Det norske PR-stuntet gikk verden rundt – har over 63 mill. visninger!

Folk sperret opp øynene på gata også! Se video:

Da VW og reklameselskapet Try fant ut at de skulle gjøre noe litt uvanlig for å reklamere for bilmerkets ryggeassistent for tilhenger, traff de så til de grader spikeren på hodet.

Virale klipp på youtube er jo blitt en svært effektiv måte å få fram budskapet sitt på.

Men at rygge-stuntet i Lillestrøm skulle bli en så stor suksess som det er blitt, hadde de neppe sett for seg.

Per nå har videoklippet blitt vist svimlende 63 millioner ganger og er sett i 125 land, opplyser VW.

Under reklamebransjens egen Oscar-utdeling i Cannes i høst, fikk videoen hele fire "løver". Den ble også rangert som den 6. beste i verden i 2016.

Slik har du aldri sett noen rygge med bil før

Plottet

Videoen er like enkel som den er genial. En VW Passat "rygger" rundt om i Lillestrøm-området med henger med en voldsom fart og presisjon.

Det rygges gjennom rundkjøringer og kryss, rundt om i bygatene og ut av parkeringshus – alt sammen i mildt sagt overraskende høy hastighet.

Det som imidlertid får aller fleste til å miste munn og mæle, er at det rett og slett rygges FORBI andre biler.

Tilhenger: Mange kjører ulovlig uten å vite det

Slik gjorde de det

Stuntet er imidlertid ikke fullt så spektakulært som det ser ut som. Det hele er nemlig løst på en finurlig måte av VW, slik at det skal være helt trygt.

For å få gjennomført det, måtte både politiet og egne stuntmen være med på laget.

Tilhengeren er nemlig i realiteten en bil. Den ser helt vanlig ut, men veggene laget av pleksiglass som bare kan sees ut av. Ikke inn.

Det er nesten som en tryllekunst, eller et optisk bedrag. Ingen av de som ser doningen på veien, skjønner i alle fall hva som egentlig skjer.

Slik blir tilhengere "gjennomsiktig"

Stuntmenn

Bak rattet inne i hengeren, som altså "sleper" bilen, sitter den svenske rallybilsjåføren Björn Persson, som også har vært stuntsjåfør i en rekke filmer.

– Dette er det rareste jeg noensinne har kjørt, og jeg har kjørt mange spesielle doninger. Vi fikk mange lange blikk under kjøreturene, sier Persson.

Den aller vanskeligste jobben hadde kanskje likevel sjåføren i Passaten, som hang etter hengeren.

Lasse Malmjarn, også han stuntsjåfør, måtte sitte med ryggen til kjøreretningen og hele tiden korrigere utslagene i svingene. Litt som brannbilen i New York hvor det sitter en kar helt bakerst og svinger slik at de lange brannbilene kommer seg rundt svingene.

Tilhengeren kostet han lappen