Det er livsfarlig – men mange tar sjansen

– Vinterdekk på våt sommervei er farligere enn sommerdekk på vinterføre!

  Selv slitte sommerdekk er bedre enn nye piggfrie vinterdekk på sommerføre, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Selv slitte sommerdekk er bedre enn nye piggfrie vinterdekk på sommerføre, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Sommere er her – og selv om vinteren var lang er det på høy tid at du har lagt om til sommerdekk nå.

Men mange bileiere kjører med piggfrie vinterdekk på sommeren for å spare penger.

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, understreker at konsekvensene av dette kan bli svært alvorlige.

– Jo varmere det blir, desto farligere er det å kjøre piggfritt. Selv slitte sommerdekk er bedre enn nye piggfrie vinterdekk på sommerføre. Hvis du i tillegg kjører på en regnværsdag kan det gå ekstra galt. Våt asfalt er nemlig vinterdekkenes verste fiende, påpeker han.

LES OGSÅ: Sommerdekk: Dette er de beste merkene

Billig livsforsikring

Engebretsen mener mange bilførere dropper å skifte dekk fordi de ønsker å slite ut de gamle vinterdekkene.

– Folk vil utnytte de siste millimeterne de har på vinterdekkene for å spare penger. Ofte spør folk meg om hvor de kan få kjøpt de billigste sommerdekkene. Slikt provoserer meg voldsomt. Ordentlige dekk er den billigste livsforsikringen du kan ha. Da skal du ikke tenke billigst mulig, men orientere deg i forhold til hvilke dekk som er de sikreste, sier han.

100 prosent bedre på vannplaning

Kjører du på piggfrie vinterdekk i 80 km/h når det er seks varmegrader ute, har du hele 12,5 meter lengre bremsestrekning enn ved å bruke sommerdekk. Dersom du kjører i 50 km/h i 20 varmegrader er bremsestrekningen 14,5 meter lengre.

– På vått sommerføre er sommerdekk nærmere 100 prosent bedre enn piggfrie når det gjelder vannplaning. Det mange ikke tenker på er at vinterdekk på en våt sommervei faktisk er farligere enn sommerdekk på vinterføre.

– Grunnen til dette er at man med sommerdekk på vinterføre automatisk vil kjøre svært forsiktig, mens man med vinterdekk på sommerføre vil ha en følelse av at dette griper som et sommerdekk – helt til en kritisk situasjon på våt vei oppstår. Da er det for sent, understreker Torleiv Haukenes i Dekkmann.

LES OGSÅ: Lavprofildekk: Slik kan bilen din bli stillere – og mer komfortabel

Piggfritt er ikke helårsdekk

Haukenes forteller videre at det er en misforståelse å tro at piggfrie vinterdekk er helårsdekk.

– I Norge kunne vi aldri hatt helårsdekk med tanke på de store variasjonene i vær- og kjøreforhold. Da piggfrie vinterdekk kom for fullt for 20 år siden, var det noen forhandlere som markedsførte dette som helårsdekk, men dette er en total misforståelse.

LES OGSÅ: Mange får dette i stedet for reservehjul

– Glemmer det

Søkestatistikk fra Gule Sider i april viser at søk etter dekkhotell økte med 442 prosent sammenlignet med måneden før. Folk som har bilene sine på dekkhotell får en påminnelse når det er på tide å skifte dekk.

– Ofte glemmer folk rett og slett å skifte dekk. Dersom de har dekkene sine på dekkhotell, får de i alle fall en påminnelse om at nå er det på tide å skifte, forteller Haukenes.

SE VIDEO: Her punkterer han i 290 km/t