Dette bilmerket har du neppe hørt om

Men bilen deres er i alle fall heftig!

Vi har sett mange tøffe dørløsninger på superbiler, men dette slår det meste. Taket og dørene åpner seg som en blomst. 
Vi har sett mange tøffe dørløsninger på superbiler, men dette slår det meste. Taket og dørene åpner seg som en blomst. 

Geneve-utstillingen er alltid en enorm oppvisning av superbiler, og det er alltid minst ett nytt merke på plass med en ny bil.

En av utfordrerne dukket i år opp fra et land vi ikke forbinder med bilproduksjon: Singapore. Landet er kanskje mest kjent for mange nordmenn fra spenningsromanen «Siste båt fra Singapore» av Alistair MacLean, samt kravet på tittelen som «Verdens reneste land». Men velstående Singapore har mere enn som så å by på, og i landet finner man firmaet Vanda Electrics.

Skal gjøre merkevaren kjent

Vanda Electrics driver med batteriteknologi og elektrisk mobilitet, og er en gren av Wong Fong Engineering, som er en tung aktør i f.eks mobilkraner og militærutstyr. Vanda Electrics lager ikke biler, men vil lage en liten Motochimp elektrisk scooter, som skal gå i salg i Japan denne sommeren, samt en elektrisk liten lastebil kalt Ant Truck.

Dette kan snart bli en vanlig taxi i norske byer

Men nå til dags er det vanskelig å få folks oppmerksomhet når man driver med batteriteknologi og elektrisk mobilitet. Så for å få folk til virkelig å legge merke til firmaet, bestemte man seg for å lage en superbil. Den er dermed ment som en PR-maskin for å gjøre merkevaren kjent. Når det er sagt, har firmaets administrerende direktør Larissa Tan, uttalt at hvis interessen er stor nok, vil man lage en liten serie av bilen. Og med liten serie, menes et titalls biler.

Dette må vel kunne kalles et spektakulært design. 
Dette må vel kunne kalles et spektakulært design. 

Dramatisk design

Selve bilen ser akkurat så dramatisk ut som en moderne superbil (eller hyperbil hvis du vil) skal se ut. Tidligere skisser og utkast viste et ganske sjelløst design, men heldigvis ble sluttdesignet særdeles vellykket. Dendrobium er full av skarpe kanter og linjer, og ser helt ellevill ut, uansett hvilken vinkel man ser den fra.

Kanskje aller mest bakfra hvor bilens karosseri slutter i en spiss, samtidig som en vinge går over den og ned på begge sider med integrert lysgrafikk hele veien. På toppen av det hele står skjermbuene for seg selv, og avslører hjulopphengs-detaljene i all sin prakt.

Så har man selvsagt selve høydepunktet. Måten dørene og taket åpner seg på som en blomst. Utrolig fiffig, og dørene og taket kan både åpnes samtidig og separat fra hverandre. Denne løsningen inspirert av naturens verden, har også vært med på å gi bilen dens navn: Dendrobium, som er navnet på en orkide i Singapore.

Det gjenstår å se om noen er så heldige at de får sette seg bak rattet på denne. 
Det gjenstår å se om noen er så heldige at de får sette seg bak rattet på denne. 

Hjelp av Williams

Å sette en slik type superbil i produksjon er ikke lett for et firma uten erfaring, så klokelig nok har man fått hjelp av Williams Advanced Engineering, til å lage bilen. Det vil si at alle vanskelige fagområder som aerodynamikk, bruk av komposittmateriale, elektrisk drivlinje, hjuloppheng osv. er behandlet av Williams.

Dette kaller vi heftig parkering

Skulle det bli en liten serieproduksjon, vil også engelskmennene ta seg av den. Med Williams sin ekspertise innen teknologi og Formel 1, er man sikret en seriøs maskin.

Tydelige designtrekk fra Pagani Zonda i profil, fra A-stolpen og bak mot hekken.
Tydelige designtrekk fra Pagani Zonda i profil, fra A-stolpen og bak mot hekken.

Seriøse ytelser

Ytelsene på bilen er selvsagt seriøse, med 0-100 km/t på 2,6 sekunder og en toppfart på 320 km/t. Men her er det mange ubesvarte spørsmål. For hverken drivlinje eller vekt på bilen er helt klare. Williams er naturlig nok opptatt av vekt, og sier at målet er 1.750 kg. De sier også at her kan man slanke bort mye vekt. Med andre ord er nok vekten på utstillingsbilen nærmere 2 tonn, noe man ønsker å få ned.

Men dette avhenger jo også mye av den elektriske pakken. Bilen skal ha tre eller fire elektriske motorer om bord, som skal drive alle fire hjulene. Hva slags motorer som skal brukes er ikke kjent, men effekten vil være rundt 1.000-1.500 hk. Chassiset følger vanlig karbonmonocoque-oppskrift, med batteripakken godt beskyttet bak setene.

En av de heftigste bakender vi har sett på lenge. Og sikkert enkel å holde ren...
En av de heftigste bakender vi har sett på lenge. Og sikkert enkel å holde ren...

Liker en lun plass

En liten titt på bilen på Geneve-utstillingen avslørte at den så langt mer velbygd og seriøs ut enn de fleste nye drømmeprosjekt. Bilen er også fullt kjørbar, men vil selvsagt trenge mye finpussing og testing før en eventuell produksjon. Men det hele ser altså lovende ut, og med hjelp fra Williams får man helt sikkert til å få på plass en elektrisk drivlinje som kan gi bilen de ytelser man ønsker.

Noen pris nevnes ikke på dette tidspunkt, men det er all grunn til å tro at en hi-tech elektrisk superbil med dramatisk design, utviklet av folk med Formel 1-kompetanse, vil kunne treffe kunder som normalt sett ikke ville kjøpt en Ferrari eller Lamborghini. Vi krysser fingrene for at Siste båt fra Singapore ikke har seilt riktig ennå…

P.s. For de med grønne fingre opplyses det om at Dendrobium er en tropisk orkide, som liker å stå på en lun plass. Det er viktig at den ikke blir utsatt for kald trekk, og den må ha mye lys for å få ut knoppene. Så vet du det!

Skal få slutt på hundelivet i bilen

Se video under: Desperat forsøk på å redde superbilen!