Derfor tror vi dette blir en ny storselger

BARCELONA (Broom / TV 2): Ny V60 fra Volvo. Les testen:

En helt ny Volvo V60 kommer snart til Norge, den blir viktig for merket her hjemme.
En helt ny Volvo V60 kommer snart til Norge, den blir viktig for merket her hjemme.

Da stasjonsvognen V70 forsvant ut, ble det på mange måter et hull i Volvos modellutvalg. Etterfølgeren V90 er en god del større (bare ikke i bagasjerommet) og også dyrere. Det er naturligvis et helt bevisst valg. Volvos ambisjon med V90 er å konkurrere med de tre tyske premiummerkene, Audi, BMW og Mercedes. Da skal prisen også stå i forhold til deres modeller.

Lillebror V60 har heller ikke vært noe reelt alternativ for mange. Den er rett og slett for liten og noe så uvanlig til Volvo å være som en stasjonsvogn med ganske lite bagasjerom.

Når det nå er klart for en helt ny V60, er det derfor ikke så overraskende at Volvo posisjonerer den svært nært V70. Nykommeren er bare fem centimeter kortere enn V70 var, akselavstanden er nesten helt lik, det samme er plassen.

Også prismessig er det lett å se sammenligningen. V70 hadde mot slutten en snittpris på mellom 550.000 og 600.000 kroner. V60 starter på sin side på 459.000 kroner. Det betyr at du får en godt utstyrt bil til rundt 600.000.

Nå har vi akkurat vært i Spania, på verdenslanseringen av V60. Dette blir en svært viktig bil for Volvo i Norge. Her skal de ut og konkurrere mot biler som BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse og også VW Passat. Det er ingen enkel jobb, men Volvo har gått til verket med høy selvtillit etter flere år der pilene bare har pekt én vei: Oppover.

Du skal ha særdeles lite peiling på bil hvis du ikke ser at dette er en Volvo. Her kjenner vi igjen mange designelementer fra både XC60 og 90-serien.
Du skal ha særdeles lite peiling på bil hvis du ikke ser at dette er en Volvo. Her kjenner vi igjen mange designelementer fra både XC60 og 90-serien.

Hva har vi her?

V60 er altså det vi trygt kan kalle en familie-stasjonsvogn. Den er 4,76 meter lang og har bagasjerom på 529 liter. Bilen er bygget på Volvos storbil-plattform, kalt SPA. Denne deler den med XC60 og alle bilene i 90-serien.

Designet er også klassisk Volvo, både utenpå og inni.

I starten tilbyr Volvo bare diesel- og bensinmotorer. Men ladbar hybrid er ikke langt unna. Volvo kommer med to utgaver her T6 ogT8. Sistnevnte er først ut, produksjonen av denne starter mot slutten av 2018.

Bilen er spekket med alt Volvo kan tilby av sikkerhetsutstyr, det er ikke så rent lite.

Her er Volvoene på hemmelig test i Norge

Mye brattere bakluke enn på V90 er med på å gi stort bagasjerom.
Mye brattere bakluke enn på V90 er med på å gi stort bagasjerom.

Hvordan er den å kjøre

Både XC60 og bilene i 90-serien er preget av høy komfortgrad. Det gjelder også V60. Men samtidig er den hakket mer sporty og kjøreglad enn disse. Det merkes spesielt godt på de svingete fjellveiene utenfor Barcelona. Bilen er velbalansert og styringen gir fin tilbakemelding. Den er ikke noen BMW 3-serie, men du kan absolutt ha det moro bak dette rattet.

Setene er av vanlig Volvo-standard, det vil si svært gode. Kombinert med fin-fin støydemping og et lekkert interiør, gir det akkurat den premiumfølelsen vi har lært å forvente av nye Volvoer. Automatkassen er ikke lynrask, men den jobber bra i kompaniskap med 2-liters dieselen på 190 hestekrefter som er tilgjengelig under lanseringen.

8 av 10 kjøper fortsatt Volvo med diesel – men ikke i Norge

529 liter er kraftig opp fra forrige V60, nå er dette i praksis en fullverdig familiebil.
529 liter er kraftig opp fra forrige V60, nå er dette i praksis en fullverdig familiebil.

Hvordan er plassen

Første V60 ble til da Ford eide Volvo, og bar preg av endel kompromisser. Men nå har det virkelig skjedd ting. V60 har vokst mye, det merkes særlig på bagasjerommet som svelger unna 529 liter. Da er vi veldig nært V90-nivå. I praksis vil nok mange potensielle V90-kunder også snuse på V60 nå.

Plassen i kupéen er imponerende, Her sitter fire voksne svært godt og komfortabelt. Bare bredden setter begrensninger som gjør at tre voksne ikke vil trives veldig godt på langtur bak.

Selve baksetet er forresten ganske lavt. Små barn kan nok føle at de sitter litt ”nede” i bilen.

Volvo er gode på smarte og praktiske oppbevaringsrom. To skikkelige koppholdere er naturligvis også på plass.

Jon Ingar forsøkte først å rullemale Volvoen...

Den ladbare versjonen er på plass på lanseringseventet. Men kjøre den får vi ikke.
Den ladbare versjonen er på plass på lanseringseventet. Men kjøre den får vi ikke.

Går den bra?

Hybridutgaven er utstilt på testeventet, men vi får ikke kjøre den. Derfor konsentrerer vi oss om 190-hesters dieselen som på Volvo-språket heter D4. Dette er en firesylindret 2-liter og en motor som kler bilen veldig bra.

For noen få år siden hadde dette vært den opplagte motoriseringen for de fleste norske kunder. Nå kommer de aller fleste til å velge ladbar hybrid i stedet. Da må de vente til rett før jul før de får bil. Vil du ha V60 før det, er denne dieselmotoren absolutt ikke noe dumt valg.

Den er sterk og fleksibel og kler bilen veldig bra. 0-100 går unna på friske 7,9 sekunder. Du har akkurat det overskuddet du trenger for å ta kjappe og sikre forbikjøringer. Samtidig går den på under halvlitern på mila, i alle fall så lenge du kjører relativt økonomisk. Vi skal ikke ta opp dieseldiskusjonen (igjen) her. Men i praksis er dette en veldig riktig motorisering på denne bilen.

På XC60 er det nesten bare T8 som gjelder, les mer her:

Ingen sprell innvendig heller, dette har vi sett før.
Ingen sprell innvendig heller, dette har vi sett før.

Finest utenpå eller inni?

Da andre generasjon XC90 kom, markerte den også starten på ”nye” Volvo designmessig. Siden har ikke svenskene sett seg tilbake.

V60 er langt på vei en ”krympet” versjon av storebror V90. Vi kjenner igjen en rekke designelementer, men V60 er strammere og litt mer sporty i linjene. Det handler om små detaljer, men det fungerer veldig bra. Her har Volvo en av de tøffeste stasjonsvognene i klassen.

Nei, det MÅ ikke være skinn. Volvo leverer også spesielle stofftrekk.
Nei, det MÅ ikke være skinn. Volvo leverer også spesielle stofftrekk.

Samtidig er det klart at noen sikkert vil mene dette er i overkant safe og forsiktig – og at V60 burde hatt litt mer egen identitet.

Også innvendig har V60 en rekke elementer vi kjenner igjen fra de andre, nye Volvoene. Interiør-sjefen Robin Page har en fortid hos blant andre Bentley. Han har gjort veldig mye riktig og har gitt Volvo det særpreget som skal til for å stå ut blant premiumkonkurrentene. Det nyter også V60 godt av. Her er det høy kvalitetsfølelse, i et lekkert interiør. Samtidig er det praktisk og gjennomtenkt. Det merkes at Volvo har lange tradisjoner på å bygge familiebiler.

Vi møtte designeren, les intervjuet her

Linjeføringen er mer kompakt og også mer sporty enn på storebror V90.
Linjeføringen er mer kompakt og også mer sporty enn på storebror V90.

… og hva er konklusjonen?

Det manglet ikke på skeptikere da Volvo ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Nå skal du lete litt for å finne noen som fortsatt er skeptisk. De siste årene har vært en massiv opptur for svenskene.

De nye modellene deres har truffet markedet perfekt. Salget har økt kraftig, samtidig som marginene har blitt langt bedre enn tidligere. Å ta steget opp til å bli et premiummerke blir ansett som noe av det vanskeligste du kan gjøre innen bilbransjen. V60 er et nytt bevis på at Volvo har klart det.

VOLVO V60 D4

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 190 hk/ 440 NM

0-100 km/t: 7,9 sekunder

Toppfart: 220 km/t

Snittforbruk: 0,45 liter/mil

L/B/H: 4,69/1,85/1,91 meter

Bagasjerom: 529 liter

Pris fra: 479.000 kroner

Her kommer de med bilen som på de aller fleste områder erstatter V70, samtidig som V60 naturlig nok er en bedre og langt mer moderne bil enn V70 var.

Det gjelder ikke minst på kjøreegenskaper og komfort. V60 er velkjørende. Understell og støydemping understreker at dette er en påkostet bil, samtidig som plassen er på familiebilnivå.

Noe å trekke for? Nei, det er ikke veldig lett. V60 er en svært gjennomført bil. Men som vi har vært inne på: Noen vil nok tenke at den designmessig er litt for lite "ny", uten at det sannsynligvis vil gå særlig mye ut over salget.

I førsteinntrykket vårt fra Spania slo vi fast at Volvo har truffet blinken igjen. Det er en sterk prestasjon og det viser at Volvo mener alvor også i denne bilklassen. Når den i tillegg kommer som ladbar hybrid, vil det overraske oss stort om ikke dette blir en ny opptur og bestselger for Volvo.

Om noen år kan denne være et skikkelig bruktbil-kupp

Se video av nye Volvo V60 under: