Derfor kan det være gull verdt med garanti på bruktbilen

Kan bli kostbart hvis noe går galt.

Første generasjon Porsche Cayenne er en drømmebil for mange. Men det kan bli kostbart hvis noe går i stykker her.
Første generasjon Porsche Cayenne er en drømmebil for mange. Men det kan bli kostbart hvis noe går i stykker her.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er ett av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Etter å ha hatt lyst på Cayenne i mange år har vi tenkt å kjøpe en 2006-modell. Den har gått ganske langt - 265.000 kilometer - men har alle servicer og ser fin ut både utenpå og inni. Siste service var for bare 3.000 kilometer siden.  

Den er til salgs hos bruktbilforhandler. Det er egentlig ikke noen garanti, men jeg har fått tilbud om å kjøpe en som skal dekke motor og drivverk i to år. Har på følelsen av at det kan være litt forhandlingsrom på prisen på denne. Hva anbefaler du meg å gjøre? Hilsen Arne.

 

Benny svarer:

Hei Arne! Skjønner godt at du drømmer om Cayenne, det har jeg også gjort opptil flere ganger. Den var jo temmelig uoppnåelig for de fleste av oss da den kom. Men nå begynner prisene å bli langt mer overkommelige på bruktmarkedet. 

Cayenne starter nå på rundt 250.000 kroner.  Da snakker vi tidlige eksemplarer som gjerne har fått mange kilometer på telleverket sitt.

Det har også bilen du forteller om her. 265.000 kilometer behøver ikke være noen avskrekkende kilometerstand på en Cayenne, men det gir grunnlag for å tenke deg litt om før du slår til.

Generelt vil jeg si at hva som helst kan skje med en bil som har gått så langt. Cayenne har høy byggkvalitet og mindre feil enn gjennomsnittet. Men det behøver ikke å bety at du får et problemfritt bilhold, sjansene er nok dessverre større for det motsatte.

Dette er nå typisk en bil som mange har råd til å kjøpe. Men det betyr ikke nødvendigvis at man også har råd til å eie den. 

Uenig med bilverkstedet? Ikke gi deg uten videre!

Sove bedre 

Jeg vil som et utgangspunkt alltid anbefale garanti på bruktbiler, og særlig på en bil som dette. Cayenne er en dyr bil å ha på verksted, det gjelder både deler og timepris.

Der må du regne med at en stor Porsche-SUV koster deg en god del mer enn for eksempel en stasjonsvogn fra et mer folkelig merke.

Hvis noe alvorlig skulle skjære seg, må du derfor ta høyde for at det fort kan koste flere titusener. Det er det ikke så veldig mange av oss som har i bakhånd, dermed er det veldig smart med en garanti.

Da kan du rett og slett sove litt bedre på natten - og det blir ikke et jordskjelv i privatøkonomien hvis uhellet skulle være ute.

Men her skal du også være obs på at det finnes veldig mange forskjellige typer garantier. Derfor må du sette deg godt inn i hva den garantien du blir tilbudt dekker. Er du i tvil, ville jeg også diskutert dette med et verksted og hørt hva de mener. 

Det vil koste deg noen tusenlapper ekstra, og kanskje får du aldri bruk for garantien. Men dette er altså i praksis en forsikring mot utgifter som kan bli skummelt store, derfor bør du tenke godt gjennom om ikke det er lurt når alt kommer til alt.

Lykke til!

Disse har Norges beste - og dårligste - garantier 

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Verditap: Derfor stuper noen biler i pris