjuseters SUV.
Her fikk vi første forsmak på Volvo-fremtiden
Kommer med sju seter
Volvo har også jobbet mye med interiørdesignet:
– Vi har lagt mye arbeid bak belysningen inne i bilen, og forsøkt å skape et varmt interiør, i kombinasjon med et kaldere uttrykk på eksteriøret. Det er også knyttet til hvordan menneskene i Skandinavia ofte oppfattes: De har en rolig, subtil selvtillit som i begynnelsen kan misforstås som kjølig. Men når du blir kjent med dem, finner du ut at de egentlig er veldig varme. Denne selvtilliten er akkurat det vi prøver å formidle gjennom bilens uttrykk, sier T. Jon Mayer.
Det er ventet at EX90 kommer med en batteripakke på over 100 kWt, sannsynligvis også mindre alternativer. Elektrisk rekkevidde med største batteripakke er ventet å havne rundt 600 kilometer.
Bilen deler plattform og mye at teknikken med Polestar 3 som allerede er vist frem. Men i motsetning til Polestars SUV, blir EX90 sjuseter, vi forventer en seteløsning som er ganske lik den vi finner i dagens XC90.
Volvos første elbil? Nei, slik gikk det ikke
Video: Her bruktbiltester vi en ekte Volvo-klassiker