Det kuleste med denne bilen er usynlig når det ikke brukes

Her tenker Audi kreativt.

TØFF: Audi har laget en konseptbil som virker veldig godt tilpasset Norge. Den har god bakkeklaring, firehjulsdrift er elektrisk og har integrert skistativ. Sistnevnte er faktisk usynlig når det ikke brukes. Foto: AUDI AG
TØFF: Audi har laget en konseptbil som virker veldig godt tilpasset Norge. Den har god bakkeklaring, firehjulsdrift er elektrisk og har integrert skistativ. Sistnevnte er faktisk usynlig når det ikke brukes. Foto: AUDI AG

Audi har vist fram noen spennende elektriske konseptbiler den siste siden. Siste skudd på stammen er activesphere – som du ser bilder av her.

Den er designet for en aktiv livsstil, og kan enkelt gjøres om til en pickup med lastemuligheter for sykler og ski.

Konseptbilene i den såkalte sphere-familien er designet for å kunne gi et bilde av fremtidens teknologi og mobilitet. Flere av løsningene du ser på disse bilene vil etter hvert dukke opp på markedet.

HYTTERACER: Audi sier ikke noe om ytelser – men designet hinter i alle fall om friskt fraspark. Foto: AUDI AG
HYTTERACER: Audi sier ikke noe om ytelser – men designet hinter i alle fall om friskt fraspark. Foto: AUDI AG

Norges-bil

– Audi activesphere har elementer som kan være svært interessante for norske forhold og behov. Den er skreddersydd for en aktiv livsstil og opplevelser i fjell og natur, forteller Audis norske direktør, Elin Sinervo.

Med et enkelt tastetrykk kan bakre delen av bilen gjøres om til et lasteplan.

Som utseendet hinter om, skal bilen være god på offroad-kjøring, så vel som på vanlig vei. Bakkeklaringen er 20,8 centimeter, men kan økes eller senkes med hele fire centimeter, om du trenger det.

Tro det heller ei - men dette er faktisk to biler

PICKUP: Et tastetrykk gir åpen tilgang til bagasjerommet – og du har plutselig en slags pickup. Foto: AUDI AG
PICKUP: Et tastetrykk gir åpen tilgang til bagasjerommet – og du har plutselig en slags pickup. Foto: AUDI AG

Usynlig skistativ

Audi forbereder seg på en verden med selvkjørende biler, så ratt og pedaler forsvinner helt, om sjåføren ikke vil kjøre aktivt selv.

Kupéen er elegant, og bilen kan i løpet av få sekunder gjøres om til en pickup med plass til minst to sykler.

Et skistativ er integrert på midten av taket, og er helt usynlig dersom det ikke brukes.

Konseptbilen har en rekkevidde på over 600 kilometer – og effektiv ladetid med 800-volts teknologi.

– Hver gang jeg skulle selge, gikk noe i stykker – måtte ha den i 10 år

MYE INFORMASJON: Audi vil by på såkalt augmented reality – som blander virkeligheten og virtuelle elementer. Foto: AUDI AG
MYE INFORMASJON: Audi vil by på såkalt augmented reality – som blander virkeligheten og virtuelle elementer. Foto: AUDI AG

3D-innhold

– Noe av det mest spennende i akkurat denne konseptbilen, er hvordan augmentet reality er integrert som en del av kjøreopplevelsen, forteller Sinervo.

Konseptet Audi dimensions kombinerer nemlig ekte og virtuelle omgivelser – og presenterer 3D-innhold og interaktive elementer i synsfeltet.

Det betyr at sjåføren kan følge med på informasjon om kjørestatus, navigasjon, topografi og andre varsler sømløst inn i omgivelsene rundt bilen.

Audis lille snobbesuksess forsvinner – blir ikke erstattet

MINIMALISTISK: Interiøret ser ryddig og minimalistisk ut. Og dette er før rattet og pedalene eventuelt fjernes. Foto: AUDI AG
MINIMALISTISK: Interiøret ser ryddig og minimalistisk ut. Og dette er før rattet og pedalene eventuelt fjernes. Foto: AUDI AG

God plass

Audi activesphere er 4,98 meter lang, 2,07 meter bred og 1,60 meter høy. Akselavstanden er på 2,97 meter – og gir svært god beinplass.

Konseptbilen er laget på Audis PPE-plattform, eksklusivt for en elektrisk drivlinje.

Det friske designet - som utvilsomt er veldig gunstig med tanke på luftmotstand - ser barskt ut. Så kanskje kan vi håpe at det blir en produksjonsmodell av dette, til slutt?

Nesten bare menn var interessert i bilen – da tok de grep

Video: Audi har hatt en spennende konseptbil på Norgesbesøk: