
- Det gikk bra - helt til jeg fikk BMW
Ski-esset Eldar Rønning forteller om da han mistet lappen.
Vi står i bunnen av alpinbakken i Beitostølen, i en splitter ny BMW M X5 50i. Et SUV-råskinn av dimensjoner og en modell som akkurat har kommet til Norge.
Langrennsløper Eldar Rønning prøver gassen, og får et potent brøl til svar. Så kikker han oppover alpintraseen. 450 hestekrefter verker etter å få sparke fra med alt de har å by på. Og det er ikke lite.
Så slipper han bremsen – og lar det stå til. Snuta løfter seg, mens firehjulsdriftssystemet jobber på spreng for å omforme kreftene fra hjulspinn til framdrift.

SUV eller stasjonsvogn: Dette bør du vite før du kjøper
– Å fy f ...
Snøføyka står rundt oss, og selv om hjulene spinner, så skal vi hilse og si at det blir framdrift også.
Eldar ler høyt, og roper ut:
– Å fy f.., dette her går noe så ufattelig, utbryter han.
– Nei, dette er ikke verdens beste bil
Klamrer seg fast
Undertegnede klamrer seg fast, mens bakkene forseres i vill fart. Skulle tro han hadde los på Petter Northug foran i løypa!
Foranledningen for denne mildt bisarre opplevelsen er BMWs lansering av BMW X5 på Beitostølen.
Og siden skistjernene sponses av BMW, og er på Beitostølen for å forberede sesongåpningen, får de være med og kjøre nevnte versting-SUV opp alpinbakken.
Her er drømmebilen for den kjøreglade familien

Motbakke-rykk
Det er gjort på et blunk – og gir mersmak. Det blir flere turer, for å si det sånn.
Eldar liker å gå fort på ski, men slik fart har han aldri hatt opp en snødekket motbakke før. Tenk å ha slik drahjelp mot slutten av 15-kilometer klassisk, som er Rønnings spesialdistanse.
Skulle bare rekke ferga på Halsa ...
At han er glad i fart er åpenbart. Også i bil. Noen ganger går det for fort.
En gang endte det med at lovens lange arm vinket han inn på vei fra Kristiansund til Trondheim.
– Jeg skulle rekke ferga på Halsa. Og det var knapt med tid. Så da var jeg for hard på gassen gitt.
SE VIDEO: Så tøff kan en "vanlig" SUV bli
Ingen bot!
Etterpå måtte han vinke farvel til lappen.
– Ja, det var skikkelig kjedelig. Jeg ble målt til 130 km/t – og dermed ble det åtte måneder uten sertifikatet.
– Og en saftig bot, eller?
– Nei, faktisk ikke. I stedet fikk jeg 30 timers samfunnsstraff. Den fullførte jeg som lærer ved Heimdal skigymnas.
- Hvilken bil kjørte du da du ble stoppet?
- Det var en BMW 5-serie. Den første BMW-en min - så du kan vel si at det gikk bra, fram til jeg fikk BMW!

LES OGSÅ: X5: Tre ting du ikke visste
Annerledes Holmenkollen-minne
Nå er han mer forsiktig, når han kjører rundt i sin sponsorbil, en BMW 525d.
– Nydelig bil det, altså. Jeg er veldig glad i BMW – husker fortsatt første gangen jeg så en 850i på Holmenkollen i 1998.
Det da 15 år gamle skitalentet ble stående og måpe.
LES OGSÅ: Broomduellen: BMW X5 vs. Volvo XC90
Spenstig førstebil?
– Men nå må jeg høre, du som er bilmann: Hva var førstebilen din?
– Du, det var en Golf stasjonsvogn.
– Eh, ok. Ja, det var jo ... ikke så veeeeldig spenstig ...
– Nei, men pappa la ned forbud mot å kjøpe noe rått. I stedet ble det fornuft. Og takket være 16 sponsorer, klarte jeg å ordne en Golf.
Og hvis du vil ha en X5 som skiller seg ut ...
Over 250 km/t
Den beste skiopplevelsen hans er det imidlertid et helt annet merke som har stått for. Nemlig Porsche. På autobahn i Tyskland fikk han kjøre i over 250 km/t.
– Det er kanskje litt skummelt å snakke om slikt i Norge, men med den bilen og på de veiene så går det jo.
– Ja, med slike opplevelser i bagasjen blir du jo ikke fartsblind i sporet i alle fall?
– He, he, nei, det skal gå bra.

LES OGSÅ: Brukt BMW X5: Denne SUV-en har superkrefter
Spent på formen
Men vi får vel innom ambisjonene for skisesongen også. For selv om bil er moro, kommer det i andre rekke for Eldar.
– Nå er jeg kjempespent på sesongen. Formen føles fin, og jeg tror jeg skal kunne bite godt ifra meg. Det store målet er naturligvis OL. Der er jeg sugen på å være med å kjempe om medaljer.
Hvis han er like fryktløs i skisporet som han er bak rattet i alpinløypa, er vårt stalltips at han kommer til å nå ambisjonene sine.
Men med de hornene han fikk i panna oppover bakkene her, synes vi også det lover godt for årets sesong. Rønning har tenkt å gi både norske og utenlandske konkurrenter hard kamp om medaljene denne vinteren.
Dette er SUV-ene med flest feil og problemer