Derfor kan denne på rekordtid bli norsk storselger

BYD tredobler antall modeller.

Det kinesiske elbilmerket BYD har nylig feiret ettårsjubileum for etableringen i Norge. De har også grunn til å feire responsen på den første modellen sin. SUVen Tang har blitt godt mottatt – og det er registrert over 2.000 eksemplarer så langt.

Denne uken overrasket de med å fortelle at det kommer to nye modeller til Norge innen utgangen av året. Atto 3 – en kompakt-SUV – og Han (oppkalt etter et av dynastiene i Kina) – en stor og rask sedan.

Vi har både fått høre mer om satsningen deres – og fått en smakebit på hva de nye modellene har å by på.

Her får du vite mer om den nye innstegsmodellen, som plutselig kan gjøre seg godt bemerket på registreringsstatistikken utover høsten og vinteren.

BYD la visningen av sine nye modeller til Louwman Museum i Hag.
BYD la visningen av sine nye modeller til Louwman Museum i Hag.

Bilmuseum

BYD har invitert oss med til Haag, like utenfor Amsterdam. Nærmere bestemt til det særegne bilmuseet Louwman Museum.

Her er det 200 biler, en rekke gamle racerbiler og klassikere.

Eieren av museet, Evert Louwman, er også den nederlanske importøren av Lexus, Toyota, Suzuki – og nå BYD. Derav det litt spesielle stedet for visningen av de to nye modellene.

Overrasker med to nye el-modeller

Her er nykommeren BYD Atto 3.
Her er nykommeren BYD Atto 3.

Ny plattform og ny drivlinje

BYD er et privateid selskap – med fokus på tech, ny energi og transport. De kastet seg inn i bilbransjen så sent som i 2003.

BYD sier selv at deres overordnede mål er å senke temperaturen på jordkloden med én grad. Gjennom sine elektriske kjøretøy har de per juli 2022 spart 12 millioner tonn CO2.

BYD er for øvrig unike ved at de har kontroll på hele produksjonskjeden. De lager batterier, plattformer og alle delene i bilene selv.

Lover elbil med rekkevidde på over 1.000 kilometer

Åtte i én

Inkludert i denne satsningen er deres såkalte Blade-batterier. Her brukes det ikke moduler – slik at cellene pakkes tettere sammen. Det sparer plass og batteriene er del av bilens plattform.

I tillegg har de en egenutviklet drivlinje – som de kaller 8:1. Dette er ifølge BYD bransjens første masseproduserte elektriske drivlinje der følgende er slått sammen:

VOU (Vehicle Control Unit)

Battery Management Unit

Inverter

Power distribution Unit

DC-DC-system (lading)

On-board chager

Motor

Girkasse

Dette gjør at systemet kan vise til 89 prosent system-effektivitet.

Alle merkene var teipet over – men Tord lot seg ikke stoppe av det

Stilig og særpreget interiør. Skjermen kan roteres, slik at du kan velge mellom liggende og stående visning.
Stilig og særpreget interiør. Skjermen kan roteres, slik at du kan velge mellom liggende og stående visning.

Varmempumpe standard

Nykommeren Atto 3 har alt det nyeste: Den nye plattformen – e-Plattform 3.0 – Blade-batteri på 60,5 kWt og den nye 8:1-drivlinjen. I tillegg er varmepumpe standardutstyr. Det er viktig når temperaturen faller på vinteren.

Produksjon er heller ikke noe problem, blir vi fortalt. Siden de styrer hele verdikjeden selv, har de muligheten til å hive seg rundt raskt.

Derfor lover BYD at det skal bli biler tilgjengelig for det norske markedet på kort tid. Ikke alle kan si det samme ...

Dette bilmerket har du neppe hørt om

Rekkevidde og batteri

Atto 3 har en oppgitt rekkevidde på 420 kilometer, målt etter WLTP. Batteripakken kan fullades på 5,5 timer, om du har tilgang til trefas 11kW-lader hjemme.

Hurtiglading er imidlertid ikke på nivå med de beste. 88 kW får vi opplyst. BYD understreker på sin side at de er gode på å holde en stabil ladekurve. Likevel, her er flere konkurrenter betydelig raskere.

30-80 prosent skal via hurtiglader ta 29 minutter.

Her lanseres BYD Tang i Norge

Designet provoserer ingen – men det har ikke mye særpreg, heller.
Designet provoserer ingen – men det har ikke mye særpreg, heller.

Spenstig interiør

Bilen er altså 4.455 millimeter lang og har et romslig baksete og et bagasjerom på 430 liter.

Interiøret er for øvrig riktig så friskt. Her har BYD latt kreativiteten flyte. Vegan-skinnet er mykt og behagelig å sitte i – og leveres blant annet tofarget. Både stemningsbelysning og kontrastfarger er mye brukt her - og det ser bra ut.

Dørene har like godt fått en gitar – i form av tre røde strenger – nederst. Er du god, kan du faktiske spille på dem, også.

Glasstak og elektriske seter er del av standardutstyret. Filosofien til BYD er ganske enkelt at bilene skal leveres "ferdig utstyrt".

Det betyr at den store infotainmentskjermen er standard. Og akkurat som i Tang, kan den vinkles, slik at du kan velge mellom stående og liggende visning.

Tofarget vegansk skinn, flatt gulv og bra plass i baksetet.
Tofarget vegansk skinn, flatt gulv og bra plass i baksetet.

Drage-fjes

Utvendig er designet mer forsiktig og tradisjonelt. Men linjene er elegante – og dette utseendet vil helt sikkert falle i smak hos mange. Og neppe provosere noen.

SUV-følelsen blir underbygget med litt høyere bakkeklaring og plast nederst på hjulbuene. Med firehjulsdrift får du altså ikke.

Fronten har forresten det BYD kaller Dragon Face-design. Hvis du legger litt godvilje til, så ser du kanskje det?

Les mer om Tord og bilene han oppdaget her:

Dette interiøret skiller seg ut.
Dette interiøret skiller seg ut.

På veien

Vi har kun fått et kjapt møte med Atto 3 på et lukket område - og på ingen måte nok til å gi et skikkelig inntrykk av bilen.

Men det vi kan si er at setene er gode, kjøreposisjonen bra – og vårt korte møte indikerer at støynivået er lavt.

De små, digitale instrumentene er tydelige og multifunksjonsrattet, gjør at du slipper å bruke den store berøringsskjermen så mye.

204 hestekrefter holder til å gjøre den ganske pigg. Men den lynraske akselerasjonen vi er blitt vant med på en del nye elbiler, får du ikke.

Du kan også velge mellom ulike kjøreprogram. Hvordan det slår ut i praksis, må vi komme tilbake til.

Dette bilmerket har du neppe hørt om

Bagasjerommet er på 430 liter. Det er bra i dette segmentet.
Bagasjerommet er på 430 liter. Det er bra i dette segmentet.

Priser og levering

Bilen i seg selv virker altså lovende. Spørsmålet er selvsagt hva prisen blir. Her holder foreløpig BYD kortene tett til brystet. Men vi antar at de har tenkt å prise aggressivt, slik de har gjort med Tang.

Det tilsier et sted rundt 370.000 kroner. Da får du virkelig mye bil for pengene. Når leveringstiden i tillegg loves å bli kort, har vi tro på at denne fort kan bli en ny suksess i Norge.

BYD Atto 3

Motor og ytelser:

  • Motor: Elektrisk
  • Effekt: 204 hk
  • 0-100 km/t: 7,3 sek.
  • Toppfart: 160 km/t
  • Forbruk: Ikke oppgitt

Batter/lading:

  • Batteri: 60,3 kWt
  • Hurtiglading: 88 kW
  • Ombordlading: 11 kW
  • Rekkevidde: 420 km

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 455 x 187 x 161 cm
  • Bagasjerom: 430 / 1.338 liter
  • Vekt: Ikke oppgitt
  • Tilhengervekt: Ikke opplyst - men vil trolig kunne trekke henger
  • Taklast: Ikke opplyst - men blir trolig mulig med taklast

Pris:

  • Startpris: Ikke klar

Video: Se var test av BYDs el-SUV Tang her:

Dette er luksus-SUV på billigsalg