Her står bilen til Vegard Joa. Det er en Koenigsegg CCR. Rett og slett en av verdens raskeste og mest eksklusive kjøretøy. Kun 14 ble bygget – og nå er altså en av disse til salgs i Norge. Denne muligheten dukker ikke opp ofte. Foto: Privat
Her står bilen til Vegard Joa. Det er en Koenigsegg CCR. Rett og slett en av verdens raskeste og mest eksklusive kjøretøy. Kun 14 ble bygget – og nå er altså en av disse til salgs i Norge. Denne muligheten dukker ikke opp ofte. Foto: Privat

Det er en helt spesiell grunn til at Vegard selger Norges dyreste bruktbil

Se hvorfor dette kan vise seg å være en god investering.

Historien om den svenske hyperbil-produsenten Koenigsegg høres litt ut som et eventyr. Den er nesten for vanvittig til å være sann. Men sann, det er den. I det lille tettstedet Ängelholm lages nemlig noen av verdens desidert råeste, raskeste og lekreste biler.

Les mer om historien til Koenigsegg her

Det er ikke så enkelt å skaffe seg en Koenigsegg. Både fordi de lages i så få eksemplarer, men også fordi prisene er, ja, hvordan skal vi formulere det? Høy, er liksom ikke dekkende. Hinsides, er kanskje bedre.

Uansett, akkurat nå er det faktisk én Koenigsegg til salgs i Norge. Den er landets dyreste bruktbil, men kan likevel vise seg å være en god investering. Koenigsegg CCR er nemlig et samlerobjekt av dimensjoner. Mellom 2004 og 2006 ble det bygget kun 14 eksemplarer av CCR. Og alle er selvsagt håndlagde.

Og der har du noe av forklaringen på prisforlangende, som er den nette sum av 7,5 millioner kroner.

Koster 27 millioner kroner – utsolgt på et øyeblikk

CCR ble bygget i perioden 2004 til 2006 – og hver bil er håndlaget.
CCR ble bygget i perioden 2004 til 2006 – og hver bil er håndlaget.

Hofte-problemer

Selger er Vegard Joa (52), bosatt i Stavanger. Joa er kanskje kjent for mange av Brooms lesere. Han har nemlig vært en markant skikkelse i bilmiljøer, både innen rally og entusiastbiler, i en årrekke. Han har også samarbeidet i mange år med Petter Solberg.

52-åringen har eid CCR-en i litt over tre år. I annonsen på Finn, står det at den selges av helsemessige problemer. Joa utdyper:

– Jeg har en ødelagt hofte, som ikke lar seg fikse. Det gjør at jeg rett og slett får problemer med å trykke inn clutchen, etter litt kjøring. Derfor tenker jeg at den nå kan få en ny eier.

Koenigsegg vil sette rekord på 500 km/t

Interiøret i Koenigsegg har særpreg i massevis. Skal du kjøre denne bilen, bør du vite hva du holder på med ...
Interiøret i Koenigsegg har særpreg i massevis. Skal du kjøre denne bilen, bør du vite hva du holder på med ...

– Den optimale bilopplevelse

Joa kjøpte bilen fordi han en godt over snittet interessert i teknikk og hvordan man designer og bygger sportsbiler.

– Koenigsegg-bilene er et eldorado av tekniske detaljer og finesser. De er utrolig gromt bygget. Da muligheten dukket opp, var jeg rett og slett nødt til å slå til.

– Hvor mye har du kjørt den - og hvordan oppleves den på veien?

– På grunn av hofteproblemene har jeg fått kjørt den altfor lite, dessverre. Men det har blitt mange små turer. Den er brutal, med et ekstremt lydbilde. Og den mekaniske følelsen av å kjøre en slik bil, er tett på den optimale bilopplevelsen.

– Hvordan har responsen vært siden du la den ut for salg?

– Det har vært flere henvendelser, så får vi se om noen av dem også er seriøse.

Klikk her for å se hele annonsen

Det er nok denne delen av bilen folk er mest kjent med ...
Det er nok denne delen av bilen folk er mest kjent med ...

Slo McLaren F1

Hvis noen har pengene, vil de kunne sikre seg en bil som har en helt spesiell rekord. CCR klarte nemlig å dytte selveste McLaren F1 ned fra pidestallen, som verdens raskeste bil. Den engelske superbilen hadde rekorden i åtte år, uten at noen klarte å slå den. Men så dukket altså CCR opp.

Rekordmålingen fant sted på Nardo-racerbanen i Italia, 28. februar 2005. Bak rattet satt den velrennomerte føreren Loris Bicocchi. Han dundret avgårde i en CCR som var satt opp på akkurat samme måte som bilene som ble levert til kundene.

Mye takket være hele 806 hk (!) klarte Bicocchi å oppnå en toppfart på 388 km/t.

Koenigsegg sin "familiebil" får 1.700 hk!

Flere rekorder

Det er imidlertid ikke den eneste rekorden CCR har sikret seg. Den tok også beste rundetid på den ekstremt krevende og lange racerbanen Nürburgring Nordschleife: 7,34 minutter ble den klokket inn på.

Taket kan fjernes, slik at du får litt vind i håret. Selve taket er det laget lagringsplass til under panseret.
Taket kan fjernes, slik at du får litt vind i håret. Selve taket er det laget lagringsplass til under panseret.

For oss i Norge har jo også Koenigsegg en litt spesiell tilknytning, fordi norske Bård Eker har vært styreformann i selskapet i flere år.

Vi koster på oss å nevne at CCR dessuten er kapabel til å levere 0-100 km/t på bare 3,2 sekunder. Hvis du hiver deg på bremsene i 100 km/t, stopper den igjen på bare 31 meter. Da har den trolig ommøblert mesteparten av de indre organene dine i samme slengen.

Så skal du først punge ut 7,5 millioner kroner for en bil – så er det kanskje akkurat denne du skal velge?

Norske Fred er ansatt i Koenigsegg: – Må klype meg i armen

Video: Se Bård Eker fortelle om Koenigsegg Regera: